Social samhörighet – Forskningsprojekt

Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) deltar i det omfattande forskningsprojektet Social samhörighet. Under våren 2025 slutfördes projektets datainsamling bland elever i årskurs 5. I projektets följande fas samlas data in bland elever i årskurs 9. Insamlingen genomförs i januari 2026.
Genom forskningsprojektet samlas information om elevernas erfarenheter in via enkäter. Enkäterna berör upplevelser av mobbning och fördomar, elevernas tankar och planer angående vidare utbildning samt sociala nätverk och beteende. Frågorna är baserade på tidigare finländska undersökningar och internationellt använda undersökningsinstrument. Datainsamlingen inkluderar två enkäter för eleverna i årskurs 5, och en enkät för elever i årskurs 9.
Ett forskningsteam bestående av forskare vid Aalto-universitetet ansvarar för utformningen av enkäterna och analys av den insamlade forskningsdatan. Ansvaret för det praktiska genomförandet ligger hos Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) och Åbo universitets forskningsinstitut för utbildningsanalys (Oppimisanalytiikan tutkimuskeskus).
Den insamlade enkätdatan kompletteras med data från Utbildningsstyrelsens KOSKI-tjänst, antagningsregistret, skolornas egna register och Statistikcentralens forskningsdata. Det här möjliggör bland annat uppföljning av eleverna på längre sikt.
All insamlad data i studien hanteras konfidentiellt, och dataskyddsriskerna bedöms noggrant och minimeras. Enskilda individer går inte att identifiera utifrån forskningsresultaten. Dataskyddsbeskrivningen finns tillgänglig genom länken nedan.
Enkät till elever i årskurs 9
Projektets datainsamling bland niondeklassare pågår under åren 2025–2028. De sampelskolor som berörs har valts med hänsyn till var elever som deltog i datainsamlingen i årskurs 5 har fortsatt sin skolgång. Det här möjliggör en långtidsuppföljning av interventioner genomförda i årskurs 5 samt insyn i eventuella förändringar i sociala nätverk i samband med övergången till de högre klasserna i den grundläggande utbildningen.
Den andra fasen av projektet, med fokus på elever i årskurs 9, genomförs som en del av projektet EDUCA – Flaggskeppet för utbildning för framtiden, som finansieras av Finlands Akademi.
Enkät till elever i årskurs 5
Under åren 2021−2025 genomfördes datainsamlingar bland elever i årskurs 5 och deras lärare. Som en del av denna fas utvärderades också workshops som organiserades av föreningen Walter ry. De gällde stereotyper, mobbning och fördomar. Interventionen erbjöds slumpmässigt till skolor i samplet.
Förutom tidigare nämnda Aalto-universitetet, NCU och Åbo universitet deltar också forskare från Harvard University i projektets första fas, finansierad av Abdul Latif Jameel Poverty Action Lab (J-PAL).
Som ansvarig ledare för forskningsprojektet fungerar professor Matti Sarvimäki från Aalto-universitetet och som projektchef utvärderingsexpert Niina Nurkka från NCU.
Forskningsprojektets första resultat har publicerats. Resultaten visar att barn till låginkomsttagare oftare är utsatta för mobbning. Sannolikheten att utsättas för mobbning minskar med familjens inkomstnivå, och bland barn till höginkomsttagare är andelen mobbade elever betydligt lägre. Bland barn med invandrarbakgrund finns ändå inte en korrelation mellan familjens inkomst och sannolikheten att bli mobbad.
En kort sammanfattning av resultaten finns tillgänglig på svenska, och en mer omfattande rapport på finska.
Som ansvarig ledare för forskningsprojektet fungerar professor Matti Sarvimäki från Aalto-universitetet och som projektchef utvärderingsexpert Aino-Maria Pusa från NCU.
Tilläggsinformation
Utvärderingsexpert Aino-Maria Pusa
yhteenkuuluvuus@karvi.fi
+358 29 533 5521
Eftersom forskningsprojektet riktas till finskspråkiga skolor finns dataskyddsbeskrivningarna endast tillgängliga på finska och engelska.