Tema- och systemutvärderingar

Temautvärderingar har oftast fokus på en innehållsmässig helhet eller ett temaområde. Utvärdering av läget inom en utbildningsform är en annan form av temautvärdering.
I systemutvärderingar är utbildningssystemet eller dess delområde föremål för utvärderingen. Andra exempel är utbildningspolitik och verkställandet av den.
Tema- och systemutvärderingar kan beröra endast högre utbildning eller samtidigt omfatta flera olika utbildningsstadier.
I utvärderingarna tillämpas mångsidiga metoder som bygger på engagemang och delaktighet. Det är viktigt att utvärderingen beaktar synvinklar hos olika intressentgrupper, granskar kritiskt och ingående fenomenet som är föremålet för utvärderingen samt skapar en helhetsbild av fenomenet.
Mer information om utvärderingar av utbildningsområden finns på sidan Utvärderingar av utbildningsområden.
Pågående utvärderingar år 2023
- Förhållandet mellan yrkesutbildningens kunnande och yrkeshögskolestudiernas krav
- Utvärdering av utbildningar inom småbarnspedagogik
Slutförda utvärderingar 2016-2023
- Högskolepedagogikens nuläge och utveckling
- Utvärdering av spetsprojekt inom högskoleutbildningen
- Utbildningssystemets förmåga att svara på utmaningar för kontinuerligt lärande vid plötsliga strukturomvandlingar 2020-2022
- Utvärdering av utbildningen inom sjöfartsbranschen 2020–2022
- Effekterna av exceptionella undervisningsarrangemang på förverkligandet av jämlikhet och likabehandling 2020-2021
- Utvärdering av högre utbildning inom juridik 2020-2021
- Utvärdering av högre utbildning inom social- och hälsoområdet 2020-2021
- UNESCO IIEP-projektet: Flexibla studievägar inom högre utbildning 2018-2022
- Utvärdering av utbildningsområden: humanistiska området, ekonomi och företagsekonomi, teknik och samhällsvetenskaper 2018-2022
- Invandrare i högre utbildning 2018-2019
- Företagande i yrkesutbildningen och högskolorna (Yrtti-utvärdering) 2017-2018
- Utvärdering av Lärarutbildningsforumet
- Utvärdering av grundutbildningen i medicin
- Ett internationellt jämförelseprojekt med fokus på integration av invandrare i utbildningssystemet
- Utvärdering av sjöfartsutbildningen 2015-2017
- Utvärdering av lärarutbildningen i svenska språket