Millainen on ekaluokkalainen?

Blogi Esi- ja perusopetus
Kuvituskuva.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) arvioi syksyllä 2018 ensimmäisen luokan oppilaiden osaamista. Arvioinnin tarkoituksena oli tuottaa kansallista tietoa siitä, mitä oppilaat osaavat, kun he aloittavat perusopetuksen. Arvioinnin perusteella ekaluokkalaisten osaaminen on samalla tasolla eri puolilla Suomea. Yksittäisten oppilaiden taidoissa on paljon vaihtelua. Keskimääräinen ekaluokkalainen osaa lukea sanoja ja laskea yhteen lukualueella 1–10. Hän osaa odottaa omaa vuoroaan ja hänellä on ainakin yksi kaveri. Ekaluokkalainen on myönteinen koulunkäyntiä kohtaan. Ekaluokkalainen on paljon muutakin.

Ekaluokkalainen on reipas esikoinen, näsäviisas keskimmäinen ja vakava kuopus. Hän on kummityttö, lapsenlapsi, pikkuveli, siskonpoika, äidin mussukka ja tädin pelikaveri. Ekaluokkalainen asuu omassa huoneessa, mummon kanssa, lemmikkilauman keskellä, sijaisperheessä, rivitalossa, omakotitalossa, maaseudulla, kerrostalolähiössä, kaupungin keskustassa. Ekaluokkalainen nukkuu pikkusiskon yläpuolella, omassa sängyssä, vanhempien välissä ja joskus teltassa.

Ekaluokkalainen tuntee iloa ja huolia ja naapurin koiran ja reitin kouluun. Ekaluokkalainen harjoittelee kirjaimia ja oman puheenvuoron odottamista, osaa laittaa tarralenkkarit jalkaansa ja lukee pikkuveljelleen romaaneja. Hän suunnittelee enon ja kissan kanssa kuvien semanttista segmentointia tekoälyä varten ja kaapii loput kakkutaikinat kulhosta. Ekaluokkalainen ei ymmärrä ohjeita ja ymmärtää pelkästä katseesta. Hän välttelee keitettyjä porkkanoita, syö mielellään sushia ja nakkeja, maistaa rohkeasti keltaista lunta. Hän viihtyy nakupellenä ja pukeutuu kauniisti juhliin.

Ekaluokkalainen paneutuu, syventyy ja keskittyy. Hän on huoleton ja hilpeä. Hän puhuu suomea, ruotsia, englantia, arabiaa, urdua, kiinaa, tagalogia, ranskaa, farsia ja siansaksaa. Hän ottaa kaverin leikkiin mukaan ja pyytää anteeksi. Hän ikävöi isiä, äitiä, pappaa, kummia ja pehmolelua. Ekaluokkalainen kadottaa hanskansa ja piponsa ja takkinsa ja reppunsa ja kalsarinsa ja puhelimensa ja potkulautansa ja toisen kenkänsä. Hän löytää kaikki joululahjat ja herkkukätköt. Hän rakentaa robotteja ja majoja, siltoja ja ystävyyttä. Hän soittaa neljättä vuotta viulua ja kolmatta vuotta suuta. Hän osaa olla ärsyttävä ja ihmisiksi.

Ekaluokkalaisella on aurinkoinen hymy ja puuttuvat etuhampaat. Ekaluokkalainen hymyilee, jos hymyilee. Hän on tyyni ja stoalainen, vilkas ja eläväinen, äkkiväärä ja arvaamaton, jyrkkä ja jääräpäinen, joustava ja sopeutuvainen, kaikkien kaveri. Ekaluokkalainen säätelee toimintaansa ja suuntaa tarkkaavaisuuttaan. Hän esittää vaikeita kysymyksiä ja oivaltavia ratkaisuja. Hän kiukuttelee, kyllästyy ja kieltäytyy. Hän piristää päivää.

Ekaluokkalainen kävelee käsillään ja nousee väärällä jalalla. Hän loikkii, hiipii, kompastelee, pomppii, laukkaa, säntäilee, ryömii, laahaa ja hyppelee. Hän vitkastelee, viivyttelee, jahkailee, kuhnailee, hidastelee, aikailee ja on heti valmis. Ekaluokkalainen innostuu ja onnistuu. Hän luottaa omiin taitoihinsa ja yrittää parhaansa. Hän nauraa, leikkii, oppii, juttelee, odottaa, kuuntelee, auttaa ja liikkuu. Hän kasvaa, kehittyy ja kukoistaa. Hän itkee ja parkuu. Hän lannistuu, väsyy ja haluaa syliin. Ekaluokkalainen riippuu päivästä ja säästä ja nälästä ja hetkestä. Ekaluokkalainen on osa joukkoa ja oma ihana itsensä.

Hyvää koulunalkua kaikille!

Perusopetuksen oppimistulosten pitkittäisarviointi, 1–9 lk

Keskustele kirjoituksesta Karvin Facebook-sivulla

Teksti:

arviointiasiantuntija Annette Ukkola, Karvi