Teema- ja järjestelmäarvioinnit
Varhaiskasvatuksen teema-arvioinnit kohdistuvat johonkin sisällölliseen kokonaisuuteen tai aihepiiriin. Järjestelmäarvioinneissa voidaan myös tarkastella koulutusjärjestelmän kokonaisuutta tai sen osa-aluetta. Arvioinnin kohteena voivat olla koulutuspolitiikka ja sen toimeenpano tai koulutusjärjestelmän uudistamis- ja kehittämisprosessit.
Arviointihanketta varten muodostetaan monitahoinen suunnittelu- ja arviointiryhmä. Arvioinneissa käytetään osallistavia ja monipuolisia menetelmiä. Olennaista on eri sidosryhmien näkökulmien huomioon ottaminen, arvioitavan ilmiön kriittinen ja syvällinen tarkastelu sekä kokonaisvaltaisen kuvan hahmottaminen arvioitavasta kohteesta.
Uusin julkaisu
Käynnissä olevat arvioinnit
Arviointihankkeessa tarkastellaan paikallisten varhaiskasvatussuunnitelmien uudistamisprosessien toteutumista. Arvioinnissa tuotetaan tietoa siitä, miten paikallisten varhaiskasvatussuunnitelmien käyttöönotto on toteutunut 1.8.2022 jälkeen.
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus toteuttaa vuosina 2022–2023 Varhaiskasvatuksen koulutusten arvioinnin. Arviointi on osa Koulutuksen arviointisuunnitelmaa vuosille 2020–2023. Arviointi kohdistuu korkeakoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen. Arvioinnissa tarkastellaan yliopistoissa, ammattikorkeakouluissa, ammatillisissa oppilaitoksissa sekä Snellman-korkeakoulussa järjestettäviä varhaiskasvatuksen koulutuksia.
Arviointi kohdistuu varhaiskasvatuksen johtamisrakenteisiin sekä johtajien työnkuviin. Arvioinnissa tarkastellaan varhaiskasvatuksen johtamista ja sitä tukevia rakenteita osana järjestäjien ja yksityisten palveluntuottajien laadunhallintaa. Varhaiskasvatuslain vaikutuksia tarkastellaan kohdentamalla arviointi varhaiskasvatuksen johtamisen ja johtamisjärjestelmän yhteydestä lapsen edun ensisijaisuuden ja yhdenvertaisuuden toteutumiseen. Näin saatava arviointitieto kytkeytyy osaksi lain vaikutusten arviointia ja seurantaa.
Päättyneet arvioinnit vuosilta 2020–2023
- Viisivuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuskokeilun arviointi (2018–2021)
- Korona varhaiskasvatuksen arjessa – Tiivistelmä (2021)
- Varhaiskasvatuksen johtamisen tunnuslukuja – Tilastoraportti (2021)
- Pedagogisia jatkumoita ja ilmaisun iloa! Viisivuotiaiden pedagogiikka ja taito- ja taidekasvatuksen nykytila varhaiskasvatuksessa (2021)
Arvioinnit vuosilta 2014–2019
- Varhaiskasvatuksen laatu arjessa – Varhaiskasvatussuunnitelmien toteutuminen päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa (2019)
- Tilastoraportti varhaiskasvatuksen järjestämisestä 2019
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2016 toimeenpanon arviointi – Varhaiskasvatussuunnitelmien käyttöönotto ja sisällöt (2018)
- Varhaiskasvatuksen arvioinnin nykytila (2017)
- Tilastoraportti varhaiskasvatuksen järjestämisestä (2017)