Vanliga frågor

Allmänna frågor

 Vem deltar i utvärderingen?

I utvärderingen deltar i allmänhet alla elever i sampelskolorna som studerar läroämnet eller lärokursen i fråga i en viss årskurs. I utvärderingen deltar också elever som omfattas av stöd och S2-elever. En enskild elev kan på rektorns beslut låta bli att delta i utvärderingen om hen inte förmår utföra uppgifterna på någon nivå. Närmare information om frågor som gäller genomförandet av en enskild utvärdering finns i utvärderingsanvisningarna. 

Hur går man till väga med S2-elever?

Syftet med utvärderingen är att producera information om hela populationens kunskaper i det läroämne som utvärderas, och S2-eleverna är en del av denna population. Var och en svarar på uppgifterna enligt sin bästa förmåga.

Behövs vårdnadshavarens tillstånd för att delta?

Tillstånd från vårdnadshavaren behövs inte. Deltagandet i utvärderingar är ett sätt för utbildningsanordnarna att utvärdera den egna verksamheten enligt lagen om grundläggande utbildning och hör till skolans normala verksamhet.

Var hittar jag dataskyddsbeskrivningarna?

I våra utvärderingar samlas personuppgifter in. Utvärderingarna hör till NCU:s lagstadgade uppgift och därför är behandlingen av personuppgifter tillåten för att uppfylla den lagstadgade skyldigheten. De uppgifter som samlas in i utvärderingarna behandlas alltid konfidentiellt. 

Dataskyddsbeskrivningarna finns här.

Vi rekommenderar att du alltid går igenom dataskyddsbeskrivningarna med eleverna.

Vilken nytta har läraren och skolan av utvärderingen?

Efter utvärderingen får lärarna kännedom om de poäng som eleverna fått. Några månader efter utvärderingen får skolorna en responsrapport där skolans resultat presenteras i förhållande till den nationella nivån. Rapporten kan utnyttjas på skolnivå för att utveckla den egna verksamheten. Deltagande i utvärderingen ger också viktig information om elevernas kunskaper på nationell nivå.

Frågor om utvärderingens förberedelser och genomförande

Gör alla elever utvärderingen samma dag?

Alla elever behöver inte göra utvärderingen samma dag eller samtidigt om det till exempel på grund av tillgången till utrustning eller andra praktiska arrangemang inte är möjligt. Om eleverna gör utvärderingen olika dagar är det bra att se till att eleverna inte på förhand delar information om uppgifterna med varandra.

Måste skolan förbereda sig på förhand?

Före utvärderingen är det bra att sätta sig in i utvärderingsanvisningarna. Anvisningarna innehåller också information om eventuella förberedelser inför utvärderingen. Före utvärderingen är det bra att kontrollera att redskapen (datorer och vid behov hörlurar) är i skick. 

Hur genomförs utvärderingen?

Olika utvärderingar kan ha varierande genomförandesätt och tidpunkter. Läs noggrant igenom anvisningarna för utvärderingen i god tid. 

Var hittar jag anvisningarna för genomförandet av utvärderingen?

Anvisningarna skickas till skolorna ett par månader före utvärderingen. 

Hur mycket tid ska man reservera för utvärderingen?

Utvärderingarnas längd varierar och ibland kan de också genomföras i flera faser. Närmare information om en enskild utvärdering finns på utvärderingens webbplats efter att man loggat in. Beroende på utvärderingen kan det vara lärarnas uppgift att poängsätta elevernas svar. Tiden som går åt till detta beror på antalet elever och lärare som deltar i poängsättningen. 

Hur loggar eleverna in i systemet?

Eleverna loggar in i systemet med sina MPASSid-koder. Andra inloggningssätt är inte möjliga. 

Vad ska jag göra om eleven inte kan logga in?

Kontrollera eventuella störningsmeddelanden för Joda här.

Om ingen av eleverna kan logga in i systemet med sina MPASSid-koder kontakta oss på adressen joda@karvi.fi eller utvärderingsexperterna per telefon. Kontaktuppgifterna finns i utvärderingsanvisningarna. 

Vad händer om vår skola inte har tillgång till MPASSid-identifiering?

Kontakta NCU på adressen joda@karvi.fi i god tid före utvärderingen. 

Mer information om MPASSid-identifieringen och hur den tas i bruk finns här.

Vad ska jag göra om eleven får en felsida?

Om ingen av eleverna kan logga in i systemet kontakta NCU på adressen joda@karvi.fi eller utvärderingsexperterna. Kontaktuppgifterna finns i anvisningarna.

Om en enskild elev får ett felmeddelande är det bra att först försöka uppdatera sidan. Om det inte hjälper kan man stänga webbläsarfönstret och försöka logga in på nytt. Elevens svar på tidigare uppgifter har sparats automatiskt. 

Måste eleven svara på varje uppgift?

Man kan gå vidare i systemet även om man inte har svarat på alla uppgifter. Men eleven bör försöka svara på varje uppgift. 

Kan läraren hjälpa eleven med en uppgift?

Vi önskar att eleven svarar på uppgifterna självständigt. Läraren kan emellertid hjälpa eleven till exempel vid tekniska problem och vägleda eleven på annat sätt.

Var hittar jag anvisningar för poängsättningen?

Anvisningarna för poängsättning av uppgifterna finns i anslutning till varje uppgift som poängsätts. 

Var hittar jag elevernas resultat?

Elevernas poäng skickas till skolan strax efter att poängsättningen har avslutats. Den egentliga skolresponsen där skolans resultat granskas i förhållande till den nationella nivån skickas till skolorna oftast några månader efter utvärderingen. 

Tekniska frågor

Vilka redskap behöver eleven för utvärderingen?

Eleven behöver en dator med lämplig webbläsare och, beroende på utvärderingen, ofta även hörlurar. I en del av utvärderingarna ska eleven också ge talsvar och då behövs en mikrofon. I anvisningarna för en enskild utvärdering framgår vilka redskap eleven ska ha med sig. 

Kan utvärderingen göras med surfplatta eller telefon?

Vi rekommenderar att utvärderingen alltid görs med en dator, vilket gör det lättare för eleven att svara på uppgifterna.

Vilken webbläsare kan man använda?

I utvärderingen kan man använda de vanligaste webbläsarna: Google Chrome, Mozilla Firefox eller Safari. Vi rekommenderar en uppdatering av webbläsaren före utvärderingen om den inte har uppdaterats på länge. 

Om ljudet eller videon inte fungerar?

Kontrollera först att ljudinställningarna på datorn är i skick och att hörlurarna fungerar. En uppdatering av webbläsarfönstret kan också vara till hjälp. 

 

Om det uppstår problem

I problemsituationer kan du kontakta joda@karvi.fi eller experterna för en enskild utvärdering. Kontaktuppgifterna finns i anvisningarna för utvärderingen.