Suomalaisia korkeakouluja auditoidaan vuosina 2025–2030 uudella auditointimallilla. Uudessa neljännen kierroksen auditointimallissa painopiste on erityisesti koulutuksessa sekä strategisen johtamisen ja laatujärjestelmän välisessä yhteydessä.

Eurooppalaiset vaatimukset ja suomalaisten korkeakoulujen tarpeet yhdistyvät uudessa auditointimallissa

 

Korkeakoulujen laatuseminaari ke 8.10.2025 Helsingissä

YHDESSÄ KOHTI 4. AUDITOINTIKIERROSTA - Korkeakoulujen laatuseminaari 2025  ke 8.10.2025

Seminaarin tavoitteet

  • keskustella neljännestä auditointimallista ja auditointiprosessista
  • keskustella toiminnan laadun kehittämisestä
  • tarjota osallistujille tilaisuus toisilta oppimiseen.

Ilmoittautumiset ke 1.10.2025 mennessä täällä.

Huom. seminaari järjestetään tänä vuonna pelkästään lähitilaisuutena. 

Korkeakoulujen laatuseminaari ke 8.10.2025 Helsingissä

Keskiviikko 8.10.2025
09.30–15.45
ilmainen

Korkeakoulujen laatuseminaari ke 8.10.2025 Helsingissä

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) kiittää mahdollisuudesta antaa asiantuntijalausunto Opetushallituksen perusopetukseen valmistavan opetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksiin. Lausunto perustuu Karvin toteuttamiin ajankohtaisiin arviointeihin sekä muuhun tutkimustietoon. 

Karvin lausunnon pääkohdat ovat seuraavat:

Opetusministeri Anders Adlercreutz on nimittänyt Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen johtajan tehtävään ajalle 1.11.202528.2.2026 Karvin varajohtaja Hannele Seppälän (kuitenkin enintään siksi ajaksi, kunnes virka hakumenettelyllä täytetään).

Karvin johtaja Harri Peltoniemi jää eläkkeelle 31.10.2025.

Tutkimusperustaisuus korkeakouluopetuksessa: toteutunut toimintatapa vai ideaalitilanne?

Blogi

Tutkimukseen perustuva opetus on suomalaisen korkeakoulutuksen kulmakivi. Yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa sen toteutumista ohjaavat lait ja opetussuunnitelmat, mutta käytännön toteutus vaihtelee. Mitä tutkimusperustaisuus tarkoittaa arjen opetustyössä ja miten se näkyy opetuksessa ja koulutuksessa auditointien perusteella?

Miten katsomusaineiden valinnat ovat muuttuneet perusopetuksessa?

Blogi

Tilastokeskus julkaisi viime viikolla uudet tilastot katsomusaineiden valinnoista perusopetuksessa. Elämänkatsomustiedon ja islamin suosio jatkaa tasaista kasvuaan, ja myös ortodoksisen uskonnon opiskelu on hienoisessa nousussa.

Opetushallituksen tilastopalvelu Vipusessa on seurattu uskonnon ja elämänkatsomustiedon oppilasmääriä vuodesta 2010 alkaen. Tilastoissa on mukana suurimmat uskonnot sekä elämänkatsomustieto toisena katsomusaineena. Viimeiset tiedot kerättiin vuodelta 2018.

Tiivistelmä lausunnonantajan keskeisestä sisällöstä

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus kiittää Opetushallitusta mahdollisuudesta lausua varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden luonnoksesta (OPH-5947-2025). Kokonaisuudessaan pidämme muutoksia lukuun 1 pääosin onnistuneina, ja lisäykset auttavat selkeyttämään merkittävää muutosta varhaiskasvatuksen suunnitteluvelvoitteissa.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) kiittää mahdollisuudesta lausua hallituksen esityksestä jatkuvan oppimisen digitaalista palvelukokonaisuutta koskevaksi lainsäädännöksi.

Jatkuvaa oppimista on käsitelty viime vuosina seuraavissa Karvin arvioinneissa:

Karvi on arvioinut kone- ja tuotantotekniikan alan ammatillista osaamista. Arvioinnissa havaittiin, että opiskelijoilla on vahva ammatillinen perusosaaminen, mutta matemaattisessa osaamisessa ja työelämätaidoissa on parannettavaa. Myös työelämän ja oppilaitosten välisessä yhteistyössä on kehitettävää. Lisäksi opintojen keskeyttämisaste on alalla korkea.

Tilaa aihepiirin RSS-syöte