NCU:s intressentgrupper litar på utvärderingsverksamheten och önskar bättre synlighet

Meddelande

I början av 2025 hörde vi våra intressentgrupper om vår egen verksamhet genom både en traditionell enkät och en rad diskussioner som ordnades för första gången. Resultaten visar att NCU:s utvärderingsinformation upplevs som tillförlitlig och att informationen utnyttjas som stöd för arbete och utveckling inom utbildningssektorn. Deltagarna önskar att utvärderingsinformationen som vi producerar vore synligare både i samhällsdebatten och som grund för olika beslut.

NCU:s intressentenkät som genomfördes i februari 2025 var den fjärde i ordningen. De tidigare enkäterna genomfördes 2018, 2020 och 2022. I respondentgruppen (n=542) ingick representanter för undervisnings- och regionförvaltningen, olika organisationer, politiska aktörer och forskningsorganisationer. Liksom i de tidigare enkäterna bestod den största respondentgruppen av personer som verkar inom olika utbildningsstadier (53 %).

I februari 2025 ordnade vi också diskussioner med representanter för kommunernas undervisnings- och bildningsväsenden där användningen av NCU:s utvärderingsinformation dryftades. Tre av diskussionerna ordnades på finska och ett på svenska, och sammanlagt 77 deltagare från 51 kommuner deltog.   

Vi tackar alla som svarade på enkäten och deltog i diskussionerna! Resultaten av enkäten och de intressanta diskussionerna med intressentgrupperna ger oss värdefull information för utvecklingen av vår verksamhet, tackar NCU:s direktör Harri Peltoniemi.

I intressentenkäten syntes NCU:s etablerade roll i att stödja utvecklingen av utbildningssystemet

Resultaten visar att kännedomen om NCU förbättrats generellt sett. NCU är bekant inom undervisnings- och regionalförvaltningen samt bland utbildningsanordnarna.

Deltagarna upplevde att NCU:s utvärderingsinformation hade förbättrats jämfört med tidigare år beträffande hur aktuell, betydelsefull och tydlig informationen är. Likaså ansågs utvärderingsinformationens användbarhet i utvecklingen av utbildningssystemet ha förbättrats ytterligare.

73 procent av respondenterna uppgav att de utnyttjat NCU:s utvärderingsinformation i sin verksamhet, vilket är cirka 7 procent mindre än tidigare. Informationen utnyttjades särskilt av olika intresseorganisationer samt undervisnings- och regionförvaltningen. Utbildningsaktörerna hade utnyttjat utvärderingsinformationen i mycket varierande grad; mest inom yrkesutbildningen, högskoleutbildningen och småbarnspedagogiken.

NCU:s goda rykte från tidigare år har förbättrats ytterligare, och cirka 90 procent av respondenterna gav NCU omdömet mycket bra eller ganska bra. De starkaste föreställningarna i anslutning till NCU gällde sakkunskap, utveckling och samarbetsförmåga. Det svagaste omdömet gällde experimentell verksamhet.

Respondenterna uppgav att de litar något mer på NCU än tidigare beträffande informationens tillförlitlighet, oberoende, transparens och jämlikhet. NCU upplevdes också ha förmågan att ta tag i svåra ämnen.  Det förekommer visserligen vissa skillnader mellan respondentgrupperna vad gäller dessa frågor. Av utbildningsstadierna betonas särskilt småbarnspedagogiken, där omdömena av ovannämnda frågor var de bästa.

Åsikterna om hur NCU:s utvärderingar kunde utvecklas var delade. De flesta omnämnandena (20 %) gällde utvecklingsrekommendationernas och responsens träffsäkerhet, resultatens användbarhet och presentationssätt. Som ett annat utvecklingsområde (13 %) framhävdes önskemål om mer fokuserad kommunikation och mer koncis rapportering.

Kommunikationen måste riktas till olika aktörsgrupper

I diskussionerna om hur NCU:s utvärderingsinformation kunde utnyttjas bättre behandlades olika teman: såväl informationen i sig, möjligheterna att utnyttja resultat och kommunikationen kring resultat. Materialet som samlades in under diskussionerna är huvudsakligen i linje med synpunkterna i intressentenkäten och responsen från NCU:s egen kvalitetshantering.

En central sak som framgick i diskussionerna var behovet av information i olika format för olika ändamål. Vid sidan av de långa utvärderingsrapporterna önskades sammandrag eller sammanfattningar riktade till olika målgrupper (beslutsfattare, lärare, rektorer, direktörer, bildnings- / undervisningsväsendet). Eftersom NCU upplevdes som en sakkunnig aktör ansågs det viktigt att olika sammanfattningar och rekommendationer kommer direkt från NCU till de olika målgrupperna.

Liksom i intressentenkäten framkom även i diskussionerna en önskan om tillförlitlig utvärderingsinformation och att NCU borde få mer synlighet i den aktuella samhällsdebatten. 

Kommunerna använder utvärderingsinformationen för att utveckla sin verksamhet. Den hjälper kommunerna kunskap och samförstånd.  Utöver färdiga resultat ger den utvecklande utvärderingsverksamheten och delaktigheten i utvärderingarna också helt nya insikter. Diskussionsdeltagarna önskade fler regionala och nationella diskussionsforum som stöd för utvecklingen av sin verksamhet.  

NCU använder resultaten för att utveckla sin verksamhet.  

Du kan bekanta dig med presentationen av intressentenkätens resultat i sin helhet här (på finska) och med sammanställningen av diskussionerna här (på finska). 

Mer information

Direktör Harri Peltoniemi, tfn 029 533 5532, harri.peltoniemi@karvi.fi

Om intressentenkäten: utvärderingsexpert Risto Hietala, tfn 029 533 5507, risto.hietala@karvi.fi

Om diskussionerna: utvärderingsexpert Aino-Maria Pusa, tfn 029 533 5521, aino-maria.pusa@karvi.fi