Karvin arviointitiedon hyödyntäminen – Havaintoja paikallisista käytännöistä
Johdanto
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi järjesti helmikuussa 2025 sivistys- ja opetustoimen henkilöstölle suunnattuja keskustelutilaisuuksia. Tilaisuuksien tarkoituksena oli kerätä tietoa siitä, miten opetuksen ja koulutuksen järjestäjät hyödyntävät Karvin tuottamaa arviointitietoa ja miten tieto voisi olla paremmin hyödynnettävissä ja näin myös vaikuttavampaa. Tässä koosteessa vedetään yhteen näistä tilaisuuksista kerättyä tietoa.
Arviointitiedon muuttaminen toiminnaksi edellyttää vuorovaikutusta, tiedon hyödyntämisen kanavien ja prosessien tunnistamista sekä ymmärrystä siitä, miten ja millaista tietoa eri toimijatasoilla hyödynnetään. Järjestettyjen kuulemistilaisuuksien tavoitteena oli, että niin me Karvissa kuin myös opetuksen ja koulutuksen järjestäjät sekä muut sidosryhmät voisimme paremmin ymmärtää näitä prosesseja ja näin vaikuttaa tiedon vaikuttavuuteen. Miten yhteistyötä ja vuorovaikutusta koulutusjärjestelmän eri toimijatasojen välillä voitaisiin parantaa? Mitkä ovat tiedon hyödynnettävyyden keskeisiä kompastuskiviä? Miten osallisuus toteutuu niin arviointitiedon keräämisessä kuin sen hyödyntämisessä?