Turvallisuusalan perustutkinnon suorittaneet työllistyvät hyvin – koulutuksessa kuitenkin korkea keskeyttämisaste

Karvi on arvioinut turvallisuusalan ammatillista osaamista. Arvioinnissa havaittiin, että opiskelijoilla on vahva ammatillinen perusosaaminen ja hyvät vuorovaikutustaidot, mutta raportointiosaaminen ja kielitaito eivät aina vastaa työelämän vaatimuksia. Lisäksi opiskelijat tarvitsevat enemmän ohjausta työelämäjaksojen aikana, ja opintojen keskeyttämisaste on alalla korkea.
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on arvioinut turvallisuusalan perus- ja ammattitutkinnon tuottamaa osaamista ja ammatillisen koulutuksen järjestäjien pedagogista toimintaa. Arvioinnissa olivat mukana kaikki kyseisiä tutkintoja tarjoavat ammatillisen koulutuksen järjestäjät. Arvioinnissa tarkasteltiin noin 5 300 opiskelijan opintosuorituksia ja osaamista.
Raportointiosaaminen ja kielitaito vaativat vahvistamista
Turvallisuusalan opiskelijoiden vahvuuksia ovat ammatin perusosaaminen sekä asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaidot. Sen sijaan osalla valmistuvista opiskelijoista ei ole työelämän edellyttämää raportointiosaamista ja kielitaitoa, joten nämä taidot vaativat vahvistamista. Useissa turvallisuusalan tehtävissä edellytetään hyvää suullista ja kirjallista työskentelykielen hallintaa. Koulutuksen järjestäjien vastuulla on varmistaa, että kaikki opiskelijat saavuttavat opintojensa aikana työtehtävien vaatiman kielitaidon.
Opiskelijat tarvitsevat enemmän tukea työelämäjaksojen aikana
Opiskelijoiden saama ohjaus ja tuki työelämässä oppimisen aikana jää usein riittämättömäksi. Työelämässä oppimisen tavoitteista sopiminen yhdessä opiskelijan, opettajan ja työpaikkaohjaajan kanssa ei aina toteudu, eivätkä työpaikkaohjaajat ole aina tietoisia opiskelijan oppimistavoitteista.
Koulutuksen järjestäjien vastuulla on varmistaa, että opiskelijat saavat tarvitsemansa tuen ja ohjauksen ollessaan työelämässä oppimassa. Työpaikkaohjaajina tulisi ensi sijassa toimia sellaisten henkilöiden, jotka työskentelevät opiskelijan kanssa, ja opiskelijan tulee tietää, kuka häntä ohjaa, toteaa arviointiasiantuntija Raisa Hievanen.
Opintojen läpäisyssä haasteita – keskeyttämisaste korkea
Turvallisuusalan koulutuksissa opintojen keskeyttäminen on yleistä. Vuonna 2021 perustutkinnon aloittaneista opiskelijoista vain puolet oli valmistunut kolmen vuoden kuluessa. Ammattitutkinnossa valmistumisaste oli hieman parempi: 69 % kahden vuoden jälkeen. Molemmissa tutkinnoissa noin viidesosa opiskelijoista keskeytti ammatilliset opinnot kokonaan.
Oppilaitoksissa tulee panostaa opiskelijoiden ohjaukseen ja tukeen, jotta useampi opinnot aloittanut valmistuisi tai ainakin ammatillisten opintojen keskeyttämisen sijaan siirtyisi toisiin opintoihin. On myös tärkeää, että opiskelijat opiskelemaan hakiessaan saavat todenmukaista tietoa siitä, mitä osaamista turvallisuusalan opiskelu ja alalla työskentely vaatii. Samalla koulutuksen järjestäjien tulee varmistaa, että opiskelijoiksi valittavilla henkilöillä on riittävät valmiudet alan opintoihin, toteaa johtava arviointiasiantuntija Paula Kilpeläinen.
Työllistymisnäkymät perustutkinnossa keskimääräistä paremmat
Turvallisuusalan perustutkinnon suorittaneiden työllisyystilanne vuosi valmistumisen jälkeen on ollut parempi kuin ammatillisen perustutkinnon suorittaneilla keskimäärin. Ammattitutkinnon suorittaneiden työllistyminen on ollut valtakunnallista keskiarvoa vastaavaa. Työllistymistä tukevat työelämälähtöinen koulutus, hyvät työelämäverkostot sekä opiskelijoiden asenne ja motivaatio.
Karvi julkaisee arvioinnin tulokset 7.10.2025. Webinaarissa koulutuksen järjestäjillä, opettajilla ja työelämän edustajilla on mahdollisuus vertaisoppimiseen ja hyvien käytäntöjen jakamiseen.
Raportti:
Hievanen, R & Kilpeläinen, P. Ammatillinen osaaminen ja pedagoginen toiminta turvallisuusalan perus- ja ammattitutkinnossa. Julkaisut 8:2025. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus.
Lisätietoa

Raisa Hievanen
