Ympäristöopin 6.lk arviointi

Esi- ja perusopetus

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) toteuttaa ympäristöopin oppimistulosten arvioinnin vuosina 2025-2027. Arvioinnin tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, kuinka hyvin oppilaat ovat saavuttaneet perusopetuksen opetussuunnitelmaan kirjatut tavoitteet ympäristöopissa 6. vuosiluokan lopussa. 

Keskeiset arviointikysymykset ovat:

  1. Kuinka hyvin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritetyt tavoitteet on saavutettu ympäristöopissa?
  2. Mitkä oppilaaseen, opetukseen, kouluun ja alueeseen liittyvät taustatekijät ovat yhteydessä oppilaiden osaamiseen ja eroihin oppimistuloksissa?

Vaikka ympäristöoppi on yksittäinen oppiaine, tarkastellaan arvioinnissa myös oppilaiden tieteenalakohtaista osaamistasoa biologian, maantiedon, fysiikan, kemian ja terveystiedon osalta nivelvaiheessa siirryttäessä alakoulusta yläkouluun. 

Arvioinnin kulku noudattelee oppimistulosarvioinnin prosessia. Arviointi toteutetaan digitaalisesti Karvin uudella Joda-arviointijärjestelmällä. 

Arvioinnin aikataulu

 

Syksy 2025

Asiantuntija- ja tehtävänlaatijaryhmien kokoaminen

Hankesuunnitelman laadinta

Arviointitehtävien laadinta

Kevät 2026Arviointitehtävien esitestaus oppilailla
Syksy 2026

Esitestausaineiston analysointi

Taustakyselyjen laadinta

Otoskoulujen tiedottaminen arvioinnista

Kevät 2027Tiedonkeruu otoskouluissa
Syksy 2027

Arviointiaineiston analysointi

Tulosten raportointi

Lisätietoja arvioinnista antavat

Niina Rumpu

Niina Rumpu

Arviointiasiantuntija
Yleissivistävä koulutus
+358 29 533 5525 Jyväskylä
Saara Nousiainen

Saara Nousiainen

Arviointiasiantuntija
Yleissivistävä koulutus
+358 29 533 5547 Helsinki

Hanna Forsman

Arviointiasiantuntija
Yleissivistävä koulutus
+358 29 533 5527 Helsinki