Förtroende för en hållbar framtid – utbildningsutvärdering som stöd för hållbar utveckling

Blogg
Omenapuu.

Vilken betydelse har utbildning och kompetens för att bygga en hållbar framtid? Hur kan utbildning stödja jämlikhet, ekologisk och ekonomisk hållbarhet samt samhälleligt deltagande? Hur säkerställs det att utbildningssystemet uppnår de mål som har ställts upp? Utvärderingen av utbildning har en viktig roll både som producent av nationell kunskap och som stöd för utvecklingen av utbildningsanordnarnas och läroanstalternas verksamhet. 

Detta inlägg inleder NCU:s (Nationella centret för utbildningsutvärdering) bloggserie om hållbar utveckling. I serien behandlas NCU:s mål och principer för att främja hållbar utveckling. Detta blogginlägg berättar om vilka mål NCU har förbundit sig till, vad utvärderingsresultaten säger om hur hållbar utveckling förverkligas inom småbarnspedagogik och utbildning, samt vilka utvärderingar vi kommer att genomföra under de kommande åren.

Tre centrala mål för utbildningsutvärdering

Det finska utbildningssystemet är i ständig förändring, och utvecklingen av utbildningen kräver tillförlitlig utvärderingsinformation. NCU har uppdaterat sin strategi för utvärderingsverksamheten i samband med en ny fyraårig utvärderingsplan och satt som vision att bygga förtroende för en hållbar framtid genom utbildningsutvärdering. Denna vision har inte uppstått i ett vakuum – den bygger på ett omfattande samarbete där hundratals aktörer inom bildningssektorn på olika utbildningsnivåer har bidragit med sina insikter kring nationella prioriteringar och framtida riktlinjer för utvärdering.

Utifrån samarbetet kring utvärderingsplanen har Utvärderingsrådet för utbildning fastställt tre strategiska mål som styr den nationella utvärderingen från småbarnspedagogik till högre utbildning och fri bildning:

1️. Höja kompetens- och utbildningsnivån – Hur säkerställer vi att utbildning erbjuder alla jämlika möjligheter att utvecklas och lyckas?
2️. Främja hållbar utveckling – Hur stödjer utbildningen social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet?
3️. Kontinuerlig utveckling av kvaliteten inom utbildning och småbarnspedagogik – Hur säkerställer vi att utbildningen är av hög kvalitet och motsvarar det föränderliga samhällets behov?

Bildning, kompetens och hållbara livsstilar – hörnstenar för hållbar utveckling

NCU har förbundit sig att främja hållbar utveckling i enlighet med FN:s Agenda 2030. I Finlands färdplan och strategi för hållbar utveckling 2022–2030 identifieras sex förändringsområden, varav ett särskilt riktar in sig på utbildning: Bildning, kompetens och hållbara livsstilar.

Enligt Finlands strategi är lärande och bildning nycklar till samhällelig förändring. En mer hållbar framtid möjliggörs genom förändringar i världsbilden, en djupare förståelse samt ny kunskap och nya färdigheter. Bildning visar sig genom kompetens, kreativitet och ansvarstagande över generationerna. Strategins utgångspunkt är att utbildning, vetenskap, kultur och konst upprätthåller och förnyar individers och samhällens identitet samt de verktyg vi behöver för att förstå samspelet mellan människa och natur. (Statsrådets kansli, 2022.)

För hållbar utveckling inom bildning och utbildning krävs:

  • en förnyelse av samhällets värdegrund och en breddad förankring av hållbara livsstilar
  • stärkande av förståelse och kompetens som stöder hållbar utveckling
  • främjande av samarbete mellan formell, icke-formell och informell utbildning (Statsrådets kansli, 2022.)

Utbildningsutvärdering som stöd för förändring 

För att stödja omställningen mot hållbar utveckling behöver vi omfattande och tillförlitligt utvärderingsdata om hållbarhetskompetens och samarbete mellan olika aktörer och utbildningsformer. Att främja bildning, kompetens och hållbara livsstilar kräver metoder med vilka vi kan analysera utbildning som ett systemiskt fenomen och identifiera samband i en föränderlig omvärld. Det behövs också sektorsövergripande utvärdering av samhällsfunktioner och interaktion.

NCU följer i sina utvärderingar hur utbildningens hållbara principer förverkligas och stödjer deras utveckling. Men vad innebär detta konkret? Den fyraåriga utvärderingsplanen 2024–2027 innehåller projekt som särskilt producerar information om social hållbarhet. Social hållbarhet inom utbildning handlar om att främja både elevernas och personalens välbefinnande och jämlikhet, och att minska ojämlikhet och säkerställa likvärdiga möjligheter och rättigheter till utbildning och småbarnspedagogik. Att stärka olika gemenskaper och involvera dem i utvecklings- och beslutsprocesser är centrala delar av social hållbarhet. Tillgänglighet och kvalitet i utbildningen är också avgörande faktorer.

NCU producerar utvärderingsdata om bland annat tillgänglighet och jämlikhet i småbarnspedagogik och utbildning. Inom småbarnspedagogiken fokuserar vi särskilt på hur verksamheten för barn under tre år genomförs. Inom den allmänbildande utbildningen utvärderar vi gymnasieutbildningens förutsättningar och inom yrkesutbildningen fokuserar vi på sysselsättning. Utvecklingen av lärarutbildning och -fortbildning samt pedagogiskt ledarskap är centrala aspekter av främjandet av hållbar utveckling, och dessa granskas i en omfattande nivåöverskridande utvärdering 2024–2026. Vi utvärderar också den fria bildningens samhällspåverkan och tillgänglighet. Dessutom ger våra utvärderingar av lärresultat inom den grundläggande utbildningen och yrkesutbildningen viktig information om hur utbildningen kan främja social hållbarhet. Därtill har vi påbörjat en utvärdering av hållbarhetskompetens inom olika utbildningsnivåer.

Utvärderingen av olika teman kopplade till hållbar utveckling bidrar till att utbildningen och samhället styrs mot en mer hållbar framtid. Utvärderingarna stärker utbildningssystemets och utbildningsorganisationernas förmåga till förändring och anpassning och hjälper bildningssektorn att förbereda sig för framtiden. Utvärderingsresultaten ligger också till grund för utvecklingen av konkreta verktyg och praktiska lösningar samt identifieringen av möjligheter för systemisk förändring och rekommendationer för förbättringen av utbildningen.

Deltagande skapar förtroende och hopp

NCU utvärderingar bygger på principerna för utvecklande utvärdering. Inom utvecklande utvärdering betonas delaktighet och medverkan från dem som utvärderas. En systemisk förändring förutsätter att alla aktörer på olika nivåer inom utbildningssystemet deltar i att främja principerna för hållbar utveckling som en del av sitt eget arbete. Omställningen till hållbar utveckling kräver förändringar på många nivåer. Djupgående förändring sker i individers, gemenskapers och organisationers tankesätt och handlingsmönster.

Finlands strategi för hållbar utveckling lyfter fram ett budskap om hopp. Strategin framhåller att delaktighet i att skapa förändring kan ge mening åt människors liv. Enligt NCU:s principer för utvecklande utvärdering är det också viktigt att involvera barn och unga i utvecklingsarbetet och därigenom stötta dem i att ta ansvar. Principerna omfattar både hoppets budskap och delaktighet, vilket stärker tilliten till en hållbar framtid.

I våra utvärderingar betonar vi på NCU vikten av principerna för hållbar utveckling. NCU vill främja förverkligandet av dessa principer och en hållbar framtid för alla. Nu behövs mer än någonsin långsiktighet, tillit och mod att förverkliga målen för hållbar utveckling.

Denna bloggtext är en del av NCU arbete i strategiska grupper. Syftet med de strategiska grupperna är att stödja genomförandet av vår strategi, öka verksamhets genomslagskraft samt utveckla nya innovativa lösningar för utvärderingsverksamheten. Syftet är också att främja informations- och erfarenhetsutbyte mellan projekt och enheter samt att öka långsiktigheten och systematiken i insamlingen av utvärderingsdata.

Skriven av:

Hannele Seppälä, Marja-Liisa Saarilammi, Risto Hietala och Tarja Frisk

 

Diskutera artikeln på NCU:s Facebook-sida