Nya digitala Joda-systemet stärker utvärderingen av lärresultat i den grundläggande utbildningen
NCU:s nya Joda-system som nu lanseras har utvecklats som stöd för utvärderingen av lärresultat. Det treåriga utvecklingsarbetet har resulterat i ett system som stöder utvärderingen av lärresultat på ett smidigare och mer övergripande sätt – allt från utarbetandet av uppgifter till analysering av resultaten. Joda svarar mot dagens utvärderingsbehov och skapar en grund för utvärderingsarbetet också med beaktande av framtida förändringar.
Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har lanserat det nya digitala utvärderingssystemet Joda. Joda har utvecklats för att stödja NCU:s lagstadgade uppgift i genomförandet av utvärderingar av lärresultat inom den grundläggande utbildningen. Utvärderingarna av lärresultat ger information om hur väl eleverna har uppnått målen i läroplanen i respektive läroämne. Informationen från utvärderingarna kan utnyttjas som stöd för beslutsfattandet både på nationell och lokal nivå.
Utvärderingen av lärresultaten i historia och samhällslära samt i livsåskådningsämnen genomförs först
Systemet har utvecklats 2022–2025 som en del av DigiOTA-projektet som tillsatts av Undervisnings- och kulturministeriet. Systemets tekniska leverantör är CSC – IT-centret för vetenskap. Joda-systemet kommer att användas för första gången våren 2026 i utvärderingen av lärresultat i historia och samhällslära samt i livsåskådningsämnen.
Systemet erbjuder en mer användarvänlig och flexibel utvärderingsplattform. Joda möjliggör en informationssäker behandling av utvärderingsmaterialet och stöder en mångsidig fortsatt användning av utvärderingsuppgifterna. Utnyttjandet av MPASSid-identifieringen underlättar sammankopplingen av elevernas utvärderingsresultat med registermaterial och förbättrar analyseringen av materialet. Målet är också att lätta på skolornas arbetsbörda vid genomförandet av utvärderingarna och informationsinsamlingen.
Vårt mål i utvecklingen av Joda var att bygga upp ett system som stöder utvärderingsprocessen från början till slut – från konstruktionen av uppgifter till rapporteringen av resultat. Vi ville säkerställa att samma verktyg betjänar smidigt både NCU:s experter och användarna i skolan, berättar Matti Suomilammi, ledande utvärderingsexpert vid NCU.
Eleverna och lärarna deltog i planeringen av systemet
I utvecklingen av systemet kombinerades teknisk kompetens med pedagogisk och utvärderingsrelaterad expertis. NCU:s sakkunniga deltog aktivt i definitionen, planeringen och testningen av systemet, vilket säkerställde dess funktionsduglighet för utvärderingar. Samarbetet mellan CSC:s och Utbildningsstyrelsens sakkunniga gjorde det möjligt att bygga upp ett tekniskt hållbart och tillgängligt system.
I planeringen av användargränssnittet satsade vi framför allt på systemets användbarhet. Vi engagerade elever och lärare i planeringen och testningen av systemet flera gånger under projektets gång och utifrån responsen har vi kunnat göra konkreta förbättringar i systemet, berättar Saara Nousiainen, utvärderingsexpert vid NCU.
Joda anpassar sig inte bara till olika användares behov utan också till framtida förändringar, såsom uppdateringar av läroplaner och allt mångsidigare utvärderingar. Det nya systemet stärker NCU:s förmåga att genomföra nationella utvärderingar av lärresultat digitalt och skapar en grund för en långsiktig utveckling av utvärderingsverksamheten. DigiOTA-projektets lärdomar ger värdefull information också för framtida motsvarande utvecklingsprojekt.
NCU publicerar en rapport om Joda och dess utvecklingsarbete onsdagen den 19 november 2025. Evenemanget genomförs som ett hybridevenemang. Läs mer om publiceringstillfället på evenemangssidan (på finska).
Rapport
Mer information om Joda-systemet
- Joda – System för utvärdering av lärresultat
- ledande utvärderingsexpert Matti Suomilammi, matti.suomilammi@karvi.fi
- utvärderingsexpert Saara Nousiainen, saara.nousiainen@karvi.fi