Mirella Harri

Mirella Harri
Ledande utvärderingsexpert
Kontaktperson för svenskspråkig utbildning, Högre utbildning
+358 29 533 5541 Helsingfors

Jag arbetar som ledande utvärderingsexpert vid NCU. Vid NCU har jag framförallt arbetat med auditeringar av högskolor. Jag är också kontaktperson för den svenskspråkiga utbildningen, särskilt högre utbildningen.

Jag är processansvarig för auditeringar av högskolor och som projektledare har jag deltagit i flera auditeringar av universitet och yrkeshögskolor i Finland och internationellt. Jag var ansvarig projektledare för planeringen av den fjärde auditeringsmodellen för högskolor (2025–2030). Dessutom har jag medverkat i flera internationella samarbetsprojekt som NCU:s representant, bland annat Erasmus+-projektet Quality Assurance Fit for the Future.

Jag är medlem i NCU:s strategiska grupp III som arbetar med den kontinuerliga utvecklingen av kvaliteten inom utbildning och småbarnspedagogik.

Pågående uppgifter

  • Processansvarig för auditeringar av högskolor och anmälningar till auditering
  • Pilot­auditering och auditeringshandböcker för den fjärde auditeringsomgången
  • Analys och sammanställningar av högskolornas auditeringar
  • Kontaktperson för svenskspråkig utbildning, speciellt högre utbildning
  • Utvärdering av utbildningen inom sjöfartsbranschen

Exempel på tidigare uppgifter

  • Planering av den fjärde auditeringsmodellen för högskolor och pilotfasens handböcker
  • Analys och sammanfattning av den andra och tredje auditeringsomgången för högskolor
  • Auditeringar under den andra och tredje auditeringsomgången
  • Utvärdering av högre utbildningen inom det samhällsvetenskapliga området (2019–2020)
  • Utvärdering och uppföljning av utbildningen inom sjöfartsbranschen
  • Erasmus+-projektet Quality Assurance Fit for the Future (2023–2024)
  • Medlem i ENQA:s Agency Review Committee (2022–2023)
  • Quality Audit Network, Trends 2023 study
  • ENQA Leadership Development Programme (2019–2020)
  • Medlem i Nordiska ministerrådets Ad hoc group for quality in higher education (2015–2020)