Lukioiden opettajien asenteet ja mielipiteet vuoden 2019 opetussuunnitelmauudistusta kohtaan jakautuvat. Viidesosa heistä arvioi, että uudistus edistää selkeästi opiskelijoiden yleissivistystä, osaamista ja ura- ja koulutuspolkujen suunnittelua. Vastaavasti noin viidesosa arvioi, että uudistus edistää vain vähän näiden tavoitteiden saavuttamista. Opiskelijat kokevat lukio-opinnot mielekkäiksi, vaikka nuorten hyvinvoinnin haasteet näkyvät myös lukioissa. Oppimisen tuelle on yhä suurempi tarve.

Aineenopettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä LOPS 2019-uudistuksen toteutumisesta lukion arjessa

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) julkaisee lukiouudistuksen arvioinnin (LUKA) viimeisen raportin. Tervetuloa webinaariin! 

AIKA: keskiviikko 23.4. klo 13–15  
PAIKKA: Microsoft Teams

OHJELMA

Aineenopettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä LOPS 2019-uudistuksen toteutumisesta lukion arjessa

Keskiviikko 23.4.2025
13.00–15.00
Webinaari
ilmainen

Aineenopettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä LOPS 2019-uudistuksen toteutumisesta lukion arjessa

Kunta- ja aluevaalien alla haluamme nostaa esiin ammatillisen koulutuksen vaikuttavuutta edistäviä tekijöitä arviointitietoomme perustuen. Vaikuttava ammatillinen koulutus edistää niin osaavan työvoiman saatavuutta alueilla kuin valmistuneiden työllistymistä. Työelämälähtöisyys ja yksilölliset opintopolut ovat vahvistuneet ammatillisessa koulutuksessa. Ammatillisesta koulutuksesta valmistuu taitavia osaajia työelämään, vaikkakin osaamiserot etenkin nuorten välillä ovat osin suuria.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (myöhemmin Karvi) kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi varhaiskasvatuslain muuttamisesta (VN/23259/2024). Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi yksityisen päiväkotitoiminnan rekisteröintimenettelystä, jolloin nykyisestä yksityisten palveluntuottajien lupamenettelystä luovuttaisiin. Esitys perustuu Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmakirjaukseen.

Alue- ja kuntavaalien alla haluamme nostaa esiin kolme laadukkaan varhaiskasvatuksen kulmakiveä arviointitietoomme perustuen. Varhaiskasvatus on merkittävä palvelu, jolla on vaikutuksia lapsiin, perheisiin ja yhteiskuntaan. Laadukas varhaiskasvatus tukee jokaisen lapsen yksilöllistä kasvua, kehitystä ja oppimista, tasaa lasten kotitaustoista johtuvia eroja ja ehkäisee syrjäytymistä.

Työn kuvaus

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi etsii kahta korkeakouluharjoittelijaa 7. luokan oppimistulosten arviointihankkeeseen ajalle 18.8.–16.11.2025 tai sopimuksen mukaan. Hankkeessa arvioidaan oppilaiden taitoja kahdessa keskeisessä oppiaineessa: matematiikassa ja äidinkielessä ja kirjallisuudessa. Oppilaat tekevät arviointitehtävät syyskuussa koulupäivän aikana. 

Laadukas opetus ja oppimisen tuki perustuvat yhteistyöhön. Opettajien, oppilaiden, huoltajien ja koulun muun henkilöstön välinen vuorovaikutus vahvistaa oppimista ja hyvinvointia sekä edistää opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamista. Kuntapäättäjillä on keskeinen rooli luoda edellytyksiä yhteistyölle ja joustaville opetusjärjestelyille.

Kouluyhteisön hyvinvointi on edellytys laadukkaalle opetukselle ja oppimiselle. Opettajien ja muun henkilöstön työhyvinvointi vaikuttaa suoraan oppilaiden oppimiseen ja kouluviihtyvyyteen. Kuntapäättäjillä on keskeinen rooli siinä, millaiset rakenteet, resurssit ja toimintakulttuuri tukevat sekä oppilaiden että henkilöstön hyvinvointia.

Arvioinnin tarkoituksena oli tuottaa tietoa kiusaamisen vastaisista menetelmistä ja niiden toimivuudesta sekä tuloksellisuudesta. Kaikkien arvioinnissa mukana olevien menetelmien vahvuutena on niiden teoreettisen viitekehyksen sekä toimintojen soveltuvuus lapsiryhmien käyttöön. Henkilöstöä tulisi kuitenkin tukea entistä paremmin huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on julkaissut yhteenvedon korkeakoulujen kolmannen auditointikierroksen (2018–2024) keskeistä tuloksista. Yhteenveto kiteyttää 36 auditoidun korkeakoulun vahvuuksia ja kehittämiskohteita erityisesti koulutuksen, strategisen kehittämisen ja yhteiskun­nallisen vaikuttavuuden näkökulmista.

Tilaa aihepiirin RSS-syöte