Pedagoginen johtaminen eri koulutusasteilla
Tiedote: korjaus perusopetuksen opettajien ja opinto-ohjaajien kyselyn saatteeseen
Karvista torstaina 13.11.2025 lähetettyyn suomenkieliseen viestiin perusopetuksen opettajille ja opinto-ohjaajille oli jäänyt virheellinen tieto kyselyn rakenteesta. Saatteessa ollut linkki oli kuitenkin oikea.
Perusopetuksen opettajille ja opinto-ohjaajille koskevan kyselyn rakenne on
- Taustakysymykset
- Pedagoginen johtaminen
- Pedagogisen johtamisen rakenteet
- Opetussuunnitelman perusteiden (POPS) tavoitteiden johtaminen
- Paikallinen opetussuunnitelma ja muut koulutyötä ohjaavat asiakirjat
- Opetuksen, oppimisen ja koulujen/oppilaitosten toiminnan kehittäminen pedagogisen johtamisen avulla
- Opettamisen edellytysten tukeminen
- Koulujen/oppilaitosten toimintakulttuurin, osaamisen ja työhyvinvoinnin johtaminen
- Lopuksi.
Pahoittelemme asiasta aiheutunutta epäselvyyttä.
Pedagoginen johtaminen eri koulutusasteilla -arviointi
Pedagoginen johtaminen eri koulutusasteilla -arvioinnin tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva pedagogisen johtamisen toteutumisesta ja toimivuudesta eri koulutusasteilla. Arviointikokonaisuus koostuu kahdesta jo toteutetusta hankkeesta eli varhaiskasvatuksen johtaminen ja korkeakoulupedagogiikan tila ja uudistaminen -arvioinneista sekä nyt käynnistettävistä perusopetuksen ja lukiokoulutuksen sekä ammatillisen koulutuksen pedagogista johtamista koskevista arviointihankkeista. Arviointi tuottaa tietoa opetuksen ja koulutuksen järjestäjien toiminnan kehittämiseksi sekä kansallisen päätöksenteon tueksi. Arviointi toteutetaan vuosina 2024─2026.
Arvioinnin pääkysymykset
- Miten johdetaan opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden tavoitteiden saavuttamista, opetusta ja oppimista?
- Miten johdetaan opettajien ja pedagogisten johtajien osaamisen kehittämistä ja työhyvinvointia?
- Miten johdetaan toimintakulttuuria ja sen kehittämistä?
Perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta arvioidaan, miten pedagogisella johtamisella tuetaan opetussuunnitelmien tavoitteiden saavuttamista, opettajien työtä ja opetuksen sekä oppilaitosten toimintakulttuurin kehittämistä. Lisäksi arvioidaan pedagogista johtamista edistäviä ja vaikeuttavia tekijöitä, rehtorin työn moninaistumista sekä pedagogisen johtajan työn tavoitteita. Perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta kerätään tietoa sivistysjohdolta, rehtoreilta ja opetushenkilöstöltä.
Arvioinnin taustasta ja toteutuksesta kerrotaan tarkemmin hankesuunnitelmassa.
Arvioinnin aikataulu
Kyselyt
- Kyselyt opetuksen järjestäjille ja opetus- ja ohjaushenkilöstölle 11/2025
Julkaisut
- Raportti pedagogisesta johtamisesta yleissivistävässä koulutuksessa syksy 2026
- Tiivistelmäraportti pedagogisesta johtamisesta eri koulutusasteilla syksy 2026
Arviointiryhmä
Kanssamme arviointia toteuttaa arviointiryhmä, jonka jäseniä ovat
- apulaisrehtori Esa Juvonen, Savon koulutuskuntayhtymä
- sivistysjohtaja Jukka Koivisto, Muuramen kunta
- rehtori Outi Kärki, Myllymäen koulu, Hämeenlinna
- johtava rehtori Tapio Lahtero, Helsingin yliopiston harjoittelukoulu, Helsingin yliopiston kasvatus- ja opetusalan johtajuuden tutkimusyhteisön johtaja
- professori Auli Toom, Helsingin yliopiston Yliopistopedagogiikan keskus HYPEn johtaja, kasvatustieteellisen tiedekunnan tutkimuksesta vastaava varadekaani.
Arviointiin liittyvää aineistoa
Tiedotteet
Kyselyt
- Pedagoginen johtaminen perusopetuksessa: Kysely opettajille ja opinto-ohjaajille (Webropol)
- Kysely pedagogisesta johtamisesta vastaaville peruskoulujen rehtoreille,
apulais- tai vararehtoreille tai koulunjohtajille (Webropol) - Pedagoginen johtaminen lukiokoulutuksessa: Kysely opettajille ja opinto-ohjaajille (Webropol)
- Pedagoginen johtaminen lukiokoulutuksessa: Kysely pedagogisesta johtamisesta vastaaville rehtoreille, apulais- ja vararehtoreille ja koulunjohtajille (Webropol)
- Kysely sivistysjohtajille, opetuksen ja koulutuksen toimialajohtajille, kehittämispäälliköille tai muille pedagogiikan kehittämisestä vastaaville (Webropol)
Lisätietoja arvioinnista
Päivi Kamppi