En ny auditeringsomgång för de finländska högskolorna inleds

Meddelande Högre utbildning
opiskelijoita tekemässä ryhmätöitä
Bild: Brooke Cagle, Unsplash

De finländska högskolorna auditeras under åren 2025–2030 enligt en ny auditeringsmodell. I modellen för den fjärde omgången ligger tyngdpunkten särskilt på utbildningen samt på kopplingen mellan den strategiska ledningen och kvalitetssystemet.

Europeiska krav och de finländska högskolornas behov förenas i den nya auditeringsmodellen

 

Planeringen av den fjärde auditeringsomgången utgick från att skapa en modell som uppfyller de europeiska kraven på kvalitetssäkring, bygger vidare på erfarenheterna från de tre tidigare omgångarna och samtidigt tar hänsyn till de finländska högskolornas behov och utmaningar.

De finländska högskolorna har under lång tid arbetat systematiskt och målmedvetet med att utveckla sina kvalitetssystem. Auditeringar av högskolor har genomförts i Finland i tjugo år.

­­– Under den kommande auditeringsomgången är förväntningarna högre än tidigare på högskolornas utvecklingsarbete och dess resultat. Förväntningen är att högskolorna inte enbart reagerar på problem och utmaningar, utan också agerar aktivt och proaktivt, visar förmåga till förnyelse i en omvärld som ständigt förändras. Samtidigt förväntas högskolorna säkerställa och utveckla kvaliteten i sin verksamhet och dess genomslag i samhället, säger Susanna Niinistö-Sivuranta, verkställande direktör för Sivistysala rf Sivista och ordförande för planeringsgruppen.

Auditeringarna genomförs även under den fjärde omgången med ett utvecklande grepp, där högskolornas särdrag, profiler och mål beaktas. I auditeringen identifierar högskolan och auditeringsgruppen verksamhetens styrkor och utvecklingsområden. 

Den nya auditeringsmodellen utformades i samarbete med högskolorna och de centrala intressentgrupperna 


Under möten med centrala intressentgrupper, som hölls i samband med planeringen, lyftes högskolornas nationella och samhälleliga betydelse fram, liksom de höga förväntningarna på dem.

– Ett av målen med den nya auditeringsmodellen är att stärka det finländska högskolesystemets konkurrens- och attraktionskraft. Modellen ska leva i tiden, hjälpa högskolorna att hantera förändringar i sin omvärld och samtidigt främja högskolornas systematiska utvecklingsarbete. En viktig uppgift för auditeringarna under den kommande omgången är att synliggöra kvaliteten i högskolornas verksamhet, säger Mirella Harri, ledande utvärderingsexpert och projektledare för planeringen vid NCU.

I nästa auditeringsomgång vill man också att auditeringarna har en starkare koppling till högskolornas vardag. Man kommer i större utsträckning än tidigare att använda befintlig information, som högskolornas egna och nationella responsenkäter. Bedömningsskalan blir fyrgradig, uppföljningen stärks för omdömen på tillfredsställande nivå och högskolor som når utmärkt nivå får en kvalitsstämpel med en excellence-utmärkelse. Dessutom får varje högskola välja ett strategiskt tema som de får utvecklande respons på.

Auditeringsmodellens två utvärderingsområden: strategisk ledning med stöd av kvalitetssystemet och lärande som stöds av undervisning och handledning

 

Under den fjärde auditeringsomgången granskas bland annat hur högskolans strategiska ledning stöds av kvalitetssystemet samt högskolornas grundläggande uppgifter, med ett särskilt fokus på utbildningen och dess utveckling både på högskole- och utbildningsprogramnivå.

I utvärderingsområdet Strategisk ledning med stöd av kvalitetssystemet betonas sambandet mellan kvalitetssystemet och den strategiska ledningen. Auditeringen behandlar också högskolans verksamhetskultur med fokus på aspekter som öppenhet och delaktighet.

I utvärderingsområdet Lärande som stöds av undervisning och handledning betonas utbildningens pedagogiska grunder, studerandecentrerad och forskningsbaserad utbildning, arbetslivsperspektiv, internationalisering samt kontinuerligt lärande.

En planeringsgrupp, tillsatt av NCU:s sektion för utvärdering av högskolor, ansvarade för utformningen av auditeringsmodellen i samarbete med NCU:s sakkunniga. Sektionen godkände modellen för pilotfasen av den fjärde auditeringsomgången (2025–2030) vid sitt möte den 13 juni 2025. Modellen piloteras vid två högskolor under 2026, och den egentliga fjärde auditeringsomgången inleds i början av 2027.

Auditeringar av högskolor är en central metod för att utvärdera hur de finländska högskolorna säkerställer och utvecklar kvaliteten i sin verksamhet. En av NCU godkänd auditering visar att högskolans verksamhet och kvalitetssystem uppfyller både NCU:s nationella kriterier och de europeiska kriterierna.

Auditeringshandbok för högskolor, pilotfasen för den fjärde omgången auditeringar 2025–2030 (på finska). 

Auditeringshandboken publiceras på svenska i början av september 2025.

 

Mer information

Mirella Harri

Mirella Harri

Ledande utvärderingsexpert
Kontaktperson för svenskspråkig utbildning, Högre utbildning
+358 29 533 5541 Helsingfors