Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden koulunkäyntivalmiuksia tukevan toimenpideohjelman loppuraportti (2025–2026)
Karvi laatii loppuraportin opetus- ja kulttuuriministeriön Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden perustaitojen ja opetuskielen vahvistamisen (2022–2026) toimenpideohjelmasta. Karvin arviointien perusteella suomalainen koulutusjärjestelmä ei nykyisellään aina pysty takaamaan maahanmuuttotaustaisille oppijoille riittäviä valmiuksia jatko-opintoihin ja työelämään. Ohjelman puitteissa on toteutettu laaja kokonaisuus arviointeja, tutkimuksia ja kehittämishankkeita, joiden tavoitteena on ollut vastata tähän haasteeseen. Ohjelma on toteutettu yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön, Opetushallituksen ja Karvin kanssa. Loppuraporttiin kootaan yhteen ohjelman tulokset ja ministeriön ohjausryhmän asiantuntijoiden työpanos. Loppuraportti julkaistaan syksyllä 2026.
Toimenpideohjelman tavoitteena on ollut kehittää konkreettisia ratkaisuja:
- vastikään Suomeen muuttaneiden oppilaiden oppimisen tukemiseen
- vieraskielisten oppilaiden perustaitojen ja kielitaidon vahvistamiseen
- jatko-opintovalmiuksien parantamiseen
Raportti kattaa maahanmuuttotaustaisten oppilaiden koulupolun laajasti, perusopetukseen valmistavasta opetuksesta aina toiselle asteelle hakeutumiseen saakka. Erityistä huomiota on kiinnitetty perusopetuksen myöhään maahan tulleisiin oppilaisiin (vuosiluokilla 7–9 opiskelevat oppilaat, jotka ovat käyneet koulua Suomessa 1–4 vuotta).
Loppuraportin tavoitteena on:
- muodostaa kansallinen tilannekuva koulujen mahdollisuuksista tukea maahanmuuttotaustaisten oppilaiden oppimista
- tukea opetuksen järjestäjiä ja koulutuspoliittista päätöksentekoa
- tarjota työkaluja pedagogiseen suunnitteluun paikallisella tasolla
Raporttiin sisältyy:
- synteesi toimenpideohjelman aineistosta
- kehittämissuosituksia opetuksen järjestäjille ja koulutuspoliittiseen päätöksentekoon
- hyviä käytänteitä hanketoiminnasta
Keskeiset aineistot
- Valmistavan opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen tila ja vaikuttavuus –arviointi (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus)
- Suomi / ruotsi toisena kielenä –opetuksen nykytilan arviointi (Owal Group Oy)
- 13 hanketta valmistavan opetuksen oppilaiden integraation tukemisen kehittämiseksi (Opetushallituksen myöntämä valtion erityisavustus)
- 60 hanketta, jotka ovat saaneet valtion erityisavustusta maahanmuuttotaustaisten perusopetuksen oppilaiden opetuskielen taidon ja perustaitojen vahvistamiseksi sekä siirtymien tukemiseksi (Opetushallituksen myöntämä valtion erityisavustus)
- Myöhään maahan tulleet oppilaat koulupolulla – Kehittävä arviointi maahanmuuttotaustaisten oppilaiden koulunkäyntivalmiuksia tukevassa toimenpideohjelmassa (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus)
- VOITTO-tutkimushanke valmistavasta opetuksesta perusopetukseen siirtyvän oppilaan integraation ja tukemisen kehittämiseksi (Jyväskylän ja Tampereen yliopistot)
- Opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman ohjausryhmän asiantuntijoiden kehittämissuositukset
Arviointisuunnitelmakaudella 2024–2027 Karvin yhtenä strategisena tavoitteena on sosiaalisen, ekologisen ja taloudellisen kestävän kehityksen edistäminen. Loppuraporttiin kerätty tieto ja kehittämissuositukset edistävät kestävien periaatteiden mukaisesti sivistystä, yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja hyvinvointia.
            Lisätietoa arvioinnista
      
    