Slutrapport för åtgärdsprogrammet som stöder skolgångsfärdigheterna hos elever med invandrarbakgrund (2025–2026)
Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) håller på att utarbeta en slutrapport om undervisnings- och kulturministeriets Åtgärdsprogram för att stödja de grundläggande färdigheterna och färdigheter i undervisningsspråket hos elever med invandrarbakgrund (2022–2026). Utifrån NCU:s utvärderingar kan det finländska utbildningssystemet för närvarande inte alltid garantera elever och studerande med invandrarbakgrund tillräckliga färdigheter för fortsatta studier och arbetslivet. Inom ramen för programmet har man genomfört en omfattande helhet av utvärderingar, undersökningar och utvecklingsprojekt vars mål har varit att svara på denna utmaning. Programmet har genomförts i samarbete med undervisnings- och kulturministeriet, Utbildningsstyrelsen och NCU. I slutrapporten sammanställs resultaten av programmet och arbetsinsatsen av experterna i ministeriets styrgrupp. Utvärderingsrapporten publiceras hösten 2026.
Målet med åtgärdsprogrammet har varit att utveckla konkreta lösningar för att:
- stödja lärandet hos elever som nyligen flyttat till Finland
- stärka de grundläggande färdigheterna och språkkunskaperna hos elever med ett främmande språk som modersmål
- förbättra färdigheterna för fortsatta studier
Rapporten behandlar på ett omfattande sätt undervisningen för elever med invandrarbakgrund, från undervisning som förbereder för den grundläggande utbildningen ända till ansökan till andra stadiet. Särskilt fokus ligger på de elever inom den grundläggande utbildningen, som anlänt sent till landet (elever i årskurserna 7–9 som har gått i skola i Finland i 1–4 år).
Syftet med slutrapporten är att:
- skapa en nationell lägesbild av skolornas möjligheter att stödja lärandet för elever med invandrarbakgrund
- stödja utbildningsanordnarna och det utbildningspolitiska beslutsfattandet
- tillhandahålla verktyg för pedagogisk planering på lokal nivå
Rapporten innehåller:
- en syntes av materialet i åtgärdsprogrammet
- utvecklingsrekommendationer för utbildningsanordnarna och det utbildningspolitiska beslutsfattandet
- god praxis från projektverksamheten
Centralt material
- Utvärdering av läget inom och effekterna av förberedande undervisning och undervisning i eget modersmål (Nationella centret för utbildningsutvärdering)
- Bedömning av nuläget för undervisningen i finska/svenska som andra språk (Owal Group Oy, rapporten är på finska)
- 13 projekt för att utveckla integreringen av elever i förberedande undervisning (Specialunderstöd beviljat av Utbildningsstyrelsen)
- 60 projekt som har fått statens specialunderstöd för att stärka kunskaperna i undervisningsspråket och grundläggande färdigheter hos elever med invandrarbakgrund samt för att stödja övergångar (Specialunderstöd som beviljas av undervisningsstyrelsen)
- Sent anlända elever i undervisningen – Utvecklande utvärdering inom åtgärdsprogrammet för att stärka skolgångsfärdigheterna hos elever med invandrarbakgrund (Nationella centret för utbildningsutvärdering)
- Forskningsprojektet VOITTO för att utveckla integrationen och stödet för elever som övergår från förberedande undervisning till grundläggande utbildning (Jyväskylä och Tammerfors universitet, projektbeskrivningen är på finska)
- Utvecklingsrekommendationer av experterna i styrgruppen tillsatt av undervisnings- och kulturministeriet
Under perioden för utvärderingsplaneringen 2024–2027 är ett av NCU:s strategiska mål att främja social, ekologisk och ekonomisk hållbar utveckling. Information och utvecklingsrekommendationer som samlats in för slutrapporten främjar i enlighet med principerna för hållbarhet bildning, likabehandling och välfärd.
            Mer information
      
    