Förberedande undervisning och undervisning i eget modersmål (VOMA-utvärderingen)
Datainsamling:
Information samlades under våren 2021 in för den läges- och effektutvärdering som gällde förberedande undervisning och undervisning i eget modersmål (den så kallade VOMA-utvärderingen). NCU samlade in information bland lärare, rektorer och utbildningsanordnare i maj 2021.
Information om utvärderingen:
Utvärderingen gav nationell information om nuläget och effekterna i fråga om den undervisning som förbereder för grundläggande utbildning. Utvärderingen beaktade frågan både ur förskoleundervisningens, den grundläggande utbildningens och sent anlända invandrarelevers synvinkel. Utvärderingen av den undervisning som ges i elevernas egna modersmål och dess effekter kartlade hur den här undervisningen ordnas. Dessutom utreddes vilka faktorer som främjar respektive förhindrar undervisning och lärande. Utvecklingsrekommendationer som byggde på utvärderingsresultaten utarbetades.
Projektrapport på finska, utgiven 8.9.2022: Språkliga färdigheter och skolgångsfärdigheter – Utvärdering av den förberedande undervisningen och undervisningen i det egna modersmålet
Information om resultaten, publicerad 8.9.2022: Förberedande undervisning och undervisning i eget modersmål främjar språkfärdigheterna − men stödet för lärandet kan förbättras ytterligare
Sammanfattande publikation på svenska, utgiven 8.3.2023: Språkliga färdigheter och skolgångsfärdigheter – Utvärdering av den förberedande undervisningen och undervisningen i det egna modersmålet
Utvärderingen hade anknytning till ministeriets utvecklingsprogram Utbildning för alla.
Tyngdpunktsområden: Utveckling av lärande och kompetens, Främjande av likvärdighet och Främjande av ett välfungerande utbildningssystem
Mer information:
Salla Venäläinen
