Utvärdering av det fria bildningsarbetets genomslag och tillgänglighet i samhället (2025–2026)

Fritt bildningsarbete
Vuxna studenter ger tummen upp
Foto: Istock

Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) genomför för första gången en utvärdering av det fria bildningsarbetets genomslag i samhället och tillgänglighet. Utvärderingen pågår under åren 2025–2026 och tar fram aktuell information om det fria bildningsarbetets betydelse, effekter och utvecklingsmöjligheter.

Det fria bildningsarbetet är en central del av det livslånga lärandet och medborgardeltagandet i Finland. Verksamheten bedrivs av medborgarinstitut, folkhögskolor, idrottsinstitut, sommaruniversitet och studiecentraler. Genom sin verksamhet bidrar det fria bildningsarbetet till bildning, jämlikhet, jämställdhet och välbefinnande samt stöder en hållbar samhällsutveckling.

Utvärderingen genomförs i ett läge där det fria bildningsarbetets roll inom utbildningssystemet och dess samhälleliga uppdrag ses över. Samtidigt möter området ekonomiska utmaningar och förväntningar på att stärka verksamhetens genomslag och kunskapsbas. Behovet av tillförlitlig och aktuell information om det fria bildningsarbetets samhälleliga betydelse och effekter är därför särskilt viktigt just nu.

Syftet med utvärderingen

Syftet med utvärderingen är att stärka förståelsen av det fria bildningsarbetets genomslag i samhället och tillgänglighet i relation till lagstiftningens mål och utbildningspolitiska riktlinjer.

Utvärderingen ska ge information om:

  • vilka effekter det fria bildningsarbetet har på individ-, gemenskaps- och samhällsnivå
  • hur tillgängligheten till det fria bildningsarbetet förverkligas
  • hur effekter och genomslag kan mätas, följas upp och ledas
  • god praxis i ledningen av verksamhetens genomslag vid läroanstalter och hos huvudmän.

Resultatet av utvärderingen är en utvärderingsram för det fria bildningsarbetets genomslag (nyckelindikatorer och fördjupade indikatorer), som aktörerna inom det fria bildningsarbetet kan använda för utvärdering och utveckling efter att projektet avslutats.

Utvärderingens teman

Utvärderingen granskar det fria bildningsarbetets effekter och genomslag ur flera perspektiv. Centrala teman är:

  • delaktighet, jämlikhet, mångfald och tillgänglighet
  • livslångt lärande, kompetens, bildning, välbefinnande och fortsatta lärstigar
  • medborgarskap, demokrati och social sammanhållning
  • kulturell delaktighet och regional livskraft
  • ledning av genomslag och kunskapsbaserat utvecklingsarbete
  • bredare samhälleliga effekter.

Utvärderingen anknyter till NCUs utvärderingsplan 2024–2027, strategiskt mål II: Främjande av socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbar utveckling.

Målgrupper för och användare av utvärderingen

Utvärderingen omfattar alla läroanstalter inom det fria bildningsarbetet. De huvudsakliga målgrupperna för och användarna av utvärderingen är medborgarinstitut, folkhögskolor, sommaruniversitet, idrottsinstitut och studiecentraler samt deras huvudmän.

Utvärderingsresultaten är också relevanta för centralorganisationerna inom det fria bildningsarbetet, läroanstalternas personal och deltagare, forskare och utbildningspolitiska beslutsfattare. Utvärderingen gagnar dessutom kommuner, regioner och samhället i stort.

Utvärderingsmetoder och angreppssätt

I utvärderingen används flera metoder. Självvärderingar av läroanstalter och huvudmän kombineras med statistiskt material, tidigare forskning, dokumentanalys samt deltagarnas och intressenternas perspektiv.

För att strukturera utvärderingen används IOOI-modellen (Input–Output–Outcome–Impact), som beskriver kedjan från resurser och verksamhet till kortsiktiga effekter och långsiktiga samhälleliga förändringar. Ett systemiskt perspektiv betonar att genomslag skapas i samspel mellan många aktörer och strukturer.

Centrala begrepp i utvärderingen är effekter, genomslag och tillgänglighet:

  • Effekter beskriver kort- och medelfristiga förändringar i deltagarnas eller gemenskapernas beteende, attityder eller kunnande.
  • Genomslag avser långsiktiga, omfattande och bestående förändringar hos individer, gemenskaper eller i samhället.
  • Tillgänglighet innebär i detta sammanhang att utbildnings- och vägledningstjänsterna inom det fria bildningsarbetet är fysiskt, ekonomiskt, socialt och digitalt tillgängliga för alla befolkningsgrupper, oberoende av ålder, bostadsort eller social ställning.

Tidtabell

Planeringsfas: våren–tidiga hösten 2025

  • NCU inledde förberedelserna för utvärderingen och ordnade höranden för aktörer inom det fria bildningsarbetet för att kartlägga behov.
  • Utvärderingsgruppen och kommentatorerna inledde sitt arbete i maj 2025.
  • Projektplanen för utvärderingen fastställdes den 29 oktober 2025.

Genomförandefas: slutet av 2025 – hösten 2026

  • Insamling och analys av utvärderingsmaterial.
  • Rapporteringen av resultaten påbörjas under 2026.

Rapporteringsfas: slutet av 2026

  • Slutsatser och utvecklingsrekommendationer färdigställs under 2026.
  • Slutrapporten publiceras i december 2026, och resultaten presenteras vid ett avslutande seminarium.

Utvärderingsgrupp och kommentarsgrupp

Utvärderingen genomförs av en utvärderingsgrupp:

  • VD Lauri Tuomi, Kvs Stiftelse (ordförande)
  • forskningschef Paula Alanen, Silta-Valmennusyhdistys rf
  • rektor Tarja Hooli, Tornio medborgarinstitut
  • forskningsgruppschef, specialistforskare Kirsi Hyytinen, Teknologiska forskningscentralen VTT Ab
  • professor Harri Jalonen, Vasa universitet
  • professor Jyri Manninen, Östra Finlands universitet.

Utvärderingsgruppen stöds av kommentarsgrupp bestående av representanter för de olika typerna fria bildningsinstitutioner:

  • rektor Riikka Harju, Päijänne-Tavastlands sommaruniversitet
  • verksamhetsledare Kari Karvonen, Toimihenkilöjärjestöjen Opintoliitto ry
  • utbildningschef, kvalitetschef Anna Kirstinä, Studiecentral Kansalaisfoorumi
  • rektor Anna Pensar-Kuivamäki, Folkhälsan Utbildning Oy
  • rektor Niko Rantanen, Kalajoen Kristillinen opisto
  • rektor Marjukka Tiainen, Tre Campus Idrottsakademi.

Material som hänför sig till utvärderingen

Länkar till det nationella utvecklingsarbetet under undervisnings- och kulturministeriets ledning

Sirpa Moitus.

Sirpa Moitus

Utvärderingsråd
Högre utbildning, Fritt bildningsarbete
+358 29 533 5518 Helsingfors
Kirsi Mustonen.

Kirsi Mustonen

Utvärderingsexpert
Högre utbildning, Fritt bildningsarbete
+358 29 533 5515 Helsingfors