MATEMATIIKKAA COVID-19-PANDEMIAN VARJOSSA – Matematiikan oppimistulosten syventävien analyysien julkistamistilaisuus

Esi- ja perusopetus

Matematiikan 9. luokan oppimistulosarviointi toteutettiin keväällä 2021, ja siihen osallistui yhteensä noin 12 500 yhdeksäsluokkalaista ympäri Suomen niin suomen- kuin ruotsinkielisistäkin kouluista. 

 

Julkaisemme 14.12. kaksi arviointiin liittyvää raporttia: 

  • MATEMATIIKKAA COVID-19-PANDEMIAN VARJOSSA III
    Syventäviä analyyseja matematiikan 9. luokan arvioinnista keväällä 2021
  • MATEMATIIKKAA COVID-19-PANDEMIAN VARJOSSA IV
    Opettajat ja poikkeuksellisen heikosti ja hyvin suoriutuneiden oppilaiden osaaminen ja akateemiset tunteet 9. luokan matematiikan arvioinnissa keväällä 2021

Julkaistavissa raporteissa syvennetään perusopetuksen päättövaiheen matematiikan osaamiseen ja sen muutokseen liittyviä ja vaikuttavia tekijöitä. Syventävää ja aiemmin julkaisematonta tietoa saadaan mm. oppilaaseen, vertaisryhmään, kotitaustaan, opettajaan ja kouluun liittyvistä tekijöistä, akateemisista tunteista sekä erityisen heikosti ja erityisen hyvin suoriutuneiden oppilaiden osaamiseen liittyvistä näkökulmista. Aineisto antaa rikkaan kuvan siitä, miten oppilaaseen liittyvät ja häntä ympäröivät tekijät ovat yhteydessä matematiikan osaamiseen 9. luokalla. 

Aika: 14.12. klo 9.00–11.30  
Paikka: Teams. Liity julkistamiswebinaariin tästä. 

Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon.   

Ohjelma:

9.00–9.10 Tervetuloa 

  • johtaja Harri Peltoniemi, Karvi

9.10–9.40 Tulosten julkistaminen 

  • johtava arviointiasiantuntija Jari Metsämuuronen, Karvi  
  • arviointiasiantuntija Saara Nousiainen, Karvi

9.40–10.30 Kommenttipuheenvuorot ja keskustelu

  • opetusneuvos Erja Vitikka, opetus- ja kulttuuriministeriö
  • opetusneuvos Leo Pahkin, Opetushallitus
  • koulutuspolitiikan päällikkö Jaakko Salo, OAJ ja 2. varapuheenjohtaja Tuula Havonen, MAOL ry
  • opettaja, vuoden 2020 matematiikan opettaja Piia Haapsaari, Kastellin lukio

10.30–11.30 Teemakeskustelut

  1. Heikosti suoriutuneet oppilaat 
    • alustaja: johtava arviointiasiantuntija Jari Metsämuuronen, Karvi
  2. Parhaimmin suoriutuneet oppilaat 
    • alustaja: KT, yliopistonlehtori Laura Niemi, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
  3. Akateemiset tunteet 
    alustajat: 
    • projektisuunnittelija, väitöskirjatutkija Visajaani Salonen, Helsingin yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellinen instituutti
    • KT, yliopistonlehtori Eeva Haataja, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Katso myös arvioinnista aikaisemmin julkaisemamme raportit: 

Lisätietoja:

MATEMATIIKKAA COVID-19-PANDEMIAN VARJOSSA – Matematiikan oppimistulosten syventävien analyysien julkistamistilaisuus

Torstai 14.12.2023
09.00–11.30
Webinaari
ilmainen