Perusopetuksen digitaalinen tiedonkeruu murroksessa – Joda-järjestelmä valmiina käyttöönotettavaksi!

Blogi
Oppilaita tietokoneilla.
Kuva: Kari Leo

Karvin uuden digitaalisen tiedonkeruujärjestelmän Jodan ensimmäinen versio on valmiina käyttöönotettavaksi. Ensimmäiset arvioinnit järjestelmässä toteutetaan keväällä 2026. Mitä uusi järjestelmä tuo tullessaan oppimistulosarviointiin -  ja mitä sen kehittämisessä on opittu?

Karvin uusi digitaalinen arviointijärjestelmä, tuttavallisemmin Joda, valmistuu syksyllä 2025. Karvi vastaa perusopetuksen kansallisesta oppimistulosten arvioinnista, ja jatkossa kaikki perusopetuksen oppimistulosarvioinnit tullaan toteuttamaan Joda- järjestelmällä. Arvioinnit laaditaan suoraan Jodassa, ja oppilaat vastaavat tehtäviin ja opettajat pisteyttävät avovastaukset järjestelmän omissa käyttöliittymissä.

Joda_logo_pienempi

Joda aloittaa uuden aikakauden oppimistulosten arvioinnissa

Kehittämistyö alkoi vuonna 2022, kun vanha Koda-järjestelmä päätettiin korvata kokonaisvaltaisemmalla ja käyttäjälähtöisesti suunnitellulla järjestelmällä. Suunnittelu alkoi tarvittavien toiminnallisuuksien ja teknisten ratkaisujen määrittelyllä. Ensimmäiset testausympäristöt otettiin käyttöön vuonna 2023, ja käyttöliittymien kehitys on jatkunut aktiivisesi siitä saakka. 

Järjestelmän suunnittelussa ja kehitystyössä on hyödynnetty palvelumuotoilua, visuaalisia suunnittelijoita sekä opettajien, oppilaiden ja Karvin asiantuntijoiden kokemuksia. Tavoitteena on ollut luoda järjestelmä, joka on helppokäyttöinen, mutta mahdollistaa samalla monipuolisen oppimistulosten mittaamisen.

Jodan avulla voidaan kerätä tietoa tehokkaasti ja luotettavasti, kun datankäsittely ja yhdistäminen rekisteriaineistoihin nopeutuvat. Opettajien työtaakka kevenee, sillä järjestelmä pisteyttää automaattisesti monivalinta-, ryhmittely- ja yhdistelytehtävät, ja avotehtävät voidaan pisteyttää suoraan järjestelmässä.

Käyttöliittymät tukevat sujuvaa arviointia

Tekninen toteutus on tehty yhteistyössä Tieteen tietotekniikan keskuksen CSC:n kanssa. Oppilaiden käyttöliittymässä on pyritty helppokäyttöisyyteen ja selkeyteen.

Oppilaat, opettajat ja rehtorit kirjautuvat Jodaan MPASSid-tunnistautumisen avulla. 

Oppilaan näkymä

Kuva tehtävänäkymästä

Jodan oppilaskäyttöliittymä on suunniteltu tukemaan tehtävien sujuvaa suorittamista. Visuaalisessa ilmeessä oon pyritty selkeyteen ja saavutettavuuteen niin, että se palvelee erilaisten oppijoiden tarpeita. Johdonmukainen tehtävärakenne ja intuitiivinen navigointi auttaa oppilasta hahmottamaan arvioinnin kokonaisuuden. Kirjauduttuaan arviointiin oppilas näkee arvioinnin eri osa-alueet ja voi sujuvasti siirtyä eri tehtävien välillä. Tehtävään voi liittyä aineistoa, joka näkyy ruudun vasemmalla puolella. Aineisto voi olla tekstiä, kuvaa, videota tai ääntä. Varsinaiset tehtäväosiot ovat allekkain sivun oikealla puolella.  Oppilas voi seurata edistymistään näytön reunassa olevasta palkista.

Opettajan käyttöliittymä on suunniteltu helpottamaan arviointityötä. Se tarjoaa selkeän ja tehokkaan ympäristön avovastausten pisteyttämiseen niin, että opettaja näkee samanaikaisesti tehtävän pisteytysohjeet sekä oppilaan vastauksen. Pisteytysohjeiden ja anonyymien oppilasvastausten näkyminen rinnakkain tukee yhdenmukaista arviointia.

Pisteytysnakyma

Kuva opettajan pisteytysnäkymästä

Tietosuoja ja tietoturva keskeisessä roolissa

Jodan kehityksessä tietosuojaan ja tietoturvaan liittyvät kysymykset ovat olleet keskeisessä roolissa koko kehitystyön ajan, sillä oppimistulosarvioinneissa käsitellään suurta määrää henkilötietoja. Henkilötietojen käsittelyssä noudatetaan tarkasti tietosuojalainsäädäntöä ja järjestelmän tietoturva on varmistettu teknisillä ratkaisuilla ja auditoinneilla.

Jodan dokumentaatio julkaistaan myöhemmin omalla verkkosivullaan, jossa ovat saatavilla kaikki julkiset dokumentit sekä linkki arviointijärjestelmään.

Mitä tästä eteenpäin?

Järjestelmän kehitys ei kuitenkaan pääty tähän – käyttäjäpalautteen perusteella Jodaa kehitetään jatkuvasti käyttäjien tarpeita palvelevaksi. Hankekauden jälkeinen jatkokehitys on jo suunnitteilla ja esimeriksi matematiikan arviointiin tarvittavat työkalut sekä oppilasraportoinnin elementit valmistuvat keväällä 2026.

Keväällä 2026 suoritetaan ensimmäiset varsinaiset arvioinnit katsomusaineissa, historiassa ja yhteiskuntaopissa. Lisäksi ensi keväänä esitestataan kuudennen luokan ympäristöopin sekä matematiikan ja äidinkielen pitkittäisarvioinnin yhdeksännen luokan tehtävät.

Jodan täysimittainen käyttö tukee jatkossa kaikkia Karvin oppimistulosarviointeja. Kehitystyössä huomioidaan myös pienimpien oppilaiden, kuten 1. ja 3. luokan oppilaiden tarpeet sekä kielten arvioinneissa oppilaiden puhumistaidon mittaaminen.

Ensi keväänä nähdään, miten uusi järjestelmä muuttaa arviointiprosessia ja datan käsittelyä käytännössä. Tavoitteena on tehdä arviointiprosessista sujuvaa ja tarkoituksenmukaista kaikille osapuolille.

Seuraa Karvin viestintää saadaksesi uusimmat tiedot Jodan käyttöönotosta ja jatkokehityksestä!

Hankkeen sivulle: DigiOTA-hanke

Keskustele kirjoituksesta Karvin Facebook-sivulla

Teksti:

Matti Suomilammi

Saara Nousiainen