Mihin koulutuksen arviointitietoa tarvitaan?

Blogi
Osaaminen näkyviin -viikkojen kuvituskuva.

Sitran käynnistämään osaamisen tunnistamisen tapahtumakokonaisuuteen osallistuu yli 200 organisaatiota ja yhteisöä. Elo–syyskuun vaihteessa järjestettävien Osaaminen näkyviin -viikkojen aikana keskitytään osaamiseen, jota on, eikä siihen, mitä ei ole. Osaamisen arviointi, vertailu, mittaaminen ja arvottaminen eivät ole viikkojen ohjelmaan ja viestintään sopiva lähtökohta. Näin todetaan Sitran verkkosivuilla: https://www.sitra.fi/hankkeet/osaaminen-nakyviin/.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) osallistuu Osaaminen näkyviin -viikkoihin, vaikka – ja juuri siitä syystä – että on koulutuksen ja osaamisen arviointia toteuttava kansallinen vastuuviranomainen. Karvin luotettavalla arviointitiedolla voidaan tuoda esiin ja yhteiskunnalliseen keskusteluun tietoon perustuvaa osaamista ja hyviä käytäntöjä osaamisen tuottamiseen, tunnistamiseen ja tunnustamiseen liittyen. Samoin voidaan nostaa esiin kehittämiskohteita, joihin keskittymällä voidaan edelleen parantaa osaamista ja sen tunnistamista.

Karvin toteuttamilla kansallisilla oppimistulosten arvioinneilla, teema- ja järjestelmäarvioinneilla sekä laatujärjestelmien arvioinneilla ja auditoinneilla tuotetaan tietoa, ymmärrystä ja osaamista oppimisen ja osaamisen kehittämiseen, yhdenvertaisuuden edistämiseen, koulutusjärjestelmän toimivuuden lisäämiseen ja jatkuvan kehittämisen tukemiseen. Arviointitoiminnassa hyödynnetään kehittävän arvioinnin menetelmiä, jotka perustuvat luottamukseen, vuorovaikutukseen ja osallisuuteen. Kehittävä arviointi on laajasti osallistavaa ja vuorovaikutteista. Se luo monipuolisia tilaisuuksia osallistua ja vaikuttaa arvioinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Arvioinneissa nostetaan esiin hyviä käytäntöjä ja kehittämiskohteita.  Vuorovaikutus tiedon hyödyntäjien sekä muiden arviointi- ja tutkimustiedon tuottajien kanssa yli hallinnonalojen tukee tiedon tuottamista ja jakamista. Rakentava ja tasavertainen keskustelu on keskeistä. Vuorovaikutuksella on keskeinen merkitys, kun arvioinneissa nostetaan esille vahvuuksia osaamisessa, tiedoissa, taidoissa, asenteissa ja arvoissa.

Osaaminen näkyviin

Koulutuksen arviointitoiminnalla saadaan näkyviin oppijoiden monipuolista osaamista. Samalla saadaan tietoa osaamiseen ja sen kehittymiseen vaikuttavia tekijöistä – niin estävistä kuin edistävistäkin. Näin voidaan suunnitella ja toteuttaa toimenpiteitä, joilla oppimisen ja osaamisen edellytyksiä voidaan parantaa kaikkien yhdenvertaisuutta edistäen. Arviointitoiminnan avulla saadaan esiin myös varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäjien sekä oppilaitosten korkeatasoista osaamista. Samalla voidaan jakaa hyviä käytäntöjä ja oppia toisilta. Karvin arviointitoiminta tuottaa tietoa myös kansainväliseen vertailuun ja yhteistyöhön. Toisaalta tuotamme kansainvälistä tietoa kansalliseen keskusteluun ja päätöksentekoon.

Koulutuksen arviointitoiminnan tulee olla vaikuttavaa. Vaikuttavuus on monitasoista ja laaja-alaista kattaen koulutuksen ja osaamisen kehittämisen ja päätöksenteon yhteiskunnan ja koulutusjärjestelmän tasolta paikalliselle tasolle. Luotettavaan arviointitietoon pohjautuen voidaan tehdä viisaita ratkaisuja, jotka pitkällä aikavälillä tuottavat yhteisesti hyvän lopputuloksen.

Karvi haluaa Osaaminen näkyviin -viikoillakin nostaa yhteiskunnalliseen keskusteluun tuloksia, tietoa ja kehittämissuosituksia, jotka perustuvat kansalliseen arviointitoimintaan. Haluamme näin olla edistämässä erilaisen osaamisen näkyville saamista, tunnustamista ja tunnistamista.

 

Karvin blogi on valittu osaksi Tutkitun tiedon teemavuotta

Keskustele kirjoituksesta Karvin Facebook-sivulla

Teksti:

Harri Peltoniemi

Harri Peltoniemi

Harri Peltoniemi on Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen johtaja.