Pedagoginen johtaminen
Pedagoginen johtaminen -arvioinnin tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva pedagogisen johtamisen toteutumisesta ja toimivuudesta eri koulutusasteilla. Arviointikokonaisuus koostuu kahdesta jo toteutetusta hankkeesta eli varhaiskasvatuksen johtaminen ja korkeakoulupedagogiikan tila ja uudistaminen -arvioinneista sekä nyt käynnistettävistä perusopetuksen ja lukiokoulutuksen sekä ammatillisen koulutuksen pedagogista johtamista koskevista arviointihankkeista. Arviointi tuottaa tietoa opetuksen ja koulutuksen järjestäjien toiminnan kehittämiseksi sekä kansallisen päätöksenteon tueksi. Arviointi toteutetaan vuosina 2024─2026.
Arvioinnin pääkysymyksiä ovat
• Miten johdetaan opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden tavoitteiden saavuttamista, opetusta ja oppimista?
• Miten johdetaan opettajien ja pedagogisten johtajien osaamisen kehittämistä ja työhyvinvointia?
• Miten johdetaan toimintakulttuuria ja sen kehittämistä?
Perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta arvioidaan, miten pedagogisella johtamisella tuetaan opetussuunnitelmien tavoitteiden saavuttamista, opettajien työtä ja opetuksen sekä oppilaitosten toimintakulttuurin kehittämistä. Lisäksi arvioidaan pedagogista johtamista edistäviä ja vaikeuttavia tekijöitä, rehtorin työn moninaistumista sekä pedagogisen johtajan työn tavoitteita. Perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta kerätään tietoa sivistysjohdolta, rehtoreilta ja opetushenkilöstöltä.
Arvioinnin taustasta ja toteutuksesta kerrotaan tarkemmin hankesuunnitelmassa
Arvioinnin aikataulu
Ajankohtaista
Kyselyt
- Kyselyt opetuksen järjestäjille ja opetus- ja ohjaushenkilöstölle 9–10/2025
Julkaisut
- Raportti pedagogisesta johtamisesta yleissivistävässä koulutuksessa syksy 2026
- Tiivistelmäraportti pedagogisesta johtamisesta eri koulutusasteilla syksy 2026
Arviointiryhmä
Kanssamme arviointia toteuttaa arviointiryhmä, jonka jäseniä ovat
- apulaisrehtori Esa Juvonen, Savon koulutuskuntayhtymä
- sivistysjohtaja Jukka Koivisto, Muuramen kunta
- rehtori Outi Kärki, Myllymäen koulu, Hämeenlinna
- johtava rehtori Tapio Lahtero, Helsingin yliopiston harjoittelukoulu, Helsingin yliopiston kasvatus- ja opetusalan johtajuuden tutkimusyhteisön johtaja
- professori Auli Toom, Helsingin yliopiston Yliopistopedagogiikan keskus HYPEn johtaja, kasvatustieteellisen tiedekunnan tutkimuksesta vastaava varadekaani.
Arviointiin liittyvää aineistoa
Tiedotteet
Tietosuoja
Kyselyt
Lisätietoja arvioinnista

Päivi Kamppi
