Grundexamen inom maskin- och produktionsteknik och yrkes- och specialyrkesexamen i produktionsteknik
Utvärderingens mål
Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) genomförde en utvärdering av grundexamen i maskin- och produktionsteknik samt yrkes- och specialyrkesexamina i produktionsteknik 2024–2025. Utvärderingen gällde den pedagogiska verksamheten hos utbildningsanordnare som ordnar dessa examina samt studerandenas kompetens. Dessutom producerades information om vilka färdigheter utbildningen ger för arbetslivet och fortsatta studier. Utvärderingar av lärresultat används för att utveckla yrkesutbildningen, stödja lärandet och säkerställa yrkesutbildningens kvalitet.
De viktigaste resultaten av utvärderingen
Den personliga tillämpningen av studierna genomförs i huvudsak väl i grundexamen i maskin- och produktionsteknik samt yrkes- och specialyrkesexamen i produktionsteknik. Hos majoriteten av utbildningsanordnarna genomförs avtal om ansvarsfördelning och dokumentering av upprättandet och uppdateringen av PUK, identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens samt studerandenas framsteg i studierna enligt den egna tidtabellen väl. Deltagandet av representanter för arbetslivet i utarbetandet av PUK i fråga om lärande i arbetslivet var ett tydligt utvecklingsobjekt i alla tre examina som utvärderades. Hos en del av anordnarna av grund- och yrkesexamen finns också utrymme för förbättring i fråga om studerandenas individuella valmöjligheter, uppdateringen av PUK under studierna, planeringen av förvärvande av kompetens som saknas och lärmiljöer som lämpar sig för studierna samt utredningen av yrkesexamensstuderandenas stödbehov.
Genomförandet av yrkesprov på arbetsplatserna och arbetslivets deltagande i bedömningen av yrkesproven i grundexamen i maskin- och produktionsteknik och yrkes- och specialyrkesexamen i produktionsteknik förverkligas inte i enlighet med målen. Knappt en tredjedel (29 %) av yrkesproven i grundexamen och drygt hälften (56–58 %) av yrkesproven i yrkes- och specialyrkesexamen ordnades på arbetsplatser. Utbildningsanordnarna motiverade oftast yrkesproven som ordnas vid läroanstalterna med dålig tillgång till lämpliga arbetsplatser, och vad gäller grundexamen även med att de studerande är minderåriga. Majoriteten av yrkesproven i grundexamen (60 %) och cirka en tredjedel av yrkesproven i yrkes- och specialyrkesexamen hade bedömts utan en representant för arbetslivet.
Mätt enligt vitsorden i yrkesproven och de gemensamma examensdelarna har grundexamensstuderande inom maskin- och produktionsteknik i genomsnitt en god kompetens. De vanligaste vitsorden för yrkesprov och gemensamma examensdelar var goda 3 och 4. Andelen nöjaktiga (1–2) vitsord var större i de gemensamma examensdelarna (35 %) än i de yrkesinriktade examensdelarna (17 %). Bedömningen hade anpassats och man hade mycket sällan avvikit från kraven på yrkesskicklighet och målen för kunnandet.
De centrala styrkorna i kompetensen hos dem som utexamineras från grundexamen i maskin- och produktionsteknik och yrkes- och specialyrkesexamen i produktionsteknik är grundläggande yrkesfärdigheter, såsom behärskande av de viktigaste maskinerna, apparaterna och arbetsredskapen inom branschen, svetsnings- och maskinbearbetningskompetens samt arbetssäkerhetskompetens. Å andra sidan har en del av grundexamensstuderandena också behov av att förbättra dessa. Dessutom behöver de som utexamineras från grundexamen utvecklas särskilt i fråga om arbetslivsfärdigheter. För dem som utexamineras från alla examina finns det också behov av förbättring i fråga om matematisk kompetens samt kommunikations- och interaktionskompetens, där man bedömde att det fanns utmaningar bland annat i fråga om läs- och skrivfärdigheter samt skriftlig kommunikation.
I grundexamen i maskin- och produktionsteknik och yrkesexamen i produktionsteknik är det vanligt att avbryta studierna. Av de studerande som inledde sin examen 2021 utexaminerades drygt hälften tre år senare från grundexamen i maskin- och produktionsteknik. På motsvarande sätt hade knappt hälften avlagt yrkesexamen två år efter att de inledde studierna. I båda examina hade en fjärdedel av dem som inlett yrkesstudierna avbrutit dem helt.
Åren 2019–2022 har andelen arbetslösa som avlagt grundexamen i maskin- och produktionsteknik varierat mellan 15 och 25 procent. Av dem som avlagt yrkesexamen i produktionsteknik 2022 var cirka 70 procent sysselsatta på heltid och 15 procent arbetslösa ett år efter att de utexaminerats. Enligt utbildningsanordnarna påverkar motivationen, attityden och goda grundläggande färdigheter inom branschen mest hur de studerande sysselsätts. Lärande i arbetslivet samt goda interaktionsfärdigheter och sociala färdigheter är också viktiga faktorer med tanke på sysselsättningen. I alla examina ansågs konjunkturväxlingar inom branschen och det varierande sysselsättningsläget till följd av dem vara en betydande faktor som försvårar sysselsättningen.
Utvärderingsrapport och pressmeddelande
Övrigt material som producerats i utvärderingen
Sammanfattningar av de viktigaste resultaten av utvärderingen
Självvärdering för utbildningsanordnare
Mer information om utvärderingen
Paula Kilpeläinen