Keskustelutilaisuuksien toteutus

Helmikuussa 2025 toteutettuihin keskustelutilaisuuksiin lähetettiin kutsu kaikkiin manner-Suomen kuntiin ja Ahvenanmaan osalta maakuntahallintoon. Kutsu osoitettiin sivistys- ja opetustoimen henkilöille, jotka käsittelevät työssään (Karvin tuottamaa) arviointitietoa. Tilaisuuksia järjestettiin neljä (kolme suomenkielistä ja yksi ruotsinkielinen), tilaisuuksissa oli yhteensä 77 osallistujaa, 51 kunnasta. Pääasiassa osallistujat työskentelivät varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen parissa. 

Useimmat osallistujat toimivat sivistys- tai opetustoimessa asiantuntija- tai johtotehtävissä, mikä luo kontekstin käydyille keskusteluille. Keskusteluihin osallistuneet henkilöt eivät ole edustava otos suomen kuntakentän opetus- ja sivistystoimen arviointitietoa käsittelevistä henkilöistä. 

Tilaisuuksien alussa käsiteltiin lyhyesti Karvin arviointitoiminnan periaatteita edellä esitetyn mukaisesti. Tämän jälkeen siirryttiin keskustelemaan 2–4 erilliseen pienryhmään, joissa oli kirjureina 1–3 Karvin asiantuntijaa. Tässä koosteessa esiteltävät havainnot perustuvat pääsääntöisesti näiden kirjureiden keskustelusta tekemiin muistiinpanoihin. Keskustelijoille annettiin nähtäville tukikysymysrunko (liite1) ja keskustelua kannustettiin käymään mahdollisimman vapaasti omassa työssä merkityksellisistä teemoista. Keskustelumuistiinpanojen tukena raportoinnissa käytetään ilmoittautumisen ja palautekyselyn yhteydessä kerättyä tietoa. Havainnot aineistosta esitetään ilman suoria tunnistetietoja, kuten kuntien tai henkilöiden nimiä tai tehtäviä.

Samaan aikaan keskustelutilaisuuksien kanssa, helmikuussa 2025, toteutettiin myös Karvin sidosryhmäkysely. Seuraavat havainnot pohjautuvat erityisesti keskustelutilaisuuksiin, mutta niiden käsittelyn yhteyteen on kuitenkin nostettu havaintoja myös sidosryhmäkyselyn tuloksista.  

Mitä haluttiin selvittää?

Keskustelutilaisuuksien tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan vastata seuraaviin kysymyksiin:

  1. Miten kehittävän arvioinnin tarkoitus ja tavoitteet toteutuvat paikallisella tasolla?
  2. Miten tuotettua arviointitietoa tällä hetkellä hyödynnetään?
  3. Miten tieto voisi olla paremmin hyödynnettävissä? 

Kerättyä tietoa käytetään Karvin toiminnan kehittämiseen. Kehittävän arvioinnin periaatteiden mukaisesti kuitenkin niin keskustelutilaisuuksista itsessään kuin tässä kootuista havainnoista toivotaan olevan hyötyä myös suoraan koulutusjärjestelmän paikalliselle tasolle ja myös muille toimijoille. 

Samalla kehitämme sisäisesti Karvissa myös uusia kuulemisen tapoja: keskustelutilaisuuksia tämän muotoisena järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa. Käytämme saatua palautetta ja kerättyä tietoa kuulemisen tapojen kehittämisessä.