Kouluissa on vuosittain useita tuhansia maahanmuuttajataustaisia oppilaita, jotka aloittavat opintonsa Suomessa yläkouluikäisinä. Näiden oppilaiden osaamisen kehittymistä haastaa perusopetuksen suorittaminen samaan aikaan, kun he opettelevat koulun opetuskieltä. Jo muutaman vuoden sisällä koulun aloituksesta oppilaan pitäisi pystyä siirtymään toisen asteen opintoihin. Kaikissa kouluissa ei ole käytössä oppilaan osaamisen ja mahdollisten oppimisvaikeuksien kartoittamiseksi toimintatapoja, linjauksia tai tarpeeksi resursseja.

Suurin osa luonto- ja ympäristöalan opiskelijoista on aikuisia ja vähintään toisen asteen tutkinnon suorittaneita. Tutkinnon suorittaneiden vahvuuksia ovat kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen liittyvä osaaminen. Sen sijaan opiskelijoiden yrittäjämäisessä toiminnassa ja digitaidoissa on parannettavaa. Myös oppilaitosten ja työelämän on tarpeen kehittää yhteistyötään.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus kiittää mahdollisuudesta lausua yliopistojen koulutusvastuuesityksistä.

LUT-yliopisto: Tekniikan koulutusala, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, tekniikan kandidaatin/DI:n/tohtorin tutkinto

LUT-yliopisto perustelee hakemuksessaan hyvin rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutusvastuuesityksensä. Vaikka rakennusalan työllistyminen ei ole tällä hetkellä kovin hyvää, tilanne voi olla erilainen esimerkiksi viiden vuoden päästä. LUT-yliopisto korostaa hakemuksessaan muun muassa ilmastomuutoksen vaikutusta rakentamiseen. 

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus kiittää mahdollisuudesta lausua ammattikorkeakoulujen koulutusvastuuesityksistä. 

Korkeakoulujen auditoinnit ovat tukeneet korkeakouluja toiminnan kehittämisessä ja omien tavoitteiden saavuttamisessa

Taideyliopisto sai Karvin auditointiryhmältä erityistä kiitosta opetuksesta, joka tukee opiskelijoiden taiteilijaksi kasvamista jo opiskeluaikana. Taideyliopisto vaalii suomalaisen yhteiskunnan sivistystä ja osallistuu aktiivisesti kulttuuripoliittiseen keskusteluun. Yliopistoyhteisöllä on myös halu ja rohkeus tarttua yhteiskunnallisiin haasteisiin.

Kehittämisseminaari 27.9.2024: Arviointi kiusaamisen vastaisesta työstä ja menetelmistä varhaiskasvatuksessa

Tervetuloa keskustelemaan kanssamme arvioinnin alustavista johtopäätöksistä ja kehittämissuosituksista Teamsissa toteutettavaan kehittämisseminaariin perjantaina 27.9. klo 12–13.30! Seminaarissa haluamme kuulla eri sidosryhmien näkemyksiä arvioinnin tuloksista ennen raportin julkistamista. Tavoitteena on täsmentää ja täydentää aiempien aineistonkeruiden pohjalta muodostunutta kuvaa muun muassa siitä, mitkä ovat varhaiskasvatuksen kiusaamisen vastaisen työn vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä miten kiusaamisen vastaista työtä voitaisiin kehittää.

Kehittämisseminaari 27.9.2024: Arviointi kiusaamisen vastaisesta työstä ja menetelmistä varhaiskasvatuksessa

Perjantai 27.9.2024
12.00–13.30
Webinaari
ilmainen

Kehittämisseminaari 27.9.2024: Arviointi kiusaamisen vastaisesta työstä ja menetelmistä varhaiskasvatuksessa

Opinto-ohjauksen uusia muotoja koskevan OHJA-arvioinnin loppuseminaari

Arvioinnin kohteena ovat ohjauksen kokonaisuuden toteutuminen, toisen asteen tutkinnon suorittamisen tukeminen, ohjauksen resurssit, tutkinnon suorittamisaste, keskeyttämisen ehkäisy sekä opinto-ohjauksen ja opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisen rooli oppivelvollisuuden laajentamisen tavoitteiden edistämisessä.

Tilaisuus järjestetään hybriditilaisuutena. Seminaari ja kahvitus järjestetään osoitteessa Hakaniemenranta 6, Helsinki (Monitoimitila).

Tilaisuuden ohjelma:

12.30 Kahvitarjoilu, etäyhteyksien avaus ja tarkastus

Opinto-ohjauksen uusia muotoja koskevan OHJA-arvioinnin loppuseminaari

Keskiviikko 9.10.2024
12.30–15.00
Webinaari
ilmainen

Opinto-ohjauksen uusia muotoja koskevan OHJA-arvioinnin loppuseminaari

Korkeakoulutuksen kansainvälisyysosaamisen edistämisessä on paljon parannettavaa, paljastaa uusi raportti. Erot eri korkeakoulujen ja alojen välillä olivat suuria, eivätkä opiskelijat olleet tietoisia tarjolla olevista kansainvälistymismahdollisuuksista. Tulosten mukaan korkeakouluopetuksen kansainvälinen yhteistyö oli yllättävän vähäistä.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (myöhemmin Karvi) kiittää mahdollisuudesta antaa kirjallisen asiantuntijalausuntonsa hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi yhdenvertaisuuslain muuttamisesta. Laista ehdotetaan kumottavaksi säännökset toimipaikkakohtaisten yhdenvertaisuussuunnitelmien laatimisvelvoitteista. Lisäksi luovuttaisiin kunnan velvoitteesta laatia sen alueella toimiville perhepäivähoidon ja kunnallisen avoimen varhaiskasvatustoiminnan toimijoille yhteiset yhdenvertaisuussuunnitelmat.

Tilaa aihepiirin RSS-syöte