Hållbarhetskompetens i utbildningen (2025–2027)
Finland har som en del av FN:s handlingsplan för hållbar utveckling (Agenda 2030) förbundit sig till att främja målen för hållbarhetskompetens. Europeiska unionen har rekommenderat att hållbarhetskompetens integreras på alla utbildningsstadier. På så sätt säkerställs de kunskaper, färdigheter och attityder som behövs för att främja hållbarhetskompetens. Hållbarhetskompetensens nuläge eller dess genomslag har inte utvärderats nationellt och detta har varit en brist i stödet för och utvecklingen av utbildningens och utbildningsorganisationernas hållbarhetskompetens. För att målen för hållbarhetskompetens ska integreras i utbildningarna på ett vettigt sätt och på ett tillförlitligt kunskapsunderlag, bör temat synas på nationellt plan såväl i den information som tas fram som i utvecklingen av utbildningen.
I utvärderingen producerar vi information om hur hållbara principer och hållbarhetskompetens förverkligas på flera utbildningsstadier. Med hjälp av utvärderingen skapar vi en nationell lägesbild av hållbarhetskompetens inom utbildningen. Målet är att främja hållbarhetskompetens med hjälp av utvärderingsinformation. Utvärderingen stöder också beslutsfattarna inom utbildningspolitiken genom att ta fram information om vilka åtgärder som borde vidtas för att främja hållbarhetskompetens i utbildningen.
Arvioinnin aikataulu
- Hankesuunnitelma valmistuu loppusyksyllä 2025 ja se liitetään tälle sivulle.
- Tiedonkeruut toteutetaan eri koulutusasteille vuoden 2026 aikana.
- Raportti on valmis vuonna 2027
Arviointiryhmä
(päivittyy alkusyksyllä)
Arviointiin liittyvää aineistoa
(Päivittyvät loppusyksyllä 2025)
Hankesuunnitelma
Tiedotteet
Tietosuoja
Tiedonkeruut
Lisätietoja arvioinnista

Risto Hietala

Hannele Seppälä
Marja-Liisa Saarilammi
