Traktorilla ajo alkaa jo sujua möykeröisessä pellossa – jatkuvan oppijan polulla ammatillisessa koulutuksessa

Blogi Ammatillinen koulutus Korkeakoulutus

Traktorilla ajo alkaa jo sujua möykeröisessä pellossa, viestitti Karvista virkavapaalla oleva kollega, arviointineuvos Mafi Saarilammi, kun sovimme etätapaamista kuulumisten vaihtamiseksi. Tämä kirjoitus on syntynyt ammatillisen osaamisyksikön johtaja Kirsi Hiltusen ja Mafin yhteisen kuulumiskeskustelun pohjalta ja perustuu opiskelun aikaisiin kokemuksiin. Kirjoitus kertoo samalla myös siitä, miten ammatillisen koulutuksen uudistukset näyttäytyvät opiskelijan arjessa.

Mafilla on nyt Keudan Saaren kartanossa luomupuutarhurin opintoja takana vuoden verran ja noin kaksi kolmasosaa luomupuutarha-alan perustutkinnosta suoritettu. Jatkuvalla oppijalla oli etätapaamisen aikaan meneillään kiireiset viikot koulussa lähipäivineen, tentteineen sekä työssäoppimisineen. Vuosi on ollut erityinen myös koronan vuoksi. Etä- ja lähipäivät ovat vaihdelleet, mutta onneksi myös lähipäiviä on voitu järjestää, sillä alaan on välttämätöntä saada myös käytännön tuntumaa. Pelkkä tieto ei tuo ammatillista osaamista.

Laissa ammatillisesta koulutuksesta (531/2017) ammatillisen koulutuksen ja ammatillisten tutkintojen tavoitteiksi on määritelty: kohottaa ja ylläpitää väestön ammatillista osaamista, antaa mahdollisuus ammattitaidon osoittamiseen sen hankkimistavasta riippumatta, kehittää työ- ja elinkeinoelämää ja vastata sen osaamistarpeisiin, edistää työllisyyttä, antaa valmiuksia yrittäjyyteen ja työ- ja toimintakyvyn jatkuvaan ylläpitoon sekä tukea elinikäistä oppimista ja ammatillista kasvua. Uudistettuun ammatilliseen koulutukseen liitettyjä keskeisiä määreitä ovat osaamisperusteisuus, opiskelijalähtöisyys ja työelämäläheisyys.

Opiskelijoiden kannalta tavoitteena on ottaa koulutuksessa entistä enemmän huomioon erilaisten yksilöiden tarpeet, tavoitteet, lähtökohdat ja edellytykset osaamisen kehittämiselle. Samalla on pyritty kiinnittämään entistä enemmän huomiota yksilöiden ja työpaikkojen erilaistuviin tarpeisiin.

Osaamisperusteisuus ja opiskelijalähtöisyys ovat nopeuttaneet opintoja

Osaamisperusteisuuden tulisi näkyä niin osaamisen tunnistamisena ja tunnustamisena, valinnaisina opintosisältöinä kuin erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntämisenä. Osaamisperusteisuus on näyttäytynyt Mafin opinnoissa hyvänä ja toteutunut: jos jonkin asian osaa, voi mennä näyttämään osaamisensa, eikä tarvitse istua turhaan luennolla. Opiskelijalähtöisyydellä tarkoitetaan koulutuksen joustavuutta ja opiskelijan mahdollisuuksia tehdä yksilöllisiä valintoja muun muassa koulutuksen sisältöihin ja opetusjärjestelyihin liittyen. Opiskelijalähtöisyys muodostaa siten perustan yksilöllisille opintopoluille.

Oman henkilökohtaisen ohjaavan opettajan kanssa käytiin opintojen alussa läpi aiempi osaaminen. Mafi koki saaneensa hyvän startin opinnoilleen, kun aiempia opintoja ja harrastuksen pohjalta kertynyttä osaamista hyväksi luettiin. Yllätyksenä aikuisopiskelijalle kuitenkin tuli, että yli 10 vuotta sitten tehty ylioppilastutkinto oli vanhentunut ja yleissivistävät opinnot piti tehdä uudestaan. Tosin esimerkiksi matematiikan osaamisen olisi voinut mennä osoittamaan saman tien tenttiin, mutta sen verran kauan oli Mafilla vierähtänyt aikaa hypotenuusista, että asiat oli parasta kerrata ennen tenttiä. Kaikki moduulit ja harjoitustehtävät löytyivät verkosta, joten itseopiskelu sujui jouhevasti. Verkossa saattoi kysellä asioita opettajalta ja tehtäviä oli mahdollista tehdä myös ”keudaattorissa” ohjaavan opettajan kanssa lähiopetuksessa.

Puutarha-alan näyttöjen suhteen opiskelija voi itse aikatauluttaa avomaan ja kasvihuoneen näyttöjä ja sopia näytön, kun kokee olevansa valmis näyttämään osaamisensa. Tämä on nopeuttanut opintoja. Opiskelija voi myös itse tehdä verkossa yleissivistäviä opintoja koko ajan sisältöopintojen rinnalla, ja näin opintoja voi myös itse edistää koko ajan.

Työelämäyhteys on avaintekijä ammatillisen osaamisen syventämisessä

Työpaikalla järjestettävä koulutus eli työelämässä oppiminen on keskeisessä asemassa ammatillisissa opinnoissa. Työssäoppiminen on Mafin kokemuksen mukaan ollut ammatillisen koulutuksen hienous. Työssäoppiminen avaa ihan uudella tavalla silmiä, kun pääsee oikeaan yritykseen tekemään alan töitä. Työssäoppijalla on työpaikalla ohjaaja, joka antaa tehtävät ja ohjeistaa niihin. On ollut hienoa huomata, miten tekemällä työtä oppii, itseohjautuvuus kasvaa ja voi jo opintojen aikana työskennellä omalla alalla itsenäisesti. Samalla itsetunto ja luottamus omaan tekemiseen kasvaa koko ajan opintojen aikana. On myös mukavaa, kun on ihan ok kysellä koko ajan alan vinkkejä viljelytekniikoista, luomulannoituksista ja niin edelleen. Selvästi työpaikan yrityksessä pohditaan koko ajan myös, miten asioita voitaisiin tehdä paremmin ja kysellään myös opiskelijalta kehittämisideoita.

Osaamislähtöisyys näkyy myös työssäoppimisessa. Opiskelija voi itse valita, miten paljon hän tarvitsee harjoitusta oppiakseen asiat. Näytössä opiskelijat ovat kuitenkin samalla viivalla eli kaikkien pitää osoittaa osaamisensa ammattitaitovaatimusten kriteereiden mukaisesti. Työssäoppimisen ajalta pidetään myös oppimispäiväkirjaa/osaamiskansiota, ja sekin on yllättänyt, miten paljon käytännön alalla vaaditaan monessa asiassa tarkkaa kirjallista ilmaisua. Mafi on huomannut, että monelle aikuisopiskelijalle tämä on tosi vaativaa, koska heidän aiemmissa työtehtävissään ei välttämättä ole tarvittu tekstin tuottamista tai ylipäätään digitaalisia taitoja. Tämän vuoksi aikuisopiskelijoille voisi Mafin mielestä olla hyvä tarjota digitaalisten taitojen perusteet jo heti opintojen alussa.

Jatkuva haku näyttäytyy opiskelijalle henkilökuntaa kuormittavana uudistuksena

Jatkuva haku toteutuu siten, että uusia opiskelijoita tulee oppilaitokseen pitkin vuotta pieninä puroina, ja jokaiselle pienellekin ryhmälle tehdään omat opintosuunnitelmat ja lukujärjestykset. Varsinkin korona-aikana koululla on ollut käytössä hybridimalli. Tämä tarkoittaa sitä, että vain yksi ryhmä kerrallaan on voinut olla lähiopetuksessa, mikä puolestaan tarkoittaa, että etäopetuksen määrä muilla kasvaa.

– Kun opiskelijoita tulee usein, niin pieniäkään ryhmiä ei voida yleensä yhdistää, koska toinen ryhmä on jo edennyt opinnoissaan. Opiskelijana tuntuu, että opettajien aika on välillä tämän vuoksi kortilla, jolloin ylimääräistä henkilökohtaista ohjaukseen hakeutumista harkitsee todella vakavasti, kun opiskelijana huomaa opettajien työmäärän ja kiireen, pohtii Mafi jatkuvan haun vaikutuksia.

Aito oppimisympäristö on oppimisen luksusta

Oppimisympäristöt ovat olleet erinomaiset. Luomupuutarhurin opinnoissa pääsee oikeasti työskentelemään luomupellolle, oppii aidossa ympäristössä kasvihuonetekniikan sekä pääsee tuntemaan tunneliviljelyn salat aidossa maalaisympäristössä. Tämä on ollut huippua, mutta valitettavasti tämä ei ole todellisuutta kaikkialla Suomessa. Mafi kokeekin olevansa etuoikeutettu, kun on saanut opiskella paikassa, jossa pääsee oikeasti huoltamaan traktoreita ja työntämään kädet multaan.

Innostavat opettajat ovat opiskelun suola

Lopuksi Mafi haluaa vielä painottaa, että opettajilla on valtavan tärkeä merkitys opiskelijan motivaatiolle. Oman alan opettajat ovat hieno esimerkki siitä, miten pitkään alalla toimineet opettajat ovat edelleen innostuneita alastaan ja seuraavat jatkuvasti alan tieteellistä kehitystä. Myös opiskelijoille on tarjottu mahdollisuuksia osallistua erilaisiin vertaileviin tutkimuksiin sekä kansainvälisiin hankkeisiin. Koululla on ollut myös vierailevia puhujia, jotka innostavat ja joilta saa tuntumaa oikeaan työelämään. On hienoa, että koululla on aktiiviset suhteet oman alansa toimijoihin.

Toivotamme kaikille ammatillisen koulutuksen opiskelijoille – niin uusille opiskelijoille kuin opintojaan jatkaville – oikein hyvää alkavaa lukuvuotta ja onnea ja menestystä opintoihin!

 

Blogikirjoitus on osa Karvin osallistumista Sitran Osaaminen näkyviin -teemaviikkoihin. Karvin blogi on valittu osaksi Tutkitun tiedon teemavuotta

 

Kirsi Hiltunen ja Mafi Saarilammi

Kirsi Hiltunen toimii Karvin ammatillisen osaamisyksikön johtajana. Mafi Saarilammi on Karvista virkavapaalla oleva arviointineuvos, joka parhaillaan opiskelee luomupuutarhuriksi.

Keskustele kirjoituksesta Karvin Facebook-sivulla