Uusi digitaalinen Joda-järjestelmä vahvistaa oppimistulosten arviointia perusopetuksessa
Nyt julkaistava Karvin uusi Joda-järjestelmä on kehitetty oppimistulosten arviointien toteuttamisen tueksi. Kolmen vuoden kehitystyön tuloksena syntynyt järjestelmä tukee oppimistulosten arviointia entistä sujuvammin ja kokonaisvaltaisemmin – aina tehtävien laadinnasta tulosten analysointiin. Joda vastaa nykypäivän arviointitarpeisiin ja rakentaa pohjaa arviointityölle myös tulevaisuuden muutokset huomioiden.
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on julkaissut uuden digitaalisen Joda-arviointijärjestelmän. Joda on kehitetty tukemaan Karvin lakisääteistä tehtävää perusopetuksen oppimistulosarviointien toteuttamisessa. Oppimistulosten arvioinnit tuottavat tietoa siitä, kuinka hyvin oppilaat ovat saavuttaneet opetussuunnitelman tavoitteet kulloinkin arvioitavassa oppinaineessa. Arvioinneissa tuotettua tietoa voidaan hyödyntää päätöksenteon tukena niin kansallisella kuin paikallisellakin tasolla.
Ensimmäisenä arvioidaan historian ja yhteiskuntaopin sekä katsomusaineiden oppimistuloksia
Järjestelmä on kehitetty vuosina 2022–2025 osana opetus- ja kulttuuriministeriön asettamaa DigiOTA-hanketta, ja sen tekninen toimittaja on CSC – Tieteen tietotekniikan keskus. Joda-järjestelmä on ensi kertaa käytössä keväällä 2026 toteutettavissa historian ja yhteiskuntaopin sekä katsomusaineiden oppimistulosarvioinneissa.
Järjestelmä tarjoaa entistä käyttäjäystävällisemmän ja joustavamman alustan arviointien toteuttamiselle. Joda mahdollistaa arviointiaineistojen tietoturvallisen käsittelyn ja tukee arviointitehtävien monipuolista jatkohyödyntämistä. MPASSid-tunnistautumisen hyödyntäminen helpottaa oppilaiden arviointitulosten yhdistämistä rekisteriaineistoihin ja parantaa aineistojen analysoitavuutta. Tavoitteena on myös keventää koulujen työtaakkaa arviointien toteutuksessa ja tietojen kokoamisessa.
Jodan kehittämisessä tavoitteenamme oli rakentaa järjestelmä, joka tukee arviointiprosessia alusta loppuun – aina tehtävien laadinnasta tulosten raportointiin. Halusimme varmistaa, että sama työkalu palvelee sujuvasti sekä Karvin asiantuntijoita että koulujen käyttäjiä, kertoo Matti Suomilammi, johtava arviointiasiantuntija Karvista.
Oppilaat ja opettajat mukana järjestelmän suunnittelussa
Järjestelmän kehityksessä yhdistettiin tekninen osaaminen sekä pedagoginen ja arviointiin liittyvä asiantuntemus. Karvin asiantuntijat osallistuivat tiiviisti järjestelmän määrittelyyn, suunnitteluun ja testaukseen, mikä varmisti sen toimivuuden arviointikäytössä. Samalla yhteistyö CSC:n ja Opetushallituksen asiantuntijoiden kanssa mahdollisti teknisesti kestävän ja saavutettavan järjestelmän rakentamisen.
Käyttöliittymän suunnittelussa panostimme ennen kaikkea järjestelmän käytettävyyteen. Osallistimme oppilaita ja opettajia järjestelmän suunnitteluun ja testaukseen useaan otteeseen hankkeen aikana, ja saadun palautteen perusteella olemme voineet tehdä konkreettisia parannuksia järjestelmään, kertoo Saara Nousiainen, arviointiasiantuntija Karvista.
Joda mukautuu paitsi erilaisten käyttäjien tarpeisiin myös tulevaisuuden muutoksiin, kuten opetussuunnitelmien päivityksiin ja arviointien monipuolistumiseen. Uusi järjestelmä vahvistaa Karvin kykyä toteuttaa kansallisia oppimistulosten arviointeja digitaalisesti ja luo pohjan pitkäjänteiselle arviointitoiminnan kehittämiselle. DigiOTA-hankkeen opit tarjoavat arvokasta tietoa myös tuleville vastaaville kehityshankkeille.
Karvi julkaisee Jodan ja sen kehitystyötä käsittelevän raportin keskiviikkona 19.11.2025. Tilaisuus toteutetaan hybriditilaisuutena. Lue lisää julkaisutilaisuudesta tapahtumasivulta.
Raportti
Lisätietoja Joda-järjestelmästä
- Joda – Oppimistulosten arviointijärjestelmä
- johtava arviointiasiantuntija Matti Suomilammi, matti.suomilammi@karvi.fi
- arviointiasiantuntija Saara Nousiainen, saara.nousiainen@karvi.fi