Työelämäyhteistyötä tulisi vahvistaa kone- ja tuotantotekniikan koulutuksessa

Karvi on arvioinut kone- ja tuotantotekniikan alan ammatillista osaamista. Arvioinnissa havaittiin, että opiskelijoilla on vahva ammatillinen perusosaaminen, mutta matemaattisessa osaamisessa ja työelämätaidoissa on parannettavaa. Myös työelämän ja oppilaitosten välisessä yhteistyössä on kehitettävää. Lisäksi opintojen keskeyttämisaste on alalla korkea.
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on arvioinut kone- ja tuotantotekniikan perustutkinnon sekä tuotantotekniikan ammatti- ja erikoisammattitutkintojen tuottamaa osaamista ja ammatillisen koulutuksen järjestäjien pedagogista toimintaa. Arvioinnissa olivat mukana kaikki kyseisiä tutkintoja tarjoavat ammatillisen koulutuksen järjestäjät. Arvioinnissa tarkasteltiin noin 8 400 opiskelijan opintosuorituksia ja osaamista.
Työelämä tiiviimmin mukaan tutkintojen näyttöihin
Kaikissa kolmessa arvioidussa tutkinnossa koulutuksen järjestäjien ja työelämän välisessä yhteistyössä on kehitettävää työelämässä oppimisen ja etenkin näyttöjen osalta. Vaikka näytöt tulisi ensisijaisesti toteuttaa työpaikoilla ja työelämän edustajan osallistua arviointiin, suurin osa perustutkinnon ja reilu kolmasosa ammatti- ja erikoisammattitutkintojen näytöistä oli toteutettu oppilaitoksissa. Lisäksi enemmistö perustutkinnon ja noin kolmasosa ammatti- ja erikoisammattitutkinnon näytöistä oli arvioitu ilman työelämän edustajaa.
Kone- ja tuotantotekniikan näyttötoimintaa tulee kehittää niin, että näyttöjen toteuttaminen yhteistyössä työelämän kanssa yleistyy. On tärkeää, että koulutuksen järjestäjät tunnistavat ne tilanteet, joissa näytön toteuttaminen työelämässä ei ole mahdollista ja toisaalta ne tilanteet, joissa esimerkiksi järjestäjän vakiintuneiden toimintatapojen tai opetushenkilöstön työelämäverkostojen puutteiden takia oppilaitoksissa toteutetaan sellaisiakin näyttöjä, jotka voitaisiin toteuttaa työelämässä, toteaa johtava arviointiasiantuntija Paula Kilpeläinen.
Opettajien työelämäosaamista vahvistettava tiiviimmällä yhteistyöllä työpaikkojen kanssa
Tarve työelämäyhteistyön vahvistamiselle näkyy myös opettajien osaamisessa. Opetus- ja ohjaushenkilöstön työelämäosaamisen ajantasaisuus on tärkeää laadukkaan ja työelämälähtöisen koulutuksen toteutumisen kannalta. Opettajat tarvitsevat vahvempaa alan substanssiosaamista ja laajempia työelämäverkostoja.
Ajan tasalla pysyminen työelämän tarpeista ja toimintaympäristössä tapahtuvista muutoksista edellyttää opettajilta osaamisen jatkuvaa päivittämistä. Opettajien aktiivinen ja säännöllinen yhteistyö työelämän kanssa on hyväksi koettu tapa ylläpitää ja kehittää opettajien työelämäosaamista. Koulutuksen järjestäjien tuleekin mahdollistaa ja kannustaa opettajia työelämäyhteistyöhön ja verkostoitumaan alan työpaikkojen kanssa, toteaa arviointiasiantuntija Raisa Hievanen.
Matemaattisessa osaamisessa ja työelämätaidoissa parannettavaa
Kone- ja tuotantotekniikan opiskelijoiden vahvuuksia ovat ammatin perusosaaminen kuten alan keskeisten koneiden, laitteiden ja työvälineiden hallinta sekä työturvallisuusosaaminen. Kehitettävää on etenkin matemaattisessa osaamisessa ja perustutkinnosta valmistuvilla myös työelämätaidoissa. Alan työtehtävät ja jatko-opinnot edellyttävät matematiikan osaamista, joten nämä taidot vaativat vahvistamista. Myös työelämätaitoja tulee vahvistaa koulutuksessa, sillä ne ovat keskeisiä taitoja sekä työllistymisessä että työssä menestymisessä.
Keskeyttämiset opinnoissa yleisiä – ohjaukseen ja tukeen panostettava
Kone- ja tuotantotekniikan perustutkinnossa ja tuotantotekniikan ammattitutkinnossa keskeyttäminen on yleistä. Vuonna 2021 perustutkinnon aloittaneista opiskelijoista vain noin puolet oli valmistunut kolmen vuoden kuluessa. Ammattitutkinnossa valmistumisaste oli vielä heikompi: 45 % kahden vuoden jälkeen. Molemmissa tutkinnoissa neljäosa opiskelijoista keskeytti ammatilliset opinnot kokonaan. Oppilaitoksissa tulee panostaa opiskelijoiden ohjaukseen ja tukeen, jotta useampi opinnot aloittanut valmistuisi tai ainakin keskeyttämisen sijaan siirtyisi toisiin opintoihin.
Karvi julkaisee arvioinnin tulokset 9.10.2025. Webinaarissa koulutuksen järjestäjillä, opettajilla ja työelämän edustajilla on mahdollisuus vertaisoppimiseen ja hyvien käytäntöjen jakamiseen.
Raportti:
Ammatillinen osaaminen ja pedagoginen toiminta kone- ja tuotantotekniikan perustutkinnossa ja tuotantotekniikan ammatti- ja erikoisammattitutkinnossa. Julkaisut 9:2025. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. www.karvi.fi
Lisätietoa

Paula Kilpeläinen
