Slutrapport för åtgärdsprogrammet som stöder skolgångsfärdigheterna hos elever med invandrarbakgrund (2025–2026)

Förskoleundervisning och grundläggande utbildning

Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) håller på att utarbeta en slutrapport om undervisnings- och kulturministeriets Åtgärdsprogram för att stödja de grundläggande färdigheterna och färdigheter i undervisningsspråket hos elever med invandrarbakgrund (2022–2026). Utifrån NCU:s utvärderingar kan det finländska utbildningssystemet för närvarande inte alltid garantera elever och studerande med invandrarbakgrund tillräckliga färdigheter för fortsatta studier och arbetslivet. Inom ramen för programmet har man genomfört en omfattande helhet av utvärderingar, undersökningar och utvecklingsprojekt vars mål har varit att svara på denna utmaning. Programmet har genomförts i samarbete med undervisnings- och kulturministeriet, Utbildningsstyrelsen och NCU. I slutrapporten sammanställs resultaten av programmet och arbetsinsatsen av experterna i ministeriets styrgrupp. Utvärderingsrapporten publiceras hösten 2026.

Målet med åtgärdsprogrammet har varit att utveckla konkreta lösningar för att:

  • stödja lärandet hos elever som nyligen flyttat till Finland
  • stärka de grundläggande färdigheterna och språkkunskaperna hos elever med ett främmande språk som modersmål
  • förbättra färdigheterna för fortsatta studier

Rapporten behandlar på ett omfattande sätt undervisningen för elever med invandrarbakgrund, från undervisning som förbereder för den grundläggande utbildningen ända till ansökan till andra stadiet. Särskilt fokus ligger på de elever inom den grundläggande utbildningen, som anlänt sent till landet (elever i årskurserna 7–9 som har gått i skola i Finland i 1–4 år).

Syftet med slutrapporten är att:

  • skapa en nationell lägesbild av skolornas möjligheter att stödja lärandet för elever med invandrarbakgrund
  • stödja utbildningsanordnarna och det utbildningspolitiska beslutsfattandet
  • tillhandahålla verktyg för pedagogisk planering på lokal nivå

Rapporten innehåller:

  • en syntes av materialet i åtgärdsprogrammet
  • utvecklingsrekommendationer för utbildningsanordnarna och det utbildningspolitiska beslutsfattandet
  • god praxis från projektverksamheten

 

Centralt material

 

Under perioden för utvärderingsplaneringen 2024–2027 är ett av NCU:s strategiska mål att främja social, ekologisk och ekonomisk hållbar utveckling. Information och utvecklingsrekommendationer som samlats in för slutrapporten främjar i enlighet med principerna för hållbarhet bildning, likabehandling och välfärd.

Mer information

Tanja Laimi

Tanja Laimi

Utvärderingsexpert
Allmänbildande utbildning
+358 29 533 5567 Helsingfors
Salla Venäläinen

Salla Venäläinen

Enhetschef
Ledning och administration, Allmänbildande utbildning
+358 29 533 5549 Helsingfors