Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston auditointi 2026
Karvi toteuttaa Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston (LUT) auditoinnin. Auditointi on ensimmäinen neljännen kierroksen pilottiauditoinneista. Kaksipäiväinen auditointivierailu LUT-yliopistoon toteutetaan 14. ̶ 15.4.2026 ja auditointiraportti julkaistaan elokuussa 2026.
Auditoinnin toteuttaa kansainvälinen auditointiryhmä:
- Professori, rehtori Birgitta Bergvall-Kåreborn, Luleån teknillinen yliopisto (puheenjohtaja)
- Professori, johtaja Brian Bowe, Dublinin teknillinen yliopisto
- Johtaja, KTT Hanna Maula, viestintä, markkinointi, kestävyys, ja yhteiskuntasuhteet, Neste Oyj
- Opiskelija, KTT Esmail (Edel) Tavakolnia, Svenska handelshögskolan, Hanken.
Uudessa auditointimallissa yhdistyvät eurooppalaiset vaatimukset korkeakoulujen laadunhallinnalle ja suomalaisten korkeakoulujen tarpeet
Neljännen kierroksen auditoinnin tehtävänä on
- varmistaa, että korkeakoulut ylläpitävät ja kehittävät toimintansa laatua, ja tukea korkeakoulujen toiminnan jatkuvaa, kokonaisvaltaista ja pitkäjänteistä kehittämistä
- varmistaa, että korkeakoulun laatutyö vastaa eurooppalaisia laadunvarmistuksen periaatteita (ESG)
- tukea korkeakoulujen strategista johtamista, oman profiilin ja ydintehtävien tavoitteiden toteutumista
- tuottaa tietoa korkeakoulujen toiminnasta ja niiden laadun kehittämisestä sidosryhmille.
Auditointimallin kaksi arviointialuetta keskittyvät strategiseen johtamiseen laatujärjestelmän avulla sekä oppimista tukevaan opetukseen ja ohjaukseen. LUT-yliopisto on lisäksi valinnut auditoinnin strategiseksi läpileikkaavaksi teemaksi kansainvälisyyden.
Auditoinnissa sovelletaan korkeakoulujen 4. auditointikierroksen pilottivaiheen auditointikäsikirjaa.
Karvin auditoinnit toteutetaan kehittävän arvioinnin periaatteiden mukaisesti
Karvin korkeakoulujen auditointeja ohjaavat kehittävän arvioinnin periaatteet. Auditoinnilla tuetaan korkeakoulujen oman toiminnan kehittämistä ja siinä huomioidaan korkeakoulujen erityispiirteet, profiili ja tavoitteet. Auditoinnissa korkeakoulu ja auditointiryhmä tunnistavat toiminnan vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Tulevalla auditointikierroksella pyritään myös vahvistamaan auditointien yhteyttä korkeakoulujen arjen toimintaan.