Tema- och systemutvärderingar
I fokus för temautvärderingarna ligger en viss innehållslig helhet eller till ett visst innehållsligt temaområde på småbarnspedagogiken. Med systemutvärderingar avses att utbildningssystemet som helhet eller ett visst delområde i systemet kan vara föremål för utvärdering. Utvärderingarna kan gälla utbildningspolitik och verkställande av den eller de processer som gäller förnyelse och utveckling av utbildningssystemet.
För tema- och systemutvärderingarna tillsätts planerings- och utvärderingsgrupper som består av representanter med erfarenhet från olika områden. I utvärderingarna används involverande och mångsidiga metoder. Det är viktigt att beakta olika intressenters infallsvinklar, att kritiskt och djupgående granska den företeelse som utvärderas och att skapa en övergripande bild av det som ska utvärderas.
Pågående utvärderingar
Utvärderingen producers information om nuläget i fråga om kvalitetshanteringen inom den kommunala och privata småbarnspedagogiken. Utvärderingen stöder den kontinuerliga förbättringen av kvaliteten på småbarnspedagogiken och ger information för det nationella och lokala utvecklingsarbetet. Datainsamlingen för utvärderingen genomförs med Valssi kvalitetsutvärderingssystem för småbarnspedagogik.
Med hjälp av utvärderingen utreder vi hur småbarnspedagogiken för barn som är treåriga genomförs i vårt land. Utvärderingen stöder den övergripande utvecklingen av småbarnspedagogiken genom att producera information om nuläget för de allra yngsta barnen inom småbarnspedagogiken. Datainsamlingen för utvärderingen genomförs med Valssi kvalitetsutvärderingssystem för småbarnspedagogik.
Avslutade utvärderingar
Under 2023–2024 genomförde Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) en utvärdering av det mobbningsförebyggande arbetet och olika metoder mot mobbning inom småbarnspedagogiken. Utvärderingen producerade information om hur arbetet mot mobbning genomförs och hur barns sociala och emotionella färdigheter stöds inom småbarnspedagogiken.
Föregående utvärderingar
- Utvärdering av utbildningar inom småbarnspedagogik (2024)
- Genomförandet av lokala planer för småbarnspedagogik på daghem och inom familjedagvård (2023)
- Ledningen inom småbarnspedagogiken − nuläge, styrkor och utvecklingsområden (2023)
- Barnens delaktighet i planeringen och utvärderingen av småbarnspedagogiken - Sammanfattning (2022)
- Sammanfattning av utvärderingen av försöket med avgiftsfri småbarnspedagogik för femåringar 2018–2021 (2021)
- Utvärdering av det tredje skedet av försöket med avgiftsfri småbarnspedagogik för femåringar (2021)
- Andra skedet av utvärderingen av försöket med avgiftsfri småbarnspedagogik för femåringar (2020)
- Utvärdering av försöket med avgiftsfri småbarnspedagogik för femåringar: Utvärdering av försökets första skede (2019)
- Coronapandemin och småbarnspedagogikens vardag – Sammanfattning (2021)
- Pedagogiska kontinuum och uttrycksglädje! Pedagogik för femåringar och konst- och färdighetsfostrans nuläge inom småbarnspedagogiken (2021)
- Småbarnspedagogikens kvalitet i vardagen – Genomförandet av planer för småbarnspedagogik på daghem och inom familjedagvård (2019)
- Utvärdering av tillämpningen av grunderna för planen för småbarnspedagogik 2016 – Ibruktagande av och innehåll i planer för småbarnspedagogik (2018)
- Nuläget för utvärderingen av småbarnspedagogiken (2017)
Alla publikationer som gäller småbarnspedagogik finns på sidan Publikationer: Länk
