4:e omgången: Auditeringar av högskolor 2025-2030
En ny auditeringsomgång för de finländska högskolorna inleds
Auditeringshandbok för högskolor, pilotfasen för den fjärde omgången auditeringar 2025–2030 (på finska).
Auditeringshandboken publiceras på svenska i början av september 2025.
Auditeringar av högskolor är en central metod för att utvärdera hur de finländska högskolorna säkerställer och utvecklar kvaliteten i sin verksamhet. En godkänd auditering visar att högskolans verksamhet och kvalitetssystem uppfyller både NCU:s nationella och de europeiska kriterierna.
Europeiska krav och de finländska högskolornas behov förenas i den nya auditeringsmodellen
Planeringen av den fjärde auditeringsomgången utgick från att skapa en modell som uppfyller de europeiska kraven på kvalitetssäkring, bygger vidare på erfarenheterna från de tre tidigare omgångarna och samtidigt tar hänsyn till de finländska högskolornas behov och utmaningar.
De finländska högskolorna har under lång tid arbetat systematiskt och målmedvetet med att utveckla sina kvalitetssystem. Auditeringar av högskolor har genomförts i Finland i tjugo år.
– Under den kommande auditeringsomgången är förväntningarna högre än tidigare på högskolornas utvecklingsarbete och dess resultat. Förväntningen är att högskolorna inte enbart reagerar på problem och utmaningar, utan också agerar aktivt och proaktivt, visar förmåga till förnyelse i en omvärld som ständigt förändras. Samtidigt förväntas högskolorna säkerställa och utveckla kvaliteten i sin verksamhet och dess genomslag i samhället, säger Susanna Niinistö-Sivuranta, verkställande direktör för Sivistysala rf Sivista och ordförande för planeringsgruppen.
Auditeringarna genomförs med ett utvecklande grepp
Högskolornas särdrag, profiler och mål beaktas i auditeringen. I auditeringen identifierar högskolan och auditeringsgruppen verksamhetens styrkor och utvecklingsområden. I den nya auditeringsomgången vill man också att auditeringarna har en starkare koppling till högskolornas vardag.
Man kommer i större utsträckning än tidigare att använda befintlig information, som högskolornas egna och nationella responsenkäter. Bedömningsskalan blir fyrgradig, uppföljningen stärks för omdömen på tillfredsställande nivå och högskolor som når utmärkt nivå får en kvalitsstämpel med en excellence-utmärkelse. Dessutom får varje högskola välja ett strategiskt tema som de får utvecklande respons på.
Auditeringsmodellens två utvärderingsområden: strategisk ledning med stöd av kvalitetssystemet och lärande som stöds av undervisning och handledning
I den fjärde auditeringsomgången granskas bland annat hur högskolans strategiska ledning stöds av kvalitetssystemet samt högskolornas grundläggande uppgifter, med ett särskilt fokus på utbildningen och dess utveckling både på högskole- och utbildningsprogramnivå.
I utvärderingsområdet Strategisk ledning med stöd av kvalitetssystemet betonas sambandet mellan kvalitetssystemet och den strategiska ledningen. Auditeringen behandlar också högskolans verksamhetskultur med fokus på aspekter som öppenhet och delaktighet.
I utvärderingsområdet Lärande som stöds av undervisning och handledning betonas utbildningens pedagogiska grunder, studerandecentrerad och forskningsbaserad utbildning, arbetslivsperspektiv, internationalisering samt kontinuerligt lärande.
Modellen piloteras vid två högskolor under 2026, och den egentliga fjärde auditeringsomgången inleds i början av 2027.
Mer information och anmälan till auditering
