Luonnontieteellinen korkeakoulutus Suomessa on tieteellisesti korkeatasoista ja laaja-alaista. Koulutus perustuu monitieteiseen asiantuntemukseen ja tarjoaa opiskelijoille vahvan akateemisen pohjan. Systemaattinen yhteistyö niin koulutusohjelmien välillä kuin työelämän kanssa vaatii kuitenkin vielä kehittämistä. Huomiota on kiinnitettävä myös luonnontieteellisen koulutusalan vetovoiman lisäämiseen, opintojen tukemiseen sekä opetuksen ja pedagogisen osaamisen arvostukseen. 

Valssin uusi käyttötilasto ja Leikki varhaiskasvatuksessa -yhteenveto julkaistu

Karvi on julkaissut 12.6. varhaiskasvatuksen laadunarviointijärjestelmä Valssin käyttötilaston vuodelle 2025. Käyttötilaston tiedot on koottu Valssin tietokannasta ja palautekyselyllä.  Valssi on otettu käyttöön 256 kunnassa, joka on 88 % Manner-Suomen kunnista (292). Lisäksi Valssi on otettu käyttöön 153 yksityisessä päiväkodissa/ketjussa.

Laajennettu oppivelvollisuus on ollut voimassa kohta neljä vuotta, ja sen tavoitteena on taata jokaiselle peruskoulun päättäneelle toisen asteen koulutus. Karvin tulosten mukaan kuusi prosenttia niistä opiskelijoista, joita oppivelvollisuuden laajentaminen koski ensimmäistä kertaa, oli keskeyttänyt toisen asteen opinnot. Suurin osa näistä koulupudokkaista oli ammatillisen koulutuksen opiskelijoita ja monella heistä oli erityisen tuen päätös.

Kuulimme alkuvuodesta 2025 sidosryhmiämme niin perinteisen kyselyn kuin ensimmäistä kertaa järjestettyjen keskustelutilaisuuksienkin muodossa. Tulosten perusteella Karvin arviointitieto koettiin luotettavaksi ja tietoa hyödynnetään työskentelyn ja kehittämisen tukena. Tuottamaltamme arviointitiedolta toivotaan parempaa näkyvyyttä niin yhteiskunnallisessa keskustelussa kuin päätösten taustallakin. 

Karvi julkaisee kesäkuussa varhaiskasvatuksen arvioinnin tunnuslukuja, laadunarviointijärjestelmä Valssin käyttötilastoja ja Valssilla kerättyä tietoa. Lisäksi julkaisemme vastaajaryhmittäisiä tuloksia Eriyttäminen perusopetuksessa -arvioinnista rehtoreiden, koulunkäynninohjaajien ja sivistystoimenjohtajien näkökulmista. Korkeakoulutuksen saralla julkaisemme luonnontieteellisen koulutusalan arvioinnin tulokset.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) kiittää mahdollisuudesta antaa asiantuntijalausunto hallituksen esityksestä opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan virastouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi (HE 31/2025 vp).

Luottamusta kestävään tulevaisuuteen – koulutuksen arviointi kestävän kehityksen tukijana

Blogi

Millainen merkitys koulutuksella ja osaamisella on kestävän tulevaisuuden rakentamisessa? Miten koulutuksella tuetaan yhdenvertaisuutta sekä ekologista ja taloudellista kestävyyttä ja yhteiskunnallista osallisuutta? Miten varmistetaan, että koulutusjärjestelmä saavuttaa sille asetut tavoitteet? Koulutuksen arvioinnilla on tässä tärkeä tehtävä kansallisen tiedon tuottajana ja opetuksen ja koulutuksen järjestäjien sekä korkeakoulujen kehittämisen tukijana. 

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on myöntänyt Oulun yliopistolle excellence-laatuleiman osoituksena poikkeuksellisen laadukkaasta kehittämistyöstä. Yliopisto on toiminnassaan osoittanut innovatiivista edelläkävijyyttä ja pitkäjänteistä kehittämisotetta. Yliopiston toimintakulttuurille on ominaista vahva sitoutuminen sidosryhmäyhteistyöhön.

 

Oulun yliopiston yhteiskunnallinen vuorovaikutus teki arviointipaneeliin vaikutuksen

 

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (myöhemmin Karvi) kiittää mahdollisuudesta antaa asiantuntijalausunto valtioneuvoston selonteosta koskien julkisen talouden suunnitelmaa vuosille 2026–2029 (VNS 2/2025).

Karvi tuo tässä lausunnossaan esille kansalliseen koulutuksen arviointitoimintaan perustuvia näkemyksiä valtioneuvoston selonteosta. Keskeiset nostot Karvin lausunnosta:

Uusi artikkeli korkeakouluopiskelijoiden lähtötason osaamisesta osoittaa, että opiskelijoiden osaaminen on eriytynyttä eri koulutusaloilla. Matematiikan osaamisessa ja aiemmissa koulutuspoluissa on eroja, jotka näkyvät opiskelijoiden koulutusalavalinnoissa. Myös opintojen läpäisyssä eli opintojen suorittamisessa tavoiteajoissa on alakohtaisia eroja.

Tilaa aihepiirin RSS-syöte