Usein kysytyt kysymykset

Yleiset kysymykset

Ketkä osallistuvat arviointiin?

Arviointiin osallistuvat yleensä kaikki otoskoulujen oppilaat, jotka opiskelevat kyseistä oppiainetta tai oppimäärää tietyllä vuosiluokalla. Tuen piirissä olevat oppilaat ja S2-oppilaat osallistuvat myös arviointeihin. Yksittäinen oppilas voi rehtorin päätöksellä jättää osallistumatta arviointiin, mikäli hän ei ole kykenevä suoriutumaan tehtävistä millään tasolla. Tarkempia tietoja yksittäisen arvioinnin toteutukseen liittyvistä asioista löydät arvioinnin ohjeista. 

Miten toimitaan S2-oppilaiden kanssa?

Arvioinnin tarkoituksena on tuottaa tietoa koko populaation osaamisesta arvioitavassa oppiaineessa, ja S2-oppilaat ovat osa tätä populaatiota. Kukin vastaa tehtäviin parhaan osaamisensa mukaan.

Tarvitaanko osallistumiseen huoltajan lupa?

Huoltajan lupaa ei tarvita. Arviointeihin osallistuminen on yksi opetuksen järjestäjien tapa osallistua perusopetuslain mukaiseen oman toimintansa arviointiin ja on osa koulun normaalia toimintaa.

Mistä löydän tietosuojaselosteet?

Arvioinneissamme kerätään henkilötietoja. Arvioinnit ovat osa Karvin lakisääteistä tehtävää ja näin ollen henkilötietojen käsittely on sallittua lakisääteisen velvollisuuden täyttämiseksi. Arvioinneissa kerättyjä tietoja käsitellään aina luottamuksellisesti. 

Tietosuojaselosteet löytyvät täältä.

Suosittelemme aina käymään tietosuojaselosteet läpi oppilaiden kanssa.

Mitä hyötyä arvioinnista on opettajalle ja koululle?

Opettajat saavat arvioinnin jälkeen tietoonsa oppilaiden saamat pistemäärät. Muutaman kuukauden kuluttua arvioinnista koulut saavat koulupalauteraportin, jossa on esitetty kyseisen koulun tuloksia suhteessa kansalliseen tasoon. Tätä raporttia voidaan koulutasolla hyödyntää oman toiminnan kehittämisessä. Lisäksi arviointiin osallistuminen tuottaa tärkeää tietoa oppilaiden osaamisesta kansallisella tasolla.

Arviointiin valmistautumiseen ja toteutukseen liittyvät kysymykset

Tekevätkö kaikki oppilaat arvioinnin samana päivänä?

Kaikkien oppilaiden ei tarvitse tehdä arviointia samana päivänä tai samaan aikaan, jos se esimerkiksi laitteiden saatavuuden tai muiden käytännön järjestelyiden vuoksi ei ole mahdollista. Mikäli oppilaat tekevät arviointia eri päivinä, on kuitenkin hyvä huolehtia, etteivät oppilaat jaa toisilleen tietoja tehtävistä etukäteen.

Täytyykö koululla tehdä etukäteisvalmisteluja?

Ennen arviointia on hyvä perehtyä arvioinnin ohjeisiin. Ohjeista löytyy myös tietoa, mikäli arviointiin liittyy ennakkovalmisteluja. Ennen arviointia on hyvä tarkistaa, että välineet (tietokoneet ja tarvittaessa kuulokkeet) ovat käyttökunnossa. 

Miten arviointi toteutetaan?

Eri arviointien toteutustavat ja ajankohdat saattavat vaihdella. Tutustu huolellisesti arvioinnin ohjeisiin hyvissä ajoin ennen arviointia. 

Mistä löydän ohjeet arvioinnin toteuttamiseen?

Ohjeet lähetetään kouluille pari kuukautta ennen arviointia. 

Miten kauan arviointiin tulee varata aikaa?

Arviointien pituudet vaihtelevat ja toisinaan arviointi voidaan toteuttaa myös useammassa vaiheessa. Tarkempia tietoja yksittäisestä arvioinnista löytyy arvioinnin sivuilta kirjautumisen jälkeen. Arvioinnista riippuen opettajille saattaa tulla tehtäväksi oppilaiden vastausten pisteytystä. Tähän kuluva aika riippuu oppilaiden ja pisteytykseen osallistuvien opettajien määrästä. 

Miten oppilaat kirjautuvat järjestelmään?

Oppilaat kirjautuvat järjestelmään MPASSid-tunnuksillaan. Muita kirjautumistapoja ei ole mahdollista käyttää. 

Mitä teen, jos oppilas ei pääse kirjautumaan?

Tarkista mahdolliset Jodan häiriötiedotteet täältä.

Mikäli kukaan oppilaista ei pääse kirjautumaan MPASSid-tunnuksillaan järjestelmään, olkaa yhteydessä osoitteeseen joda@karvi.fi tai puhelimitse arvioinnin asiantuntijoihin, joiden yhteystiedot löytyvät arvioinnin ohjeista. 

Mitä jos koulullamme ei ole käytössä MPASSid-tunnistautumista?

Olkaa tässä tapauksessa yhteydessä Karviin osoitteeseen joda@karvi.fi hyvissä ajoin ennen arviointia. 

Lisätietoa MPASSid-tunnistautumisesta ja käyttöönotosta löytyy täältä.

Mitä teen, jos oppilaalle tulee virhesivu?

Mikäli kukaan oppilaista ei pääse kirjautumaan järjestelmään, olkaa yhteydessä Karviin osoitteeseen joda@karvi.fi tai arvioinnin asiantuntijoihin, joiden yhteystiedot löytyvät ohjeista.

Mikäli yksittäisellä oppilaalla tulee virheilmoitus, kannattaa kokeilla ensin päivittää sivu. Mikäli tästä ei ole apua, voi sammuttaa selainikkunan ja kokeilla kirjautua uudelleen. Oppilaan vastaukset aiempiin tehtäviin ovat tallentuneet automaattisesti. 

Täytyykö oppilaan vastata jokaiseen tehtävään?

Järjestelmässä voi liikkua eteenpäin, vaikka ei olisi vastannut kaikkiin tehtäviin. Kannattaa kuitenkin yrittää vastata jokaiseen tehtävään. 

Voiko opettaja auttaa oppilasta tehtävissä?

Toivomme, että oppilas vastaa tehtäviin itsenäisesti. Opettaja voi kuitenkin auttaa esimerkiksi teknisissä ongelmissa ja oppilaan toiminnan ohjaamisessa muulla tavoin.

Mistä löydän pisteytysohjeet?

Tehtävien pisteytysohjeet löytyvät kunkin pisteytettävän tehtävän yhteydestä. 

Mistä löydän oppilaiden tulokset?

Oppilaiden saamat pisteet lähetetään kouluille pian pisteytyksen päättymisen jälkeen. Varsinaiset koulupalautteet, joissa koulun tulosta tarkastellaan suhteessa kansalliseen tasoon, toimitetaan kouluille useimmiten muutaman kuukauden kuluttua arvioinnista. 

Tekniset kysymykset

Mitä välineitä oppilas tarvitsee arviointia varten?

Oppilas tarvitsee tietokoneen, jossa sopiva selain ja arvioinnista riippuen usein myös kuulokkeet. Osassa arviointeja oppilaan tulee myös tuottaa puhevastauksia, jolloin arviointia varten tarvitaan mikrofoni. Yksittäisen arvioinnin ohjeista selviää, mitä välineitä oppilaalla tulee olla mukana arviointitilanteessa. 

Voiko arvioinnin tehdä tabletilla tai puhelimella?

Suosittelemme tekemään arvioinnin aina tietokoneella, jolloin tehtäviin vastaaminen on oppilaalle helpompaa.

Mitä selainta voi käyttää?

Arvioinnissa voi käyttää tutuimpia selaimia: Google Chrome, Mozilla Firefox tai Safari. Suosittelemme päivittämään selainversion ennen arviointia, mikäli sitä ei ole pitkään aikaan päivitetty. 

Mitä jos äänet tai video ei toimi?

Ensin on hyvä tarkistaa, että tietokoneen ääniasetukset ovat kunnossa ja kuulokkeet toimivat. Selainikkunan päivitys voi myös auttaa. 

Ongelmatilanteissa

Ongelmatilanteissa voitte olla yhteydessä osoitteeseen joda@karvi.fi tai yksittäisen arvioinnin asiantuntijoihin, joiden yhteystiedot löytyvät arvioinnin ohjeista.