Samarbetet med arbetslivet bör stärkas i utbildningen i maskin- och produktionsteknik

Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har utvärderat yrkeskompetensen inom maskin- och produktionsteknik. Utvärderingen visade att de studerande har en stark grundläggande yrkeskompetens, men att den matematiska kompetensen och arbetslivsfärdigheterna kunde förbättras. Samarbetet mellan arbetslivet och läroanstalterna behöver också utvecklas. Dessutom är avbrottsgraden i studierna hög inom branschen.
Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har utvärderat den kompetens som grundexamen i maskin- och produktionsteknik samt yrkes- och specialyrkesexamina i produktionsteknik ger. Den pedagogiska verksamheten hos anordnare av yrkesutbildning har också utvärderats. I utvärderingen deltog alla anordnare av yrkesutbildning som erbjuder dessa examina. I utvärderingen granskades studieprestationer och kompetens hos cirka 8 400 studerande.
Arbetslivet mer aktivt med i yrkesproven
I alla tre examina som utvärderades bör samarbetet mellan utbildningsanordnarna och arbetslivet utvecklas i fråga om lärande i arbetslivet och särskilt när det gäller yrkesproven. Även om yrkesproven i första hand ska genomföras på arbetsplatserna och en representant för arbetslivet deltar i bedömningen, hade största delen av yrkesproven för grundexamen och drygt en tredjedel av yrkesproven för yrkes- och specialyrkesexamina genomförts vid läroanstalterna. Dessutom hade majoriteten av yrkesproven för grundexamen och cirka en tredjedel av yrkesproven för yrkes- och specialyrkesexamen bedömts utan en representant för arbetslivet.
Yrkesprovsverksamheten inom maskin- och produktionsteknik bör utvecklas så att genomförandet av yrkesprov i samarbete med arbetslivet blir vanligare. Det är viktigt att utbildningsanordnarna identifierar de situationer där det inte är möjligt att genomföra yrkesprov i arbetslivet och även de situationer där man till exempel på grund av brister i anordnarens etablerade verksamhetssätt eller undervisningspersonalens arbetslivsnätverk genomför också sådana yrkesprov vid läroanstalterna som kunde genomföras i arbetslivet, konstaterar ledande utvärderingsexpert Paula Kilpeläinen.
Lärarnas arbetslivskompetens bör stärkas genom ett närmare samarbete med arbetsplatserna
Behovet av att stärka samarbetet med arbetslivet syns också i lärarnas kompetens. Med tanke på att kunna erbjuda en högklassig och arbetslivsorienterad utbildning är det viktigt att undervisnings- och handledningspersonalen uppdaterar sin arbetslivskompetens. Lärarna behöver starkare substanskompetens inom branschen och mer omfattande arbetslivsnätverk.
För att kunna hålla sig uppdaterade om arbetslivets behov och förändringar i verksamhetsmiljön måste lärarna kontinuerligt uppdatera sin kompetens. Ett aktivt och regelbundet samarbete mellan lärarna och arbetslivet är ett bra sätt att upprätthålla och utveckla lärarnas arbetslivskompetens. Utbildningsanordnarna ska därför uppmuntra och göra det möjligt för lärarna att samarbeta med arbetslivet och nätverka med arbetsplatserna inom branschen, konstaterar utvärderingssakkunnig Raisa Hievanen.
Det finns utrymme för förbättring av den matematiska kompetensen och arbetslivsfärdigheterna
Till styrkorna hos studerande i maskin- och produktionsteknik hör grundläggande yrkeskompetens, såsom behärskande av centrala maskiner, anordningar och arbetsredskap inom branschen samt arbetssäkerhetskompetens. Särskilt den matematiska kompetensen behöver utvecklas och de som avlägger grundexamen behöver också utveckla sina arbetslivsfärdigheter. Arbetsuppgifterna och de fortsatta studierna inom branschen förutsätter kunskaper i matematik, vilket innebär att dessa färdigheter kräver förstärkning. Arbetslivsfärdigheterna bör också stärkas i utbildningen, eftersom de är centrala färdigheter både när det gäller sysselsättning och framgång i arbetet.
Avbrutna studier är vanliga – satsningar på handledning och stöd behövs
I grundexamen i maskin- och produktionsteknik och yrkesexamen i produktionsteknik är det vanligt att avbryta studierna. Av de studerande som inledde studier för grundexamen 2021 hade endast ungefär hälften utexaminerats inom tre år. För yrkesexamen var examensgraden ännu lägre: 45 procent efter två år. Inom båda examina avbröt en fjärdedel av de studerande sina yrkesstudier helt. Vid läroanstalterna bör man satsa på handledning av och stöd för de studerande så att flera studerande som inlett sina studier blir färdiga eller åtminstone övergår till andra studier i stället för att avbryta studierna.
NCU publicerar resultaten av utvärderingen den 9 oktober 2025. Under webbinariet har utbildningsanordnare, lärare och representanter för arbetslivet möjlighet till kollegialt lärande och att dela god praxis.
Rapport:
Yrkeskompetens och pedagogisk verksamhet i grundexamen i maskin- och produktionsteknik och yrkes- och specialyrkesexamen i produktionsteknik. Publikationer 9:2025. Nationella centret för utbildningsutvärdering. www.karvi.fi
Mer information

Paula Kilpeläinen
