Auditering av Villmanstrand-Lahtis tekniska universitet 2026
Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) genomför en auditering av Villmanstrand-Lahtis tekniska universitet (LUT). Ett två dagar långt auditeringsbesök genomförs till LUT-universitetet 14 ̶ 15 april 2026. Auditeringsrapporten publiceras i augusti 2026.
Auditeringen genomförs av en internationell auditeringsgrupp:
- Professor Birgitta Bergvall-Kåreborn, rektor vid Luleå tekniska universitet (ordförande)
- Professor Brian Bowe, direktör för akademiska ärenden, Technological University Dublin
- Ekonomie doktor Hanna Maula, direktör för kommunikation, marknadsföring, hållbarhet och samhällsrelationer, Neste
- Studerande, ekonomie doktor Esmail Tavakolnia, Svenska handelshögskolan.
Europeiska krav för högskolornas kvalitetshantering och de finländska högskolornas behov förenas i den nya auditeringsmodellen
Auditeringens uppgift är
- att säkerställa att högskolorna upprätthåller och utvecklar kvaliteten i sin verksamhet samt att stödja en kontinuerlig, övergripande och långsiktig utveckling av verksamheten,
- att säkerställa att högskolans kvalitetsarbete motsvarar de europeiska principerna för kvalitetssäkring (ESG),
- att stödja högskolornas strategiska ledning samt genomförandet av verksamheten i enlighet med den egna profilen och målen för de grundläggande uppgifterna,
- att ta fram information om högskolornas verksamhet och kvalitetsutveckling för intressentgrupperna.
Auditeringsmodellens två utvärderingsområden omfattar strategisk ledning med stöd av kvalitetssystemet och lärande som stöds av undervisning och handledning. LUT-universitetet har valt internationalisering som ett tvärgående tema i auditeringen.
I auditeringen tillämpas högskolornas auditeringshandbok för den 4:e omgångens pilotfas.
Auditeringarna genomförs med ett utvecklande grepp
NCU:s auditeringar av högskolor styrs av principerna för utvecklande utvärdering. Högskolornas särdrag, profiler och mål beaktas i auditeringen. I auditeringen identifierar högskolan och auditeringsgruppen verksamhetens styrkor och utvecklingsområden. I den nya auditeringsomgången strävar man också efter att göra auditeringarna mer förankrade i högskolornas vardag.
Mer information