Etäyhteyksin toteutetun opetuksen hyödyntämismahdollisuudet perusopetuksessa

Esi- ja perusopetus
Oppilas opiskelee tietokoneella.

Arviointi etäyhteyksin toteutetun opetuksen hyödyntämismahdollisuuksista perusopetuksessa liittyy hallitusohjelman kirjaukseen, jonka mukaisesti ”Hallitus arvioi etäopetuksen hyödyntämisen mahdollisuuksia nykyistä laajemmin perusopetuksessa tarkkarajaisesti säädettynä esimerkiksi valinnaisten kielten opetuksessa.” Arvioinnin tuottama tieto tukee opetus- ja kulttuuriministeriön johtaman työryhmän työtä, jossa tarkastellaan väestönkehityksen haasteita perusopetuksessa. Arviointi toteutetaan ajalla 1.4.2025-30.5.2026. 

Arvioinnin tavoitteena on luoda kokonaiskuva siitä, miten etäyhteyksiä hyödyntävää opetusta on perusopetuksessa toteutettu ja millaisia kokemuksia siitä on saatu opetuksen järjestämisen, opettajien välisen yhteistyön ja oppilaan oikeuksien toteutumisen näkökulmista. Tulosten pohjalta kootaan toimenpide-ehdotuksia etäyhteyksiä hyödyntävän opetuksen nykyistä laajamittaisemmaksi hyödyntämiseksi esimerkiksi valinnaisten kielten ja vähemmistöuskontojen opetuksessa.

Karvin arviointisuunnitelman 2024–2027 strategisten tavoitteiden osalta arviointi liittyy sosiaalisen, ekologisen ja taloudellisen kestävän kehityksen edistämiseen sekä koulutuksen laadun jatkuvaan kehittämiseen. Väestönkehityksen haasteet ja alueellinen eriytyminen haastavat yhdenvertaisen ja tasa-arvoisen perusopetuksen järjestämistä ikäluokkien pienentyessä ja kouluverkon harventuessa. Oppilaan sivistyksellisten oikeuksien turvaaminen ja oikeus maksuttomaan opetukseen lähikoulussa haastavat kuntia eri tavoin nyt ja tulevaisuudessa.

Etäyhteyksin toteutettava opetus perusopetuslaissa ja opetussuunnitelman perusteissa

Perusopetuslain (628/1998) mukaisesti kunta on velvollinen järjestämään sen alueella asuville oppivelvollisuusikäisille perusopetusta. Kunta voi järjestää opetuksen itse, yhdessä muiden kuntien kanssa tai hankkimalla sen joltain muulta perusopetuksen järjestäjältä. Opetus järjestetään turvallisessa opiskeluympäristössä oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaisesti. Etäyhteyksiä hyödyntävää opetusta varten ei ole tällä hetkellä olemassa omaa lainsäädäntöä, vaan siihen sovelletaan samaa lainsäädäntöä kuin lähiopetukseen. 

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (Opetushallitus 2014) mukaan perusopetuksessa voidaan hyödyntää etäyhteyksin tapahtuvaa opetusta muun opetuksen täydentämiseen ja opiskelumahdollisuuksien monipuolistamiseen esimerkiksi harvemmin opiskeltujen kielten ja vähemmistöuskontojen osalta. 

Kerättävä aineisto

Arviointihankkeessa kerätään sekä laadullista että määrällistä aineistoa. Laadullinen aineisto koostuu opettajien ja oppilaiden haastatteluista sekä työpajojen keskusteluista. Työpajoihin voivat osallistua sellaiset opetuksen järjestäjät ja kunnat, joilla on jo aiempaa kokemusta etäyhteyksin toteutettavan opetuksen järjestämisestä, mutta myös he, jotka suunnittelevat tällaisen opetuksen järjestämistä. 

Määrällistä aineistoa kerätään kahdella eri kyselyllä. Kyselyistä ensimmäinen osoitetaan opetuksen järjestäjille, sivistysjohtajille ja koulun muulle henkilökunnalle. Toisella kyselyllä pyritään tavoittamaan vieraiden kielten ja vähemmistöuskontojen opettajia. 

Arviointiin liittyvää aineistoa

Hankesuunnitelma

Tietosuoja

Lisätietoja

Marita Härmälä

Marita Härmälä

Arviointiasiantuntija
Yleissivistävä koulutus
029 533 5554 Helsinki