Genomförandet av lokala planer för småbarnspedagogik på daghem och inom familjedagvård
I utvärderingsprojektet granskas processerna för att förnya genomförandet av de lokala planerna för småbarnspedagogiken. Reformen av lagen om småbarnspedagogik (540/2018) med avseende på barnets rätt att få stöd utan dröjsmål när behovet av stöd framkommit samt uppdateringen av grunderna för planerna för småbarnspedagogik (2022) i och med lagändringen fastställer delvis nya strukturer och mål för verksamheten inom småbarnspedagogiken. Utvärderingen producerar information om hur införandet av de lokala planerna för småbarnspedagogik genomförts efter den 1 augusti 2022. I projektet beskrivs dessutom vilka faktorer som främjar eller förhindrar genomförandet av inkluderande småbarnspedagogik och hur barnet får stöd i daghem och familjedagvård. Utvärderingen genomförs åren 2022–2023.
Projektets dataskyddsmeddelande: Länk
Publikationen:
- Genomförandet av lokala planer för småbarnspedagogik på daghem och inom familjedagvård (Rapport 2023): Linkki
Inom utvärderingen arbetar en expertgrupp (2020–2023), vars medlemmar är:
- Heidi Harju-Luukkainen, professor, Tammerfors universitet, gruppens ordförande
- Noora Heiskanen, universitetsforskare, Östra Finlands universitet
- Arniika Kuusisto, professor, Helsingfors universitet
- Vesa Kulmala, tjänster områdeschef, Åbo stad
- Lassi Kannel, utvärderingsexpert, NCU
- Julia Kuusiholma-Linnamäki, utvärderingsexpert, NCU
Ytterligare information:
Utvärderingen gäller NCU:s tyngdpunkter:
- Utveckling av lärande och kompetens
- Främjande av likvärdighet
- Främjande av ett välfungerande utbildningssystem
- Stöd för kontinuerlig utveckling
Information om NCU:s tyngdpunkter.