Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta hallituksen esitykseksi jatkuvan oppimisen digitaalista palvelukokonaisuutta koskevaksi lainsäädännöksi. 

Jatkuvaa oppimista on käsitelty viime vuosina seuraavissa Karvin arvioinneissa:

Karvissa on haettavana arviointiasiantuntijan virka. Haemme arviointiasiantuntijaa kehittämisen ja hallinnon tehtäviin sekä arviointihankkeiden tuen tehtäviin. Arviointiasiantuntija työskentelee Karvin yhteiset kehittämispalvelut -yksikössä.

Arviointiasiantuntijan tehtäviin sisältyy mm. seuraavia tehtäväalueita:

Vaasan yliopisto läpäisi Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) toteuttaman auditoinnin. Yliopisto sai auditointiryhmältä kiitosta monipuolisesta ja aktiivisesta yhteistyöstä alueen elinkeinoelämän kanssa. Vaasan yliopisto hyötyy alueen vahvasta teollisuudesta ja työyhteisöistä. Yliopisto tukee myös opiskelijoidensa hyvinvointia ja kansainvälisiä opiskelijoitaan monin tavoin.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (myöhemmin Karvi) kiittää mahdollisuudesta lausua perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden luonnoksesta (OPH-3855-2024 /perusopetus). 

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (myöhemmin Karvi) kiittää mahdollisuudesta lausua esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden luonnoksesta (OPH-3855-2024 /esiopetus). Pidämme perusteluonnosta ja siihen tehtyjä päivityksiä ja lisäyksiä onnistuneina. Luonnoksessa on kuitenkin kohtia, joita olisi hyvä tarkentaa nyt, kun varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen velvoitteet ovat lainsäädäntömuutosten myötä muuttumassa.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) kiittää sivistysvaliokuntaa mahdollisuudesta antaa asiantuntijalausunto hallituksen esityksestä laiksi ammatillisen koulutuksen toiminnanohjauksen kokeilusta ja siihen liittyvistä laeista (HE 161/2024 vp).

Kohti kestävää tulevaisuutta – Blue Marble Evaluation systeemisen muutoksen mahdollistajana

Blogi

Oletko koskaan miettinyt, miltä maapallo näyttää avaruudesta käsin? Kun katsomme planeettaamme "sinisenä marmorina", emme näe valtioiden, sektorien tai organisaatioiden rajoja – näemme yhteisen kotimme. Tarvitsemme systeemisiä muutoksia, jotta voimme pelastaa yhteisen tulevaisuutemme.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus järjestää Opetushallituksen ja Ylioppilastutkintolautakunnan kanssa pohjoismaisen verkostotapaamisen Helsingissä 28.−29. marraskuuta. Osallistujat tulevat Ruotsista, Tanskasta, Norjasta, Islannista ja Suomesta sekä Grönlannin, Färsaarten ja Ahvenanmaan itsehallintoalueilta.

Kansallisia kokeita koskevissa keskusteluissa keskitytään erityyppisiin kokeisiin ja kansallisten kokeiden suunnitteluun ja toteuttamiseen liittyviin haasteisiin. Suomi nostaa esiin perusopetuksen oppimistulosten arvioinnit ja lukion ylioppilastutkinnon. 

Johtajien ja henkilöstön mukaan varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri tukee kiusaamisen vastaista työtä ja kiusaamisen vastainen työ lapsiryhmissä toteutuu hyvin. Karvin arvioinnissa huoltajista joka kymmenes vastasi heidän lapsensa joutuneen jatkuvasti ja toistuvasti kiusatuksi varhaiskasvatuksessa. Huoltajien osallisuutta kiusaamisen vastaisessa työssä tulisi kehittää kokonaisvaltaisesti.

LAB-ammattikorkeakoulu (LAB) sai Karvin auditointiryhmältä kiitosta tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) vaikuttavuudelle asetetuista strategisista tavoitteista sekä tuesta vaativalle innovaatiotoiminnalle. LABin suhteet Etelä-Karjalan ja Päijät-Hämeen alueiden toimijoihin ovat tiiviit ja vuorovaikutteiset. Opetuksen laatua ja riittävyyttä sekä pedagogisia ratkaisuja tulee kuitenkin tarkastella LABissa huolellisesti ja yhteisenä ponnistuksena.

Tilaa aihepiirin RSS-syöte