Suomalaisia korkeakouluja auditoidaan vuosina 2025–2030 uudella auditointimallilla. Uudessa neljännen kierroksen auditointimallissa painopiste on erityisesti koulutuksessa sekä strategisen johtamisen ja laatujärjestelmän välisessä yhteydessä.

Eurooppalaiset vaatimukset ja suomalaisten korkeakoulujen tarpeet yhdistyvät uudessa auditointimallissa

 

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (myöhemmin Karvi) kiittää sivistysvaliokuntaa mahdollisuudesta lausua hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi varhaiskasvatuslain muuttamisesta (HE 55/2025 vp). Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi yksityisen päiväkotitoiminnan rekisteröintimenettelystä, jolloin nykyisestä yksityisten palveluntuottajien lupamenettelystä luovuttaisiin. 

Arvioinnin on tuettava oppijaa – ei pelkkää järjestelmää

Blogi

Arvioinnin roolista koulutuksessa keskustellaan paljon. Ajoittain on epäselvyyttä siitä, miten arviointia tulisi toteuttaa ja mitä sen pitäisi sisältää. Karvin perusopetuksen oppimistulosten arvioinnit osoittavat, että samalla osaamisella voi saada hyvin erilaisia arvosanoja. Ammatillisen koulutuksen kohdalla taas pohditaan, vastaavatko opiskelijoiden hyvät arvosanat riittävästi valmistuneiden osaamista. Keskustelu osoittaa, että arviointiin liittyy suuria odotuksia mutta myös paljon kysymyksiä.

Luonnontieteet ja työelämä – jatkuvaa vuoropuhelua tulevaisuuden osaamisesta

Blogi

Luonnontieteet ovat avainasemassa globaalien haasteiden, kuten ilmastonmuutoksen, energiakriisien ja teknologisen murroksen ratkaisemisessa. Korkeatasoinen tutkimukseen pohjautuva koulutus ei kuitenkaan yksin riitä – tarvitaan myös aktiivista vuorovaikutusta yhteiskunnan ja erityisesti työelämän kanssa. 

Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) vuosina 2023–2025 toteuttama luonnontieteellisen koulutusalan arviointi osoittaa, että työelämäyhteistyö ja jatkuva oppiminen ovat avaintekijöitä alan vaikuttavuuden ja ajankohtaisuuden varmistamisessa tulevaisuudessa.

Arviointi, joka katsoo tulevaan

Blogi

Elämme aikaa, jota määrittävät nopeat muutokset, odottamattomat ilmiöt ja kasvavat jännitteet. Miten arviointi on mukana muuttuvassa maailmassa – ja vielä tärkeämpää, miten rakennamme aktiivisesti toivottavaa tulevaisuutta?

Tarvitsemme arviointimenetelmiä, jotka luovat tilaa uusille ratkaisuille ja vahvistavat muutoskykyä. Arvioinnilla voi olla tärkeä rooli paitsi suunnan näyttäjänä myös yhteisen ymmärryksen rakentajana.

Perusopetuksen digitaalinen tiedonkeruu murroksessa – Joda-järjestelmä valmiina käyttöönotettavaksi!

Blogi

Karvin uuden digitaalisen tiedonkeruujärjestelmän Jodan ensimmäinen versio on valmiina käyttöönotettavaksi. Ensimmäiset arvioinnit järjestelmässä toteutetaan keväällä 2026. Mitä uusi järjestelmä tuo tullessaan oppimistulosarviointiin -  ja mitä sen kehittämisessä on opittu?

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) kiittää mahdollisuudesta antaa asiantuntijalausunto hallituksen esitysluonnoksesta eduskunnalle laiksi perusopetuslain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi (valmistavan opetuksen lisäopetus ja aamu- ja iltapäivätoiminnan rahoitus) (VN/13333/2025).

Rekrytoimme arviointiasiantuntijaa monipuolisiin kansallisiin koulutuksen arviointitehtäviin. 

Johtavan arviointiasiantuntijan pääasiallisena tehtävänä on eri koulutusasteita koskevan arviointitoiminnan menetelmien kehittäminen, aineistojen käsittely ja analysointi sekä tutkimus- ja kehittämisyhteistyö niin kansallisesti kuin kansainvälisesti.

Hae tehtävää viimeistään 20.8.2025 Valtiolle.fi-sivuston kautta.

Luonnontieteellinen korkeakoulutus Suomessa on tieteellisesti korkeatasoista ja laaja-alaista. Koulutus perustuu monitieteiseen asiantuntemukseen ja tarjoaa opiskelijoille vahvan akateemisen pohjan. Systemaattinen yhteistyö niin koulutusohjelmien välillä kuin työelämän kanssa vaatii kuitenkin vielä kehittämistä. Huomiota on kiinnitettävä myös luonnontieteellisen koulutusalan vetovoiman lisäämiseen, opintojen tukemiseen sekä opetuksen ja pedagogisen osaamisen arvostukseen. 

Tilaa aihepiirin RSS-syöte