Möjligheterna att utnyttja undervisning på distans i den grundläggande utbildningen

Utvärderingen av möjligheterna att utnyttja undervisning på distans i den grundläggande utbildningen är kopplad till det nuvarande regeringsprogrammet där det står: "Regeringen bedömer möjligheterna att utnyttja distansundervisning i större utsträckning än för närvarande i den grundläggande utbildningen med stöd av noggrant avgränsade bestämmelser, exempelvis i undervisningen i valfria språk.” NCU:s utvärdering utgår från regeringsprogrammet och tar fram information för en arbetsgrupp som tillsatts av undervisnings- och kulturministeriets som granskar befolkningsutvecklingens utmaningar inom den grundläggande utbildningen. Utvärderingen genomförs under perioden 1.4.2025–30.5.2026.
Målet med utvärderingen är att skapa en helhetsbild av hur undervisning på distans har utnyttjats i den grundläggande utbildningen och vilka erfarenheter som framkommit beträffande organiseringen av undervisningen, samarbetet mellan lärarna och elevernas rättigheter. Utifrån resultaten sammanställs åtgärdsförslag för hur undervisning på distans kunde utnyttjas i större utsträckning än för närvarande, exempelvis i valfria språk och minoritetsreligioner.
I NCU:s utvärderingsplan för perioden 2024–2027 är utvärderingen kopplad till främjandet av en social, ekologisk och ekonomiskt hållbar utveckling samt till den kontinuerliga förbättringen av utbildningens kvalitet. Befolkningsutvecklingen och den regionala differentieringen utmanar en jämlik och rättvis grundskoleutbildning då åldersgrupperna minskar och skolnätet glesnar. Att säkerställa elevernas rätt till utbildning och gratis undervisning i en närskola utmanar kommunerna på olika sätt både nu och i framtiden.
Undervisning på distans i grundskolelagen och läroplansgrunderna
Enligt lagen om grundläggande utbildning (628/1998) är kommunen skyldig att ordna grundläggande utbildning för barn i läropliktig ålder som bor i kommunen. Kommunen kan ordna undervisningen själv, tillsammans med andra kommuner eller genom att upphandla den från en annan utbildningsanordnare. Undervisningen ska ges i en trygg studiemiljö som är anpassad efter elevernas ålder och förutsättningar. För undervisning på distans finns för närvarande ingen separat lagstiftning, utan den regleras enligt samma lagstiftning som klassrumsundervisning.
Enligt grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen (Utbildningsstyrelsen 2014) kan undervisning på distans användas för att komplettera annan undervisning och diversifiera studiemöjligheterna, exempelvis för mindre vanliga språk och minoritetsreligioner.
Insamlingen av information
I utvärderingsprojektet insamlas både kvalitativ och kvantitativ information. Den kvalitativa informationen består av intervjuer med lärare och elever samt diskussioner i workshoppar. Workshopparna kan inkludera utbildningsanordnare och kommuner som redan har erfarenhet av undervisning på distans, men även anordnare som har planer på att utveckla sådan undervisning.
Kvantitativ information samlas in genom två olika enkäter. Den första riktas till utbildningsanordnare, utbildningschefer och annan skolpersonal, och den andra till lärare i främmande språk och minoritetsreligioner.
Material relaterat till utvärderingen
- Projektplan (på finska)
- Dataskyddsbeskrivning
Mer information
