Utformning av kvalitetskriterier för förverkligandet av likabehandling och jämställdhet
Som en del av regeringsprogram har undervisnings- och kulturministeriet inlett ett utvecklingsprogram för likabehandling och jämställdhet inom utbildningen. Programmet stärker arbetet för jämställdhet och jämlikhet på lokal nivå. Målet är att jämställdhet och jämlikhet i daghem, skolor, läroanstalter och högskolor ska förverkligas bättre än i dag och att trakasserier och mobbning ska minska.
I utvecklingsprogrammet har det fastställts att forskningsbaserade kvalitetskriterier ska utarbetas för att granska hur likabehandling och jämställdhet förverkligas inom småbarnspedagogiken. Kriterierna konkretiseras i nationella utvärderingsverktyg och publiceras i kvalitetsutvärderingssystemet för småbarnspedagogik Valssi.
Karvi utarbetar de ovan nämnda kvalitetskriterierna för att bedöma förverkligandet av likabehandling och jämställdhet inom småbarnspedagogiken under åren 2025–2026. Arbetet genomförs i samarbete med externa experter som anställts för projektet. Arbetet omfattar skrivandet av en norm- och forskningsöversikt, utarbetandet och sammanställningen av kvalitetskriterier till utvärderingsverktyg, piloteringen av verktygen samt publiceringen av de färdiga verktygen i Valssi.
Mer information om utvecklingsprogrammet för likabehandling och jämställdhet inom utbildningenn: https://okm.fi/sv/utvecklingsprogrammet-for-likabehandling-och-jamstalldhet-inom-utbildningen