Auditering av LAB-ammattikorkeakoulu 2024
Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) genomför en auditering av LAB-ammattikorkeakoulu. Ett två dagar långt auditeringsbesök genomförs 15–16 maj 2024. Auditeringsrapporten publiceras på NCU’s digitala auditeringsplattform i september 2024.
Auditeringen utförs av följande auditeringsgrupp:
- rektor, vd Jaakko Hallila, Seinäjoen ammattikorkeakoulu (ordförande)
- studerande Isabella Lindberg, Diakonia-ammattikorkeakoulu
- ledande forskaröverlärare Liisa Postareff, Hämeen ammattikorkeakoulu
- programdirektör Petri Räsänen, Business Tampere.
Auditeringens syfte är att:
- utvärdera om högskolans kvalitetsarbete motsvarar de europeiska principerna för kvalitetshantering
- utvärdera om kvalitetssystemet producerar ändamålsenlig information med hänsyn till genomförande av strategin, kontinuerlig förbättring av verksamheten och om den leder till effektiva utvecklingsåtgärder
- uppmuntra högskolor till att vara internationellt inriktade och experimenterande i sin verksamhet och att skapa en kreativ miljö i högskolan samt
- samla öppen och transparent information om kvalitetsarbete i finländska högskolor.
I auditeringen granskas de rutiner som högskolan använder för att upprätthålla och utveckla kvaliteten i sin verksamhet.
I auditeringen ingår högskolans alla grundläggande uppgifter, dvs. utbildning, forskning/FUI-verksamhet och samverkan med samhället. Högskolans strategiska utveckling stöds av att högskolan har möjlighet att välja ett utvärderingsområde. LAB-ammattikorkeakoulu har valt som ett utvärderingsområde stöde för krävande innovationsverksamhet.
Kollegialt lärande används som en metod i auditeringen. LAB-ammattikorkeakoulus samarbetspartner i kollegialt lärande är Avans University of Applied Sciences med temat studerandes välbefinnande.
I NCU:s auditeringar betonas det främjande perspektivet. Syftet med utvecklande utvärdering är att engagera högskolans personal, de studerande och intressenter i arbetet med att identifiera styrkor, god praxis och utvecklingsområden i högskolans verksamhet. Ett vidare syfte är att hjälpa högskolorna att nå sina mål och att därigenom skapa förutsättningar för en kontinuerlig förbättring av högskolorna.