Utvärderingsrådet: Skola och utbildning kan utvecklas genom erfarenheterna från Coronakrisen

Blogg

Det finländska utbildningsystemet är känt i stora delar av världen som ett utbildningsystem som fungerar, är rättvist och framgångsrikt. Det finländska folket har alltid haft stor tilltro till utbildning och kunskap som grundpelare för ett framgångsrikt och demokratiskt samhälle. Det finns en nationell stolthet i att Finland som ett litet land, som varit med om två världskrig och svåra både sociala och ekonomiska tider, idag är ett modernt framgångsrikt samhälle med många högutbildade. Det finns också ett kollektivt ansvar för de unga och deras möjligheter till skolgång, studier och utbildning. Det är därför naturligt att i en tid då Coronaepidemin är ett överhängande hot mot välfärden i samhället så riktas blickarna även till utbildningssystemet. Med en viss oro, men också tillförsikt, följer man i samhället med hur skolorna och utbildningsenheterna klarar av och ändrar sin verksamhet i linje med de nya riktlinjer och krav som situationen medfört.

Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) ansvarar för utvärdering av utbildningssystemets verksamhet även under tider av kris. För att förstå hur Coronaepidemin har påverkat barn och ungdomars liv, skolgång och studier och för att samhället ska kunna vidta nödvändiga stöd- och vägledningsåtgärder har NCU inlett ett omfattande utvärderingsprojekt. I projektet studeras bland annat hur de speciella undervisningsarrangemangen har påverkat lärande och välbefinnande och hur lärare, barn och ungdomar har upplevt situationen. Ett särskilt fokus sätts på information om hur de mest utsatta barnen och ungdomarna har påverkats av situationen.

Tilltron till lärarnas professionalitet är en viktig kugge i diskussionerna om det finländska utbildningssystemet och dess kvalitet. Genom decennierna som gått sedan det finländska utbildningssystemet såg dagens ljus, har det finländska folket haft tilltro till lärarens arbete. Allt eftersom samhällsutvecklingen har medfört nya möjligheter och krav har även lärarens arbete ändrats. Men även om det redan under lång tid har uppmuntrat till flexibla arbetsmetoder och digitalisering så blir detta verklighet först då Coronakrisen gör det omöjligt för lärare och elever att träffas. Lärarna hamnar i en plötslig situation där digitala verktyg inte längre diskuteras, utan är det allena gällande verktyget i undervisningen. NCU’s utvärdering visar ändå att även i detta fall har de finländska lärarna haft beredskap. Med en kort startsträcka var man hastigt igång med distansundervisning och med god interaktion med både elever och deras vårdnadshavare.

NCU fortsätter att följa med utbildningssituationen och Coronaeffekterna även under inkommande höst. Undervisning och utbildning utvärderas för att det ska finnas information om situationen då beslut om åtgärder på grund av  de negativa effekter som krisen medfört ska fattas. Men utvärderingen visar förhoppningsvis även på utvecklingsmöjligheter genom att den beaktar de positiva pedagogiska upptäckterna som krisen ger anledning till. De nya arbets- och undervisningsmetoderna som Coronakrisen har krävt hjälper oss kanske att finna nya vägar för flexibilitet i undervisningen och nya möjligheter att skräddarsy studierna för elever och studerande med särskilda behov. Krisen visar kanske också på behov av nytt undervisningsinnehåll på olika utbildningsnivåer. Erfarenheterna kan komma att synas t.ex. i lärarutbildning och i framtida styrdokument för skola och utbildning. Detta något positiva förhållningssätt är enligt devisen ”Det finns inget ont, som inte har något gott med sig.”

Diskutera artikeln på NCU:s Facebook-sida

Skriven av

Christina Nygren-Landgärds

Professor vid Åbo Akademi och medlem av Utvärderingsrådet