Luottamusta kestävään tulevaisuuteen – koulutuksen arviointi kestävän kehityksen tukijana

Blogi

Millainen merkitys koulutuksella ja osaamisella on kestävän tulevaisuuden rakentamisessa? Miten koulutuksella tuetaan yhdenvertaisuutta sekä ekologista ja taloudellista kestävyyttä ja yhteiskunnallista osallisuutta? Miten varmistetaan, että koulutusjärjestelmä saavuttaa sille asetut tavoitteet? Koulutuksen arvioinnilla on tässä tärkeä tehtävä kansallisen tiedon tuottajana ja opetuksen ja koulutuksen järjestäjien sekä korkeakoulujen kehittämisen tukijana. 

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on myöntänyt Oulun yliopistolle excellence-laatuleiman osoituksena poikkeuksellisen laadukkaasta kehittämistyöstä. Yliopisto on toiminnassaan osoittanut innovatiivista edelläkävijyyttä ja pitkäjänteistä kehittämisotetta. Yliopiston toimintakulttuurille on ominaista vahva sitoutuminen sidosryhmäyhteistyöhön.

 

Oulun yliopiston yhteiskunnallinen vuorovaikutus teki arviointipaneeliin vaikutuksen

 

Uusi artikkeli korkeakouluopiskelijoiden lähtötason osaamisesta osoittaa, että opiskelijoiden osaaminen on eriytynyttä eri koulutusaloilla. Matematiikan osaamisessa ja aiemmissa koulutuspoluissa on eroja, jotka näkyvät opiskelijoiden koulutusalavalinnoissa. Myös opintojen läpäisyssä eli opintojen suorittamisessa tavoiteajoissa on alakohtaisia eroja.

Lukioiden opettajien asenteet ja mielipiteet vuoden 2019 opetussuunnitelmauudistusta kohtaan jakautuvat. Viidesosa heistä arvioi, että uudistus edistää selkeästi opiskelijoiden yleissivistystä, osaamista ja ura- ja koulutuspolkujen suunnittelua. Vastaavasti noin viidesosa arvioi, että uudistus edistää vain vähän näiden tavoitteiden saavuttamista. Opiskelijat kokevat lukio-opinnot mielekkäiksi, vaikka nuorten hyvinvoinnin haasteet näkyvät myös lukioissa. Oppimisen tuelle on yhä suurempi tarve.

Aineenopettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä LOPS 2019-uudistuksen toteutumisesta lukion arjessa

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) julkaisee lukiouudistuksen arvioinnin (LUKA) viimeisen raportin. Tervetuloa webinaariin! 

AIKA: keskiviikko 23.4. klo 13–15  
PAIKKA: Microsoft Teams

OHJELMA

Aineenopettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä LOPS 2019-uudistuksen toteutumisesta lukion arjessa

Keskiviikko 23.4.2025
13.00–15.00
Webinaari
ilmainen

Aineenopettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä LOPS 2019-uudistuksen toteutumisesta lukion arjessa

Kunta- ja aluevaalien alla haluamme nostaa esiin ammatillisen koulutuksen vaikuttavuutta edistäviä tekijöitä arviointitietoomme perustuen. Vaikuttava ammatillinen koulutus edistää niin osaavan työvoiman saatavuutta alueilla kuin valmistuneiden työllistymistä. Työelämälähtöisyys ja yksilölliset opintopolut ovat vahvistuneet ammatillisessa koulutuksessa. Ammatillisesta koulutuksesta valmistuu taitavia osaajia työelämään, vaikkakin osaamiserot etenkin nuorten välillä ovat osin suuria.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (myöhemmin Karvi) kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi varhaiskasvatuslain muuttamisesta (VN/23259/2024). Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi yksityisen päiväkotitoiminnan rekisteröintimenettelystä, jolloin nykyisestä yksityisten palveluntuottajien lupamenettelystä luovuttaisiin. Esitys perustuu Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmakirjaukseen.

Alue- ja kuntavaalien alla haluamme nostaa esiin kolme laadukkaan varhaiskasvatuksen kulmakiveä arviointitietoomme perustuen. Varhaiskasvatus on merkittävä palvelu, jolla on vaikutuksia lapsiin, perheisiin ja yhteiskuntaan. Laadukas varhaiskasvatus tukee jokaisen lapsen yksilöllistä kasvua, kehitystä ja oppimista, tasaa lasten kotitaustoista johtuvia eroja ja ehkäisee syrjäytymistä.

Työn kuvaus

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi etsii kahta korkeakouluharjoittelijaa 7. luokan oppimistulosten arviointihankkeeseen ajalle 18.8.–16.11.2025 tai sopimuksen mukaan. Hankkeessa arvioidaan oppilaiden taitoja kahdessa keskeisessä oppiaineessa: matematiikassa ja äidinkielessä ja kirjallisuudessa. Oppilaat tekevät arviointitehtävät syyskuussa koulupäivän aikana. 

Laadukas opetus ja oppimisen tuki perustuvat yhteistyöhön. Opettajien, oppilaiden, huoltajien ja koulun muun henkilöstön välinen vuorovaikutus vahvistaa oppimista ja hyvinvointia sekä edistää opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamista. Kuntapäättäjillä on keskeinen rooli luoda edellytyksiä yhteistyölle ja joustaville opetusjärjestelyille.

Tilaa aihepiirin RSS-syöte