Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun auditointi 2026
Karvi toteuttaa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (XAMK) auditoinnin. Auditointi on toinen neljännen kierroksen pilottiauditoinneista. Kaksipäiväinen auditointivierailu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakouluun toteutetaan 22. ̶ 23.4.2026 ja auditointiraportti julkaistaan elokuussa 2026.
Auditoinnin toteuttaa kotimainen auditointiryhmä:
- rehtori, toimitusjohtaja Mika Hannula, Tampereen ammattikorkeakoulu (puheenjohtaja)
- opiskelija Sanja Laitinen-Lindelöf, Diakonia-ammattikorkeakoulu
- ympäristö- ja vastuullisuuspäällikkö, MMM Tuomas Kara, UPM Metsä
- koulutuspäällikkö, HTT Anu Pruikkonen, Lapin ammattikorkeakoulu.
Eurooppalaiset vaatimukset korkeakoulujen laadunhallinnalle ja suomalaisten korkeakoulujen tarpeet yhdistyvät uudessa auditointimallissa
Neljännen kierroksen auditoinnin tehtävänä on
- varmistaa, että korkeakoulut ylläpitävät ja kehittävät toimintansa laatua, ja tukea korkeakoulujen toiminnan jatkuvaa, kokonaisvaltaista ja pitkäjänteistä kehittämistä
- varmistaa, että korkeakoulun laatutyö vastaa eurooppalaisia laadunvarmistuksen periaatteita (ESG)
- tukea korkeakoulujen strategista johtamista, oman profiilin ja ydintehtävien tavoitteiden toteutumista
- tuottaa tietoa korkeakoulujen toiminnasta ja niiden laadun kehittämisestä sidosryhmille.
Auditointimallin kaksi arviointialuetta keskittyvät strategiseen johtamiseen laatujärjestelmän avulla sekä oppimista tukevaan opetukseen ja ohjaukseen.
Auditoinnissa sovelletaan korkeakoulujen 4. auditointikierroksen pilottivaiheen auditointikäsikirjaa.
Karvin auditoinnit toteutetaan kehittävän arvioinnin periaatteiden mukaisesti
Karvin korkeakoulujen auditointeja ohjaavat kehittävän arvioinnin periaatteet. Auditoinnilla tuetaan korkeakoulujen oman toiminnan kehittämistä ja siinä huomioidaan korkeakoulujen erityispiirteet, profiili ja tavoitteet. Auditoinnissa korkeakoulu ja auditointiryhmä tunnistavat toiminnan vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Tulevalla auditointikierroksella pyritään myös vahvistamaan auditointien yhteyttä korkeakoulujen arjen toimintaan.