Kestävyysosaamisen toteutuminen koulutuksessa (2025–2027)
Suomi on sitoutunut kestävyyskasvatuksen tavoitteiden edistämiseen osana YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelmaa (Agenda 2030). Euroopan unioni on suosittanut kestävyyskasvatuksen integroimista kaikille koulutusasteille. Näin varmistetaan kestävyysosaamiseen tarvittavat tiedot, taidot ja asenteet. Kestävyysosaamisen nykytilaa tai sen vaikuttavuutta ei ole arvioitu kansallisesti. Tämä on ollut puute koulutuksen ja koulutusorganisaatioiden kestävyyskasvatuksen tukemisessa ja kehittämisessä. Jotta kestävyyskasvatuksen tavoitteiden integrointi koulutuksissa toteutettaisiin viisaasti ja luotettavalla tietopohjalla, teeman tulee näkyä kansallisessa tiedontuotannossa ja koulutuksen kehittämisessä.
Arvioinnissa tuotamme tietoa kestävien periaatteiden toteutumisesta ja kestävyysosaamisesta useilla koulutusasteilla. Arvioinnin avulla luodaan kansallinen tilannekuva koulutuksen kestävyysosaamisen tilasta. Tavoitteena on arviointitiedon avulla edistää kestävyyskasvatusta. Arviointi tukee myös koulutuspoliittisia päättäjiä tuottamalla heille tietoa siitä, mitä toimenpiteitä tulisi tehdä kestävyyskasvatuksen edistämiseksi koulutuksessa.
Korkeakoulujen osalta arvioinneissa huomioidaan Unifin Kestävän kehityksen ja vastuullisuuden teesit sekä Arenen Kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ohjelma.
Hankesuunnitelma valmistuu loppusyksyllä 2025 ja se liitetään tälle sivulle.
Arviointiryhmä
(päivittyy alkusyksyllä 2025)
Arviointiin liittyvää aineistoa
(Päivittyvät loppusyksyllä 2025)
Hankesuunnitelma
Tiedotteet
Tietosuoja
Tiedonkeruut
Hanketiimi:
Risto Hietala, projektipäällikkö
Tarja Frisk, ammatillinen koulutus
Marja-Liisa Saarilammi, korkeakoulutus
Hannele Seppälä, Karvin varajohtaja
Lisätietoja arvioinnista

Risto Hietala
Marja-Liisa Saarilammi

Hannele Seppälä
