De finländska högskolorna auditeras under åren 2025–2030 enligt en ny auditeringsmodell. I modellen för den fjärde omgången ligger tyngdpunkten särskilt på utbildningen samt på kopplingen mellan den strategiska ledningen och kvalitetssystemet.

Europeiska krav och de finländska högskolornas behov förenas i den nya auditeringsmodellen

 

Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har publicerat rapporten Utveckling av läroplansarbetet vid högskolor som sammanställer universitetens och yrkeshögskolornas syn på nuläget och utvecklingsbehoven i läroplansarbetet.

NCU:s nya Joda-system som nu lanseras har utvecklats som stöd för utvärderingen av lärresultat.  Det treåriga utvecklingsarbetet har resulterat i ett system som stöder utvärderingen av lärresultat på ett smidigare och mer övergripande sätt – allt från utarbetandet av uppgifter till analysering av resultaten. Joda svarar mot dagens utvärderingsbehov och skapar en grund för utvärderingsarbetet också med beaktande av framtida förändringar.

Undervisningsminister Anders Adlercreutz har utnämnt vår vice direktör Hannele Seppälä till direktör för Nationella centret för utbildningsutvärdering under perioden 1.11.2025–28.2.2026. Hannele Seppälä sköter uppdraget tills tjänsten tillsätts efter att den pågående rekryteringsprocessen har avslutats.

NCU:s direktör Harri Peltoniemi avgår med pension 31.10.2025.

Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har utvärderat yrkeskompetensen inom maskin- och produktionsteknik. Utvärderingen visade att de studerande har en stark grundläggande yrkeskompetens, men att den matematiska kompetensen och arbetslivsfärdigheterna kunde förbättras. Samarbetet mellan arbetslivet och läroanstalterna behöver också utvecklas. Dessutom är avbrottsgraden i studierna hög inom branschen.

NCU har utvärderat yrkeskompetensen inom säkerhetsbranschen. I utvärderingen observerades att de studerande har en stark grundläggande yrkeskompetens och goda interaktionsfärdigheter, men rapporteringskompetensen och språkkunskaperna motsvarar inte alltid arbetslivets krav. Dessutom behöver de studerande mer handledning under arbetslivsperioderna, och studiernas avbrottsgrad är hög inom branschen.

Under hösten kommer vi bland annat att publicera en översikt över högskolornas läroplansarbete. Vi kommer även att publicera utvärderingar av lärresultaten för yrkesutbildning inom säkerhetsbranschen samt maskin- och produktionsteknik.

Syftet med det här meddelandet är att stödja bättre användning av utvärderingsinformation. Nästa sammanställning av kommande publiceringar kommer i januari 2026.

 

Utvärderingen ska stödja eleven – inte enbart systemet

Blogg

Utvärderingens roll i utbildningen diskuteras mycket. Tidvis råder oklarhet om hur utvärderingen borde genomföras och vad den borde fokusera på. NCU:s utvärderingar av lärresultaten inom den grundläggande utbildningen visar att man med samma kunskaper kan få väldigt olika vitsord. När det gäller yrkesutbildningen diskuteras om de studerandes goda vitsord motsvarar de utexaminerades kompetens i tillräcklig grad. Diskussionen visar att det finns stora förväntningar på utvärderingen, men också många frågor kring den.

Högskoleutbildningen inom det naturvetenskapliga utbildningsområdet i Finland är omfattande och kännetecknas av hög vetenskaplig kvalitet. Utbildningen vilar på tvärvetenskaplig sakkunskap och erbjuder studerande en gedigen akademisk grund. Inom utbildningsområdet finns dock behov av att utveckla ett mer systematiskt samarbete både mellan utbildningsprogrammen och med arbetslivet. Vidare bör särskild uppmärksamhet riktas mot att stärka utbildningsområdets attraktionskraft, främja studiegången samt höja undervisningens status och den pedagogiska kompetensens värde.

Prenumerera på