I början av 2025 hörde vi våra intressentgrupper om vår egen verksamhet genom både en traditionell enkät och en rad diskussioner som ordnades för första gången. Resultaten visar att NCU:s utvärderingsinformation upplevs som tillförlitlig och att informationen utnyttjas som stöd för arbete och utveckling inom utbildningssektorn. Deltagarna önskar att utvärderingsinformationen som vi producerar vore synligare både i samhällsdebatten och som grund för olika beslut.

NCU (Nationella centret för utbildningsutvärdering) publicerar i juni centrala utvärderingsresultat, användningsstatistik och information som samlats in med utvärderingssystemet Valssi inom småbarnspedagogiken. Dessutom publicerar vi resultat från utvärderingen Differentiering inom den grundläggande utbildningen med synpunkter från rektorer, skolgångsassistenter och bildningsdirektörer. Inom högskoleutbildningen publicerar vi resultaten från en utvärdering av det naturvetenskapliga utbildningsområdet.

Förtroende för en hållbar framtid – utbildningsutvärdering som stöd för hållbar utveckling

Blogg

Vilken betydelse har utbildning och kompetens för att bygga en hållbar framtid? Hur kan utbildning stödja jämlikhet, ekologisk och ekonomisk hållbarhet samt samhälleligt deltagande? Hur säkerställs det att utbildningssystemet uppnår de mål som har ställts upp? Utvärderingen av utbildning har en viktig roll både som producent av nationell kunskap och som stöd för utvecklingen av utbildningsanordnarnas och läroanstalternas verksamhet. 

Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har beviljat Uleåborgs universitet en excellence-kvalitetsstämpel som ett erkännande för universitetets exceptionellt högklassiga utvecklingsarbete. Uleåborgs universitet har visat sig vara en innovativ föregångare med en långsiktig hållning till verksamhetsutveckling. Universitetets verksamhetskultur präglas av ett starkt engagemang för samverkan med intressenter.

En ny artikel om nybörjarstuderandes förkunskaper visar att kompetensnivån varierar betydligt mellan olika utbildningsområden. Det finns tydliga skillnader i matematikkunskaper och tidigare utbildningsvägar, vilket också återspeglas i de studerandes val av studieinriktning. Även genomströmningen, det vill säga antalet studerande som avlägger sina studier inom utsatt tid, skiljer sig markant mellan utbildningsområden.

Gymnasielärarnas attityder och åsikter om läroplansreformen 2019 går isär. En femtedel av lärarna anser att reformen klart främjar studerandenas allmänbildning, kompetens och planering av fortsatta karriär- och studievägar. Motsvarande andel anser att reformen endast i liten grad bidrar till att uppnå dessa mål. Studerande upplever gymnasiestudier som meningsfulla, även om utmaningar i ungas välbefinnande också märks i gymnasierna. Behovet av stöd för lärande ökar.

Ämneslärarnas och studerandenas synpunkter på genomförandet av GLP 2019-reformen i gymnasiets vardag

Nationella centret för utbildningsutvärdering NCU ger ut den avslutande rapporten i utvärderingen av gymnasiereformen. Välkommen på webbinarium!

TID: onsdag 23.4 kl. 13–15 
PLATS: Microsoft Teams

PROGRAM

Ämneslärarnas och studerandenas synpunkter på genomförandet av GLP 2019-reformen i gymnasiets vardag

onsdag 23.4.2025
13.00–15.00
Webinar
gratis

Ämneslärarnas och studerandenas synpunkter på genomförandet av GLP 2019-reformen i gymnasiets vardag

Inför välfärdsområdes- och kommunalvalet vill vi lyfta fram faktorer som främjar yrkesutbildningens genomslagskraft baserat på vår utvärderingsinformation. Yrkesutbildning med genomslagskraft främjar både tillgången på kvalificerad arbetskraft i regionerna och de utexaminerades anställbarhet. Arbetslivsorienteringen och de individuella studievägarna har utvecklats inom yrkesutbildningen. Från yrkesutbildning utexamineras kompetenta yrkespersoner för arbetslivet, även om kunskapsklyftorna, särskilt bland unga, delvis är stora.

Inför välfärdsområdes- och kommunalvalet vill vi lyfta fram tre grundpelare för högklassig småbarnspedagogik baserat på vår utvärderingsinformation. Småbarnspedagogiken är en viktig tjänst som har påverkan på barn, familjer och samhället. Högklassig småbarnspedagogik stödjer varje barns individuella växt, utveckling och lärande, jämnar ut skillnader som beror på barnens hemförhållanden och förebygger utanförskap.

Högklassig undervisning och välfungerande stöd för lärande förutsätter samarbete. Interaktionen mellan lärare, elever, föräldrar och skolans övriga personal stärker lärandet och välmåendet och främjar uppfyllandet av läroplanens mål. Kommunpolitiker spelar en nyckelroll i att skapa förutsättningar för samarbete och flexibla undervisningsarrangemang.

Prenumerera på