Korkeakoulujen laatuseminaari ke 8.10.2025 Helsingissä
YHDESSÄ KOHTI 4. AUDITOINTIKIERROSTA - Korkeakoulujen laatuseminaari 2025 ke 8.10.2025
Seminaarin tavoitteet
YHDESSÄ KOHTI 4. AUDITOINTIKIERROSTA - Korkeakoulujen laatuseminaari 2025 ke 8.10.2025
Seminaarin tavoitteet
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (myöhemmin Karvi) kiittää sivistysvaliokuntaa mahdollisuudesta lausua hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi varhaiskasvatuslain muuttamisesta (HE 55/2025 vp). Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi yksityisen päiväkotitoiminnan rekisteröintimenettelystä, jolloin nykyisestä yksityisten palveluntuottajien lupamenettelystä luovuttaisiin.
Arvioinnin roolista koulutuksessa keskustellaan paljon. Ajoittain on epäselvyyttä siitä, miten arviointia tulisi toteuttaa ja mitä sen pitäisi sisältää. Karvin perusopetuksen oppimistulosten arvioinnit osoittavat, että samalla osaamisella voi saada hyvin erilaisia arvosanoja. Ammatillisen koulutuksen kohdalla taas pohditaan, vastaavatko opiskelijoiden hyvät arvosanat riittävästi valmistuneiden osaamista. Keskustelu osoittaa, että arviointiin liittyy suuria odotuksia mutta myös paljon kysymyksiä.
Luonnontieteet ovat avainasemassa globaalien haasteiden, kuten ilmastonmuutoksen, energiakriisien ja teknologisen murroksen ratkaisemisessa. Korkeatasoinen tutkimukseen pohjautuva koulutus ei kuitenkaan yksin riitä – tarvitaan myös aktiivista vuorovaikutusta yhteiskunnan ja erityisesti työelämän kanssa.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) vuosina 2023–2025 toteuttama luonnontieteellisen koulutusalan arviointi osoittaa, että työelämäyhteistyö ja jatkuva oppiminen ovat avaintekijöitä alan vaikuttavuuden ja ajankohtaisuuden varmistamisessa tulevaisuudessa.
Elämme aikaa, jota määrittävät nopeat muutokset, odottamattomat ilmiöt ja kasvavat jännitteet. Miten arviointi on mukana muuttuvassa maailmassa – ja vielä tärkeämpää, miten rakennamme aktiivisesti toivottavaa tulevaisuutta?
Tarvitsemme arviointimenetelmiä, jotka luovat tilaa uusille ratkaisuille ja vahvistavat muutoskykyä. Arvioinnilla voi olla tärkeä rooli paitsi suunnan näyttäjänä myös yhteisen ymmärryksen rakentajana.
Karvin uuden digitaalisen tiedonkeruujärjestelmän Jodan ensimmäinen versio on valmiina käyttöönotettavaksi. Ensimmäiset arvioinnit järjestelmässä toteutetaan keväällä 2026. Mitä uusi järjestelmä tuo tullessaan oppimistulosarviointiin - ja mitä sen kehittämisessä on opittu?
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) kiittää mahdollisuudesta antaa asiantuntijalausunto hallituksen esitysluonnoksesta eduskunnalle laiksi perusopetuslain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi (valmistavan opetuksen lisäopetus ja aamu- ja iltapäivätoiminnan rahoitus) (VN/13333/2025).
Rekrytoimme arviointiasiantuntijaa monipuolisiin kansallisiin koulutuksen arviointitehtäviin.
Johtavan arviointiasiantuntijan pääasiallisena tehtävänä on eri koulutusasteita koskevan arviointitoiminnan menetelmien kehittäminen, aineistojen käsittely ja analysointi sekä tutkimus- ja kehittämisyhteistyö niin kansallisesti kuin kansainvälisesti.
Hae tehtävää viimeistään 20.8.2025 Valtiolle.fi-sivuston kautta.
Luonnontieteellinen korkeakoulutus Suomessa on tieteellisesti korkeatasoista ja laaja-alaista. Koulutus perustuu monitieteiseen asiantuntemukseen ja tarjoaa opiskelijoille vahvan akateemisen pohjan. Systemaattinen yhteistyö niin koulutusohjelmien välillä kuin työelämän kanssa vaatii kuitenkin vielä kehittämistä. Huomiota on kiinnitettävä myös luonnontieteellisen koulutusalan vetovoiman lisäämiseen, opintojen tukemiseen sekä opetuksen ja pedagogisen osaamisen arvostukseen.