Substanskunnande är det naturvetenskapliga utbildningsområdets styrka – samarbetet och arbetslivsrelevansen bör vidareutvecklas

Meddelande Högre utbildning
Opiskelijoita.

Högskoleutbildningen inom det naturvetenskapliga utbildningsområdet i Finland är omfattande och kännetecknas av hög vetenskaplig kvalitet. Utbildningen vilar på tvärvetenskaplig sakkunskap och erbjuder studerande en gedigen akademisk grund. Inom utbildningsområdet finns dock behov av att utveckla ett mer systematiskt samarbete både mellan utbildningsprogrammen och med arbetslivet. Vidare bör särskild uppmärksamhet riktas mot att stärka utbildningsområdets attraktionskraft, främja studiegången samt höja undervisningens status och den pedagogiska kompetensens värde.

Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har under åren 2023–2025 utvärderat utbildningsutbudet inom det naturvetenskapliga utbildningsområdet, den kompetens som examina ger, universitetens framsynthet för förändringar i omvärlden, arbetslivsrelevans samt kontinuerligt lärande. Vid utvärderingen granskades utbildningsprogrammens styrkor och utvecklingsområden. I utvärderingen deltog alla sju universitet som erbjuder utbildning inom det naturvetenskapliga området. Utvärderingen inom det naturvetenskapliga utbildningsområdet gällde utbildningsprogram som leder till examina kandidat i naturvetenskap, filosofie magister och filosofie doktor. Utvärderingen omfattade kemiska och fysikaliska vetenskaper, bio- och miljövetenskaper, geovetenskaper och geografi samt matematiska vetenskaper och statistik. 

Högskoleutbildningen inom det naturvetenskapliga utbildningsområdet ger starkt substanskunnande

Det naturvetenskapliga utbildningsområdet ger ämnesmässigt stark och bred kompetens. Däremot finns det utrymme inom utbildningsprogrammen att stärka arbetslivsfärdigheterna och arbetslivsrelevansen. Färdigheter viktiga i arbetslivet är bland annat interaktions- och problemlösningsfärdigheter, språkkunskaper som behövs i arbetslivet samt projekthanteringsfärdigheter. Hållbarhetskompetens bör också i högre grad än i nuläget inkluderas i alla utbildningsprogram inom det naturvetenskapliga området.

Enligt utvärderingen påverkas de studerandes val av att söka sig till studier inom det naturvetenskapliga området främst av ett personligt intresse för naturvetenskaper, uppmuntran från lärare i tidigare utbildning samt en vilja att arbeta med utmaningar som är viktiga för samhället. En del studerande är osäkra på vilka möjligheter de har efter avslutad examen och bättre kommunikation om karriärmöjligheterna behövs för att höja utbildningsområdets attraktionskraft. Enligt utvärderingen behöver de studerande också mera stöd för studiegången samt att hitta en karriärväg och beskriva sin expertis.

Studiegången och förankringen i studierna bör stödas på ett mångsidigare sätt än i nuläget

Utvärderingen visade att utmaningar hos de studerande kopplade till studiegången och de studerandes förankring i studierna berör bristande studiefärdigheter, svaga kunskaper i matematik samt utmaningar relaterade till välbefinnande och livskompetens. Utbildningsprogrammen har försökt stöda studiegången genom personlig handledning, utveckling av studievägarna och stöd för utveckling av studiefärdigheterna. Utbildningsprogrammen behöver fortsatt stärka de studerandes förankring i studierna samt främja känslan av gemenskap studerande emellan genom undervisnings- och handledningsmetoder som stöder gruppbildning. Enligt utvärderingen har lärarna strävat efter att göra undervisningen mer mångsidig genom olika pedagogiska lösningar, men brist på tid begränsar möjligheterna att utveckla både undervisningen och den egna pedagogiska kompetensen.

Utvärderingsgruppens ordförande, professor Jan Lundell lyfter också fram vikten av att stärka och stödja lärarnas pedagogiska kompetens samt höja undervisningens status.

För att utveckla undervisningen behövs ämnespedagogisk kompetens inom naturvetenskaperna. Samtidigt är det viktigt att höja och stärka undervisningens status genom att säkerställa att karriärvägar kopplade till undervisningsuppdrag identifieras och erkänns som en del av karriärutvecklingen, jämsides med forskningen. 

Utvecklingen av det naturvetenskapliga utbildningsområdet förutsätter systematiskt samarbete mellan utbildningsprogrammen och med arbetslivet

Inom det naturvetenskapliga utbildningsområdet samarbetar man i viss mån utbildningsprogrammen emellan, men samarbetet bör stärkas särskilt med fokus på gemensam utveckling av undervisningsinnehåll och pedagogisk meningsfull användning av tillgängliga resurser. För att öka arbetslivsrelevansen bör representanter för arbetslivet i högre grad än i nuläget inkluderas i planeringen och utvecklingen av utbildningsprogrammens mål och innehåll. Arbetslivsnätverken har också en central betydelse i att stärka lärarnas arbetslivskompetens och stödja internationella studerande.

Utbildningsprogrammen bör utveckla samarbetet med arbetslivet utanför universitetet på ett systematiskt och långsiktigt sätt. Information om arbetslivets förändringar och framtidens kompetensbehov ska samlas in och utnyttjas mer aktivt i planeringen av examensprogram och kontinuerligt lärande, konstaterar utvärderingsgruppens ordförande, professor Jan Lundell. 

 

Avslutande webbinarium

Utvärderingens resultat publiceras torsdagen den 12 juni kl. 13 vid utvärderingens avslutande webbinarium.

 

Mer information 

Utvärderingsgruppens ordförande Jan Lundell, tfn 0503248975, jan.lundell@helsinki.fi

 

Utvärderingsrapport

Lundell, J., Aho, S.-M., Eklin, T., Hirsto, L., Meinander, A., Moisio, S., Tolvanen, A., Nurkka, N. och Saarilammi, M.-L. (2025). Utvärdering av det naturvetenskapliga utbildningsområdet. Nationella centret för utbildningsutvärdering. Publikationer 3:2025.